polyurethaan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

polyurethaan

Ik heb een vraag,

Mijn vader heeft sportschoenen, deze zijn van 1986, waarvan de tussenzool van Polyurethaan (PU) is, omdat mijn vader aan deze schoenen speciale herinneringen heeft, bewaart hij ze, maar loopt niet meer op ze.

Het probleem is dat ze gaan vergelen en gaan afbrokkelen. Is dit proces te vertragen of stoppen? Ik wil graag m'n vader helpen, maar ik weet niet hoe? zelf dacht ik een spray of olie aanbrengen.

Rolf

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: polyurethaan

Dit is helaas niet te stoppen, elke polymeer met een stevige struktuur, zal kapot gaan. Daarom zitten er toevoegingen in die ervoor zorgen dat het polymeer zowel stevigheid als flexibiliteit biedt. Over de tijd verdwijnen de toevoegingen langzaam en zal het polymeer bros worden, zoals met de schoenen van je vader. Met een spray zal je het probleem dus niet kunnen oplossen :shock:
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 6

Re: polyurethaan

Dank U

Iemand uit de schoenindustie had het er over om een siliconen olie er op aan te brengen, is dit een goed advies? reageert het PU dan niet met die siliconen?

Rolf

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: polyurethaan

De siliconenolie zorgt ervoor dat je PU niet meer bloot staat aan de lucht, en zal dus het verdere verbrossingsproces wellicht stoppen. Zelf denk ik dat het kwaad al is geschiedt..
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: polyurethaan

Verdere oxidatie (geen idee hoe erg het nu is) zou je eventueel kunnen stoppen, als je het niet blootstelt aan de lucht.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 6

Re: polyurethaan

Bedankt

De tussenzool van de schoen is nu alleen nog maar vergeeld, ik weet dat deze op den duur instabiel wordt en gaat afbrokkelen.

De siliconen zullen inderdaad het oxcidatie proces vertragen.

De enige vraag die ik nog heb is: gaat de PU niet reageren met de siliconen? ik heb daar geen idee van.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: polyurethaan

Siliconen staan erom bekend dat ze niet erg reactief zijn, meer in de richting van inert, dus nee, de siliconen zullen niet met de PU reageren.

Polymeren zijn over het algemeen niet erg reactief, dit is ook de reden dat ze zo moeilijk afbreekbaar zijn.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 6

Re: polyurethaan

Bedankt,

Ik ga het proberen, toch wel leuk zo'n wetenschaps forum

Reageer