Springen naar inhoud

[scheikunde] eenheden omrekenen

• Log in om te kunnen reageren

Joost87

Joost87

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2009 - 19:10

Ik heb van vier gegeven gassen de volume procenten.
Nu moet ik van deze gassen de mol procenten de massa procenten uitrekenen, maar helaas is mijn scheikunde kennis nu al verstoft ;) (1e jaars hbo)

Google wil me ook niet veel verder helpen en brengt mij steeds naar de molaire hoeveelheid van een stof, maar die heb ik volgends mij niet nodig?

Als gegevens heb ik de dichtheid, molaire massa(kg/kmol) en mol volume (m3/kmol).
Maar hoe luidt de formule voor de verbanden die ertussen liggen?

Ik heb van H2 50%, N2 13%, CO 17% en van CH4 20%.

Mvg,
Joost

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44834 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2009 - 20:03

De algemene gaswet geldt voor alle gassen (bij benadering dan toch).

pV = nRT

bij gelijke druk en temperatuur geldt dus V/n = constant

ofwel, volumeprocenten zijn gelijk aan molprocenten.

met je molprocenten en eht totaal aantal mol reken je uit hoeveel mol van een bepaald gas er is

dat vermenigvuldig je met de molmassa (g/mol) en je houdt massa (g) over.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Joost87

Joost87

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2009 - 22:40

De algemene gaswet geldt voor alle gassen (bij benadering dan toch).

pV = nRT

bij gelijke druk en temperatuur geldt dus V/n = constant

ofwel, volumeprocenten zijn gelijk aan molprocenten.

met je molprocenten en eht totaal aantal mol reken je uit hoeveel mol van een bepaald gas er is

dat vermenigvuldig je met de molmassa (g/mol) en je houdt massa (g) over.

Volgens mijn leraar was er echt een miniem verschil tussen de mol % en de vol %, enig idee hoe hij daarbij komt?

Mvg
Joost

Joost87

Joost87

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2009 - 11:36

De mol volume V die ik heb is van deze 4 gassen allemaal 22,xxx , dat zou dus het kleine verschil verklaren. De eenheid van de V is m3/kmol, dat zou dus betekenen 22.xxx kuub per kmol?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44834 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2009 - 12:35

Volgens mijn leraar was er echt een miniem verschil tussen de mol % en de vol %, enig idee hoe hij daarbij komt?

Dat is omdat die gaswet eigenlijk alleen geldt voor ideale gassen (moleculen nemen zelf geen plaats in, en oefenen onderling geen (aantrekkings)krachten op elkaar uit, en toegevoerde energie komt helemaal ten goede aan beweginsgsenergie mv van de moleculen en niet aan interne trillingen e.d.). Voor geen enkel praktisch gas geldt hij dus helemaal en altijd, al komen de mono-atomaire (edel)gassen er heel dichtbij. In de praktijk, en toch zeker op de middelbare school, worden de afwijkingen van die algemene gaswet in het algemeen verwaarloosd. Juist omdat de verschillen tussen gassoorten, vooral bij redelijke drukken en temperaturen, miniem zijn.

De mol volume V die ik heb is van deze 4 gassen allemaal 22,xxx , dat zou dus het kleine verschil verklaren. De eenheid van de V is m3/kmol, dat zou dus betekenen 22.xxx kuub per kmol?

yep. 1m is 1000 L, en 1 kmol is 1000 mol. Dat vertaalt dus pijnloos.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Joost87

Joost87

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2009 - 13:31

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Dit is de vraag even geillustreerd. Ik heb de bovenste tabel en met slechts die gegevens moet ik de tabel zover invullen als in de onderste tabel.

Nu kan ik wel formules opstellen: Mol% = m3 / molvolume
Vol% = m3 gas / totaal aantal m3 van het mengsel * 100
Massa% = massa gas / totale massa van het mengsel * 100

Maar nu zit ik steeds met 2 onbekenden per formule en subtitutie lost ook niks op voor zover ik zie.

Joost87

Joost87

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2009 - 16:26

Hmm. Dom van mij, ik moet natuurlijk gewoon een aantal m3 nemen en zo de verhoudingen bepalen.
ben er nu mee bezig

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44834 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2009 - 17:11

ik moet natuurlijk gewoon een aantal m3 nemen en zo de verhoudingen bepalen.

Ja, gekker is dit niet, hoef je het ook niet gekker te maken. Handiger ware het geweest dit gelijk in de topicstart te vermelden, was je er al lang uit geweest. Enfin, gepieker over zoiets is ook een prima oefening. ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures