[natuurkunde] beweging/arbeid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

[natuurkunde] beweging/arbeid

Wij hebben van onze leraar een som gekregen, maar ik snap hem alleen gedeeltelijk;

We schieten een kogel met een beginsnelheid van 30.0 m/s vanaf 2.00 m recht omhoog. Zonder luchtwrijving is de stijgvertraging op de kogel constant en gelijk aan -9.81 m/s(kwadraat). De kogel heeft een massa van 50.0 gram.

a) Bereken met bewegingsformules hoe hoog de kogel zou komen zonder luchtwrijving .

b) Bereken vervolgens met de wet van arbeid en kinetische energie ook deze hoogte.

Ten gevolge van luchtwrijving blijkt de kogel echter 10.0 m minder hoog te komen.

c) Bereken de gemiddelde grootte van de luchtwrijvingskracht, die nu op de kogel gewerkt heeft.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

a) Ik snapte niet welke formule(s) ik hiervoor moest gebruiken, dus vroeg dat aan m'n leraar en hij zei:

v(t) = v(0) + a . t // Ik weet alleen niet wat er met v(t) en v(0) wordt bedoeld. De beginsnelheid en de snelheid na x seconden?

Hij zei vervolgens dat ik ' x(t) = x(0) + v(0) + 1/2 . a . t(kwadraat)' moest gebruiken. Kan iemand mij deze formule uitleggen? Wat is x bijvoorbeeld?

b) Deze snap ik.

c) Ik kreeg bij b '47.9 m', dus de afstand met luchtwrijving = 37.9 m. Ik heb alleen geen idee hoe je de luchtwrijving kunt berekenen ;) Kan iemand me helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] beweging/arbeid

Crescendo schreef:a) Ik snapte niet welke formule(s) ik hiervoor moest gebruiken, dus vroeg dat aan m'n leraar en hij zei:

v(t) = v(0) + a . t // Ik weet alleen niet wat er met v(t) en v(0) wordt bedoeld. De beginsnelheid en de snelheid na x seconden?

Hij zei vervolgens dat ik ' x(t) = x(0) + v(0) + 1/2 . a . t(kwadraat)' moest gebruiken. Kan iemand mij deze formule uitleggen? Wat is x bijvoorbeeld?
De tijd t staat in seconden, dan is v(t) de snelheid na t seconden en v(0) dus de beginsnelheid. De beginsnelheid ken je, op het hoogste punt is de eindsnelheid precies gelijk aan 0. Hieruit kan je de tijd halen die de kogel erover doet om van de beginsnelheid tot v=0m/s te komen.

Met die tijd kan je dan in de tweede formule de hoogte berekenen. Die x is namelijk de positie, maar voor deze verticale beweging kies je de as natuurlijk in die richting (noem het eventueel h van hoogte, bijvoorbeeld). In je formule ontbreekt wel een t, het is v(0)*t.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer