[wiskunde] limieten met wortelvorm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 175

[wiskunde] limieten met wortelvorm

Ik ben voor de verandering weer eens met wiskunde bezig, en ik kom er voor de verandering weer eens niet uit ;) .

Aangezien ik over 2 weken tentame wiskunde heb ben ik al een tijdje bezig met het voorbereiden.

Ik stuit keer op keer weer op problemen die ik zelf niet kan oplossen.

Mijn boek geeft dit als voorbeeld(verkort):

1.
\(f(x)=\frac{x-\sqrt{x+6}}{6-2x}\)
Ophefbare dc bij x=3

2.
\(\lim_{x \to 3}\frac{x-\sqrt{x+6}}{6-2x} = \lim_{x \to 3}\frac{x-\sqrt{x+6}}{6-2x} *\frac{x+\sqrt{x+6}}{x+\sqrt{x+6}}\)


3.
\(\lim_{x \to 3}\frac{x^2-(x+6)}{(6-2x)(x+\sqrt{x+6})}\)
4.
\(\lim_{x \to 3}\frac{(x-3)}{(x-3)} *\frac{(x+2)}{(-2)(x+\sqrt{x+6})}\)


3 wordt ingevuld in de formule en
\(-\frac{5}{12}\)
rolt er uit. Ziet er simpel uit en ik denk dan dat ik het ook snap.

Dus mijn uitwerking van een opgave is (voor mij) een logische opvolging van de stappen die hierboven zijn gemaakt.

1.
\(f(x)=\frac{3x^2-11x-4}{3-\sqrt{2x+1}}\)
\(x = 4\)
geeft ophefbare dc.

2.
\(\lim_{x \to 4}\frac{3x^2-11x-4}{3-\sqrt{2x+1}} = \lim_{x \to 4}\frac{3x^2-11x-4}{3-\sqrt{2x+1}} *\frac{3+\sqrt{2x+1}}{3+\sqrt{2x+1}}\)
3.
\(\lim_{x \to 4}\frac{(3x^2-11x-4)(3+\sqrt{2x+1})}{9-(2x+1)}}\)
Maar bij deze stap loop ik al vast. Ik kan
\(9-(2x+1)\)
niet buiten haken brengen.

Als iemand mij a.u.b. hierbij kan helpen ben ik hem/haar/het zeer dankbaar!!

Het antwoord hoef ik niet te weten en ik hoef het ook niet uitgekauwd te hebben. Het liefst heb ik een goede tip of stap of standaard methode die ik kan gebruiken. Het voorbeeld hier bovengenoemd is het enige voorbeeld dat ik heb, meer uitleg vanuit het boek (stenciltjes) heb ik niet.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limieten met wortelvorm

Ik ben voor de verandering weer eens met wiskunde bezig, en ik kom er voor de verandering weer eens niet uit ;) .
Laat ik dan voor de verandering eens proberen te helpen :P
DRW89 schreef:Als iemand mij a.u.b. hierbij kan helpen ben ik hem/haar/het zeer dankbaar!!

Het antwoord hoef ik niet te weten en ik hoef het ook niet uitgekauwd te hebben.
Zo hebben wij het ook graag! Je hebt je vraag trouwens netjes verzorgd, waarvoor dank.
DRW89 schreef:Dus mijn uitwerking van een opgave is (voor mij) een logische opvolging van de stappen die hierboven zijn gemaakt.

1.
\(f(x)=\frac{3x^2-11x-4}{3-\sqrt{2x+1}}\)
\(x = 4\)
geeft ophefbare dc.

2.
\(\lim_{x \to 4}\frac{3x^2-11x-4}{3-\sqrt{2x+1}} = \lim_{x \to 4}\frac{3x^2-11x-4}{3-\sqrt{2x+1}} *\frac{3+\sqrt{2x+1}}{3+\sqrt{2x+1}}\)
3.
\(\lim_{x \to 4}\frac{(3x^2-11x-4)(3+\sqrt{2x+1})}{9-(2x+1)}}\)
Maar bij deze stap loop ik al vast. Ik kan
\(9-(2x+1)\)
niet buiten haken brengen.
Die 9-(2x+1) kan je nog wat eenvoudiger schrijven, dat is 2(x-4). Dit ziet er al beter uit, want als die factor (x-4) wegvalt, dan is 4 geen nulpunt van de noemer meer.

Bovendien weet je dat het ook een nulpunt moet zijn van de (oorspronkelijke en dus ook de huidige) teller, anders was het geen ophefbare discontinuïteit.

Dus x=4 moet een nulpunt zijn van 3x²-11x-4, maar dan is het er ook een factor in de ontbinding. Ontbind deze veelterm dus in factoren, kan je dan schrappen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 175

Re: [wiskunde] limieten met wortelvorm

Bedankt voor de snelle reactie!

Deze stap gaat me even iets te snel (ik ben echt verschrikkelijk met wiskunde, ik zie dingen niet zo snel als menig student):
Die 9-(2x+1) kan je nog wat eenvoudiger schrijven, dat is 2(x-4).
Ik kom weer iets verder maar loop direct weer vast:
\(\lim_{x \to 4}\frac{(x-4)}{(x-4)}*\frac{(3x+1)(3+\sqrt{2x+1})}{????}}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limieten met wortelvorm

Deze stap gaat me even iets te snel (ik ben echt verschrikkelijk met wiskunde, ik zie dingen niet zo snel als menig student):
Dat komt omdat ik een domme typfout maakte: 9-(2x+1) = 9-2x-1 = 8-2x = 2(4-x) en dus niet 2(x-4).
\(\lim_{x \to 4}\frac{(x-4)}{(x-4)}*\frac{(3x+1)(3+\sqrt{2x+1})}{????}}\)
Hoezo vast? Bij die vraagtekens hoeft niets te staan (je hebt je noemer voorop gezet), dat is dus geen breuk meer (of noemer "1"...).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 175

Re: [wiskunde] limieten met wortelvorm

Aha ok nu zie ik hem, ik had de stap die jij maakte ook geprobeerd, maar door slordigheid (
\(9-2x+1\)
i.p.v.
\(9-(2x+1)\)
) kwam ik op
\(10-2x\)
uit.
\(\lim_{x \to 4}\frac{(x-4)}{(x-4)}*\frac{(3x+1)(3+\sqrt{2x+1})}{-2}} (-2*(x-4)=8-2x)\rightarrow \frac{(12+1)(3+\sqrt{8+1})}{-2}=-39\)
De functie heeft dus een ophefbare dc in (4,-39)

Dit antwoord klopt als een bus ;) .

Mijn dank is groter dan je je kunt voorstellen!!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limieten met wortelvorm

De limiet is inderdaad -39, prima! Graag gedaan, succes nog!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 175

Re: [wiskunde] limieten met wortelvorm

TD schreef:Dat komt omdat ik een domme typfout maakte: 9-(2x+1) = 9-2x-1 = 8-2x = 2(4-x) en dus niet 2(x-4).

Hoezo vast? Bij die vraagtekens hoeft niets te staan (je hebt je noemer voorop gezet), dat is dus geen breuk meer (of noemer "1"...).
Je had in eerste instantie gelijk, er moest alleen nog een - teken voor ben ik naderhand achtergekomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] limieten met wortelvorm

Ja, het typfoutje kwam neer op een tekenfoutje...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer