Springen naar inhoud

[wiskunde] partieel afgeleiden

• Log in om te kunnen reageren

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2009 - 12:38

Hey,

waar loopt het ergens mis?

LaTeX

LaTeX

LaTeX

hier kan ik toch niets verder mee doen??

thx,
Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2009 - 12:46

nevermind, probleem gevonden.. LaTeX en niet LaTeX

Veranderd door RaYK, 02 april 2009 - 12:47

Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2009 - 14:24

mh ander probleem

de vergelijking is LaTeX ik moet de helling vinden van de raaklijnen in het punt (1,0,-3)

dus

LaTeX
LaTeX

in mijn oplossing staat er..

curve in vlak x=1 helling = 8
curve in vlak y=0 helling = 0

waarom wisselen ze die x en y waardes om?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 april 2009 - 14:29

In het vlak x=1 is x constant en heb je een helling in de y-richting, en omgekeerd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2009 - 14:36

maar dan moet ik bij 8.y eigelijk 8.x doen?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 april 2009 - 14:52

Sorry, ik heb blindelings geantwoord omdat ik dacht dat je hier mis zat.
M'n antwoord klopt, maar je doet het goed. De oplossingen zijn fout...

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2009 - 19:37

ik heb hier nu de vraag

bepaal hiervan het raakvlak

LaTeX in punt (1, -2, 1)

hoe weet ik nu naar waar ik moet naartoe partieel afleiden..
klopt het als ik die vergelijking bv. naar z = .. breng dat ik dan moet zoeken achter x en y apart of als ik bv. x = .. dat ik dan naar z en y moet afleiden.. komt dit dan uiteindelijk hetzelfde uit?

ik zou het kunnen uitproberen maar ik heb wat problemen met die vergelijking om te zetten .. :-/

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 april 2009 - 20:02

Door de kwadraten kan je dit niet als functie schrijven van x, y of z.
De vergelijking van het raakvlak kan ook in impliciete vorm.
Als je functie gegeven is in de vorm f(x,y,z) = 0, dan is het raakvlak aan f in (a,b,c):

LaTeX

Waarbij de partiŽle afgeleiden geŽvalueerd moeten worden in het punt P = (a,b,c).

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2009 - 20:09

slecht en ik zit ier al een half uur te zoeken hoe ik dat hier naar x, y, of z kan krijgen.. :-/

als ik dan partieel afleid naar x moet ik y en z als cte beschouwen?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 april 2009 - 20:10

Inderdaad.

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2009 - 21:04

mh

bij extrema onderzoek

bij het opzoek gaan naar je kritische punten, dus

LaTeX

LaTeX

maar nu zit ik hier met een oefening : LaTeX

LaTeX

LaTeX

ik zit hier naar zowel x als naar y met 2 veranderlijken.. ik kan hier toch geen waarden uithalen??

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 april 2009 - 21:09

Toch wel, je hebt gewoon een stelsel van twee (niet-lineaire) vergelijkingen in twee onbekenden - gebruik bijvoorbeeld substitutie.

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2009 - 07:25

LaTeX

LaTeX

nu heb ik dus een vergelijking enkel met y, maar met al die verschillende machten.. ik kan er alleen y=0 uit halen.. :s

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 april 2009 - 08:02

Als je een factor y buitenbrengt (stemt overeen met de oplossing y=0), blijft er een kwadratische factor in y over. De oplossingen daarvan kan je vinden met de abc-formule.

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2009 - 09:12

jup, kwam (3;4),(-3;-4),(5;0) en (-5;0) uit voor de nulpunten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures