Krachtenstelsel krukas

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 103

Krachtenstelsel krukas

Hoj

Voor mijn eindwerk drijf ik een go-cart aan m.b.v. perslucht. Hierbij gebruik ik een cilinder die de as van een fietspedaal aandrijft. Zodat de cilinder eigenlijk de voet vervangt.

Ik gebruikte een dubbelwerkende cilinder zodat de cilinder niet alleen duwt op de pedaalas, maar ook trekt.

Met mijn groepje hebben we al eens een cilinder geïnstalleerd en even laten lopen..

video van de test

Maar omdat we ook een theoretische uitleg moeten hebben voor ons project ben ik op zoek naar informatie over krachten die inwerken op een krukas.

De cilinder duwt dus en trekt, zodat er 2 maal een kracht wordt uitgeoefend. Maar met een dubbelwerkende cilinder is de kracht bij uitgaande beweging natuurlijk groter dan de kracht bij ingaande beweging.

Volgens tabellen over onze cilinder en enkele berekeningen moet de uitgaande beweging een kracht opleveren van ongeveer 1500N. De ingaande beweging heeft een kracht van ongeveer 1200N.

Kan iemand mij helpen verstaan hoe de krachten inwerken op de tandwielschijf ( die dan via een ketting onze achteras aandrijft). Een tekening met enkele krachten ( kracht van cilinder, ontbonden in tang. en rad. kracht ) op zou heel nuttig zijn.

Zelf heb ik al wat schetsjes gemaakt maar ik ben niet echt zeker of deze wel kloppen.

Ook andere informatie die toepasbaar is op dit project is ook steeds welkom.

Mvg,

M. Vanhauwaert

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Krachtenstelsel krukas

james.gif
james.gif (11.49 KiB) 334 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer