Ic pootjes nummering

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Ic pootjes nummering

Ik heb een IC genaamd 74LS76, een dual flip-flop.

Bij plaatjes op internet zie ik overal pootje nr. 1 linksonder zitten.

Vervolgens wordt tegen de klok in genummerd tot pootje 16.

Mijn IC heeft het cirkeltje linksboven zitten in plaats van linksonder.

Naar mijn weten geeft deze de plaats van pootje nr. 1 aan.

Heb ik een gespiegelde flip-flop???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Ic pootjes nummering

Op het plaatje in de wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_in-line_...d_pin_numbering) zit pin 1 ook linksboven. Niet gespiegeld, maar gewoon een kwart slag gedraaid. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Ic pootjes nummering

In het wikipediaplaatje zit bij mijn IC het cirkeltje rechtboven, in plaats van linksboven. Het is een kwestie van hoe je de IC houdt. Bij die van mij zit ie dus op de plaats van pin 8 in het wikiplaatje. Loopt de nummering dan rechtsom of geeft het cirkeltje niet pin 1 aan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Ic pootjes nummering

Heb jij het misschien over een bodemaanzicht, in plaats van een bovenaanzicht?

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Ic pootjes nummering

Ik kijk van boven op mijn IC zodat ik het stipje zie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Ic pootjes nummering

Vreemd hoor, die foute stip. En hij heeft daarnaast dus geen notch?

De aanduiding 74LS76 zou ik dan ook niet vertrouwen, beter weggooien, zulk onbetrouwbaar spul.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ic pootjes nummering

Heb ik een gespiegelde flip-flop???
Dat zou theoretisch kunnen. Er zijn fabrikanten van apparatuur die IC's bestellen waarvan de pootjes naar de andere kant zijn gebogen. Het rugnummer van het IC wordt dan het buiknummer. Nadat het IC in de print is gesoldeerd is het nummer dan onzichtbaar geworden, en dat is precies waarom ze dit doen. Ze willen nl. niet dat iemand gaat proberen om een apparaat te reverse engineeren.

Deze truc komt niet vaak voor, maar ik ben het wel eens tegengekomen toen ik probeerde een schakeling te ontraadselen. Het enige wat je dan kunt doen is alle IC's uit de print solderen om te zien wat voor ding het is.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Ic pootjes nummering

Dit is um...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Ic pootjes nummering

Maar ik zie een notch op de juiste plaats. Waarom heb je dat niet gezegd?

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Ic pootjes nummering

Sorry, ik wist niet wat een notch was. Das dus die inkeping. Maar zit de stip niet aan de verkeerde kant van de notch? Of zijn de pootjes rechtsom genummerd? (te beginnen en eindigen bij de notch) Zo weet ik het toch nog steeds niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ic pootjes nummering

Behalve dat de stip op een ongebruikelijke plaats zit ziet het er vrij normaal uit.

Zelfs het rugnummer zit gewoon op de rug. Dat rugnummer is trouwens ook een aanknopingspunt voor de telling. Als je de tekst rechtop leesbaar voor je hebt (zoals op de foto dus) dan zit pin 1 links op de onderste rij.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Ic pootjes nummering

Als je de tekst rechtop leesbaar voor je hebt (zoals op de foto dus) dan zit pin 1 links op de onderste rij.
Maar volgens wikipedia dus de bovenste rij, onder de stip...
When the package is viewed from the top side, pin 1 is the pin at the corner with the dot, or it is the pin counterclockwise from the notch.
Wie moet ik nu geloven?

Ik meet morgen die IC wel door om er achter te komen. Volgens mij is hij toch echt rechtsom genummerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Ic pootjes nummering

De markering moet helpen bij het solderen (of insteken in een voetje). Daarbij zijn er slechts twee mogelijke orientaties van het IC, en daarom is het belangrijker dat de juiste korte zijde gemarkeerd is, dan dat de markering precies het hoekje van pin 1 aanwijst.

Ik heb nog een paar oude DIPs in een doos gevonden, zie foto. Bij de meeste is er een notch, of een rond putje op de plaats van de notch. Vreemd genoeg is er ook vaak een verwarrend ander putje elders. Het opschrift is meestal horizontaal ('horizontaal' op deze foto), maar niet altijd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Ic pootjes nummering

Als er een notch zit, vergeet dan de punten. Deze punten komen door het uitstootmechanisme van de moulding machine (inpakken in plastik is spuitgietproces). Het puntje dat pin 1 aangeeft is vaak anders van form dan deze rondjes.

Dat is bijvoorbeeld duidelijk te zien op het IC op de foto linksonder het linkerpuntje is duidelijk dieper dan het rechter.

Als de notch naar links ligt, dan ligt pin 1 linksonder (van bovenaf bekeken). Het tellen gaat tegen de klok in.

Bij twijfel of onduidelijkheden check de datasheet van de fabrikant (dus geen willekeurige datasheet voor het type!)
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ic pootjes nummering

Het opschrift is meestal horizontaal ('horizontaal' op deze foto), maar niet altijd.
Volgens jouw foto zijn er ook 'dwarse' teksten. Verrassend, ik ben die nog nooit tegengekomen.
Bij twijfel of onduidelijkheden check de datasheet van de fabrikant (dus geen willekeurige datasheet voor het type!)
Dat is ook mijn idee. Maar wie is de fabrikant van het bewuste IC? Ik ken dat logo niet.

Reageer