Springen naar inhoud

Titratie ecover met naoh

• Log in om te kunnen reageren

Ricardodiaz

Ricardodiaz

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2009 - 14:37

Het (milieuvriendelijke) bleekmiddel Ecover bevat natriumpercarbbonaat, waarvoor als verhoudingsformule wordt opgegeven (Na2CO3)2 * (H2O2)3.

Weeg ca. 0,4 gram Ecover nauwkeurig af en breng het volledig in een erlenmeyer. Pipetteer er 25,0 ml gestelde zwavelzuur (0,2M) bij en schud tot alle vaste stof is opgelost en de gasontwikkeling is gestopt. Er mag tijdens het schudden gedest. water worden ingespoeld tot het volume ca. 100 ml is (leg uit waarom dat inspoelen van water zinvol is, maar beter niet direct aan het begin kan plaatsvinden. Moet je de exacte hoeveelheid water niet weten?). Kook de oplossing voorzichtig ca. 1 minuut (kooksteentjes) en koel de erlenmeyer af. Voeg enkele druppels broomthymolblauw toe en titreer met gestelde natronloog (ca. 0,1 M).

Bereken het massapercentage carbonaat in Ecover en vergelijk dat met de te verwachten hoeveelheid.

Mijn vragen luiden:
-Waarom mag ik eerst geen water inspoelen. Mijn idee hierover is dat het reageert met de H2O2(redox), maar dit lijkt mij later alsnog te gebeuren.
-Ik dacht dat dit mijn reactie vergelijking was: Na2Co3 + 2H3O+ -> 2 Na+ + CO2 + 3 H2O, klopt deze reactievergelijking?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Bij voorbaat dank ;)

Roel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

robj

robj

• >100 berichten
  • 192 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2009 - 16:08

Je reactievergelijking klopt. Je ziet daarin dat er zuur wordt verbruikt en aangezien je een nauwkeurig bekende hoeveelheid zuur hebt toegevoegd (de gestelde zwavelzuuroplossing), bepaal je met de titratie met NaOH eigenlijk hoeveel van dat zuur nog over is. Dit is een zogenaamde terugtitratie.
Je wilt dat alle natriumcarbonaat aflopend reageert met het zuur, daarom houd je de zuurconcentratie zo hoog mogelijk (dus beter geen water inspoelen). Bij het schudden kunnen er echter natriumcarbonaatdeeltjes aan de wand van de erlenmeyer blijven plakken, die dan niet meer goed reageren. Die kun je dan beter inspoelen met een beetje water.
Het koken doe je om de reactie te laten aflopen čn om alle CO2 uit de oplossing te verwijderen; die zou anders de titratie verstoren.
Het peroxide doet niet echt mee behalve dat het ontleedt in water en zuurstof. Het zou volgens BINAS inderdaad water kunnen oxideren, maar dan zal het nog eerder zichzelf oxideren (zie BINAS). Dit is in feite wat er gebeurt als H2O2 ontleedt.
Elektrochemici doen het vol spanning

Ricardodiaz

Ricardodiaz

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2009 - 16:34

ik moet ook de verwachte waarde berekenen, alleen als ik deze bereken dan komt dit niet uit. Ook heb ik de reactievergelijking veranderd omdat de H2O2 er wel bij moet blijven, deze is nu: (Na2CO3)2 • (H2O2)3(s) + 4H3O+(aq) -> 6H2O (l) + 4Na+(aq) + 2CO2(g) + 3H2O2(aq)

Alleen als ik de verwachtte waarde bereken dan zou ik te weinig H3O toegevoegd hebben...

Kan iemand mij (nogmaals) helpen?

Bij voorbaat dank ;)
Roel

robj

robj

• >100 berichten
  • 192 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2009 - 17:42

Hoe heb je de verwachte waarde dan uitgerekend?
De reactievgl is OK, maar misschien gaat je docent zeggen dat het vrije H2O2 onder de gegeven omstandigheden ontleedt in H2O en O2. Misschien dat je dat alvast voor hem kunt doen... Je mag het ook zo laten staan en vermelden dat het al dan niet ontleden van peroxide de resultaten niet beďnvloedt.
Elektrochemici doen het vol spanning

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures