[natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 41

[natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Beste mensen, ik was aan het zoeken op internet en kwam (gelukkig!) dit forum tegen.

Feit is het volgende; ik zeg liever niet waar ik naar school ga, maar ik zit in een voorbereidend leerjaar voor een hbo.

Ik moet een toets maken en ben door omstandigheden veel te weinig op school geweest.

Nu ben ik zelf thuis bezig en kom er wel enigzins uit; de "simpele" zaken met P x V : T = constant kan ik redelijk goed nu; zolang ik 3 van de 4 weet. Neem aan dat er niet meer verwacht wordt; lijkt mij dat het ook niet kan als je er maar twee weet.

Afijn, nu krijg ik wel twee vragen waar ik niet goed mee verder kan;

1) We verwarmen onder constante druk 10,0 dm3 gas van 273K. De temperatuur stijgt tot 295K. Bereken de volumetoename.

Tja, die weet ik toch niet? Ik weet niet hoe groot de constante is of het beginvolume?

2) We verwarmen bij constant volume een gas van 0 graden celsius met een druk van 150Kpa. De druk neemt daardoor met 23,1Kpa toe. Bereken de temeratuurstijging van het gas.

Zelfde verhaal eigenlijk.

Ik wil deze dingen graag oefenen omdat ik maandag al een toets heb hierover maar snap er geen hout van; help me alsjeblieft!

Dan nog een klein vraagje; moet je alles "gelijkstellen"? Zoals de druk in bar, het volume in liters oid?

Ik ben ermee bezig maar kom niet echt verder, zal ze toch proberen uit te rekenen en als ik een antwoord vind of meen te hebben, zal ik dat posten gelijk. Hopelijk kan iemand mij helpen, alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Dag André vd Velden, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Je hoeft ook niet nadrukkelijk "dringend" om hulp te vragen. Iedereen in dit huiswerkforum heeft dat nodig, anders postten ze hier niet. En als iemand het kán geven en er tijd voor heeft, dan gebeurt dat écht wel. Ik heb het hulpgeroep dus uit je titel verwijderd.

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Volgens de ideale gaswet geldt:
\(\frac{p_1V_1}{T_1}=\frac{p_2V_2}{T_2}\)
. Stel dat de druk constant is, dus p1 = p2 = p, wat kun je dan zeggen van het verband tussen het volume en de temperatuur?

Stel dat het volume constant is, dus V1 = V2 = V, wat kun je dan zeggen van het verband tussen de druk en de temperatuur?

Nog een hint: het linkerlid in de formule voor de ideale gaswet beschrijft de beginwaarde voor de druk, het volume en de temperatuur, en het rechterlid de eindwaarden. Je dient p1 en p2 allebei in dezelfde drukeenheid (dus allebei in bar of allebei in (hecto)Pascal) uit te drukken, en je dient V1 en V2 allebei in dezelfde volume-eenheid (dus allebei in liter of allebei in kubieke meter) uit te drukken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Beste Jan; bedankt voor je reactie.

De reden dat ik "vlot hulp" wil, is niet omdat ik zomaar wat huiswerk af wil hebben en de antwoorden voorgekauwd wil hebben; ik moet maandagavond al een toets maken en ik wil geen heel jaar school weggooien op 1 onderwerp.

Waarom ik er niet was en waarom ik er nu mee begin; is een lang verhaal maar geloof me dat jij niet in mijn schoenen zou willen staan in deze, vandaar. Ik vond enige urgentie wel op zijn plaats.

Ik wil ook helemaal geen antwoorden voorgekauwd hebben; daar leer ik niets van en maandag moet ik weten HOE ik het doe.

Sorry; ik ben inderdaad niet netjes genoeg geweest om alle regels goed genoeg door te lezen, mijn fout!

Beste Mathreak; bedankt voor je antwoord; super!

Ik redeneer als volgt;

het verband tussen volume en temperatuur is omgekeerd evenredig dan......(toch?)

Het volume verandert......de druk blijft hetzelfde.....ik ga die formule van jou invullen eerst eens en dan laat ik weten waar ik uitgekomen ben.

(Sorry mensen, ik ben hier helemaaal niet goed in)

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Mathreak; ik kom er niet goed uit; in de formule die jij beschrijft, kan ik dus de P wegstrepen en hou ik over V1 : T1 = V2 : T2 maar ik weet de temperaturen wel maar hou nog steeds een V zonder waarde over? Daar kan ik toch niets mee uitvoeren dan?

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Ben ik weer; ik heb het anders gedaan; ik heb de formule in zijn geheel aangehouden en voor de V1 een fictieve waarde genomen; 5 in dit geval. Ik heb op de eerste berekening een constante uitgerekend en dat wordt dan 10 x 5 : 273 = 0,1831 vervolgens de uitkomst van 10 : 295 = 0,0338 De constante gedeelt door de uitkomst (zo deed ik eerst de "simpele sommen" en die klopten steeds) en dus is de volumetoename: 5,417.........toch? Zit ik op de goede weg?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Mathreak; ik kom er niet goed uit; in de formule die jij beschrijft, kan ik dus de P wegstrepen en hou ik over V1 : T1 = V2 : T2 maar ik weet de temperaturen wel maar hou nog steeds een V zonder waarde over? Daar kan ik toch niets mee uitvoeren dan?
Je hebt V1/T1=V2/T2. Gegeven zijn T1 en T2, en bovendien V1:
We verwarmen onder constante druk 10,0 dm3 gas van 273K. De temperatuur stijgt tot 295K. Bereken de volumetoename.
Dus nu kun je V2 berekenen. De volumetoename wordt ten slotte gegeven door V2-V1.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Andre vd Velden schreef:Beste Jan; bedankt voor je reactie.

De reden dat ik "vlot hulp" wil, is niet omdat ik zomaar wat huiswerk af wil hebben en de antwoorden voorgekauwd wil hebben; ik moet maandagavond al een toets maken en ik wil geen heel jaar school weggooien op 1 onderwerp.


Iedereen met een redelijk helder gestelde vraag over niet al te diepgaande materie kan hier binnen enkele uren op antwoord rekenen zonder aandringen hoor. Zo vlot werkt dat hier doorgaans echt wel, en meestal nog véél vlotter.

Waarom ik er niet was en waarom ik er nu mee begin; is een lang verhaal maar geloof me dat jij niet in mijn schoenen zou willen staan in deze, vandaar. Ik vond enige urgentie wel op zijn plaats.
Dit soort uitleg is daarbij niet eens nodig
Ik wil ook helemaal geen antwoorden voorgekauwd hebben; .
Dat werd je door niemand verweten toch?
daar leer ik niets van en maandag moet ik weten HOE ik het doe
Da's precies de doelstelling van dit huiswerkforum, dus dat past naadloos
Sorry; ik ben inderdaad niet netjes genoeg geweest om alle regels goed genoeg door te lezen, mijn fout!


no sweat.

(Sorry mensen, ik ben hier helemaaal niet goed in)


verontschuldigingen overbodig. Niet weten is geen schande, dan liep de ganse wereldbevolking de godganse dag met het schaamrood op de kaken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Beste Phys; ik schaam me diep; mijn denkfout zit in het feit dat ik meende twee onbekenden te hebben en zag de 10dm3 aan voor de druk (!) die hetzelfde bleef......is wel heeeel erg knullig geef ik direct toe! Sorry.

Als ik nu dus uitreken kom ik op10:273=V2:295 en is de uitkomst: 10,797dm3

NU snap ik hem ;)

Is dit goed zo? Ik ga de tweede som ook even uitrekenen nu.

Beste Jan; uiteraard heb je helemaal gelijk. Ik ben niet helemaal mezelf; zit zwaar in de stress voor de toets en hier thuis gaat het niet makkelijk af als je kinderen rond je heen blèren. Ook al wat mij al tegenzat waardoor ik niet naar school kon, zit nog steeds tegen maar ik moet nu dit doorhebben.

Sorry voor mijn gedrag; ik ben echt een beetje in de stress........

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Andre vd Velden schreef:Beste Phys; ik schaam me diep; mijn denkfout zit in het feit dat ik meende twee onbekenden te hebben en zag de 10dm3 en is de uitkomst: 10,797dm3

Is dit goed zo? Ik ga de tweede som ook even uitrekenen nu.
Klopt. Let wel nog even op de significante cijfers. Advies: lees *rustig* de vraag, ik begrijp dat je enigszins gespannen bent voor je toets maandag, maar je kunt beter de tijd nemen voor enkele opgaves en deze goed begrijpen, dan veel opgaves maken en ze maar half begrijpen omdat je haast had.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Dankjewel; je weet niet half hoeveel het betekend dat ik deze nu goed had; geeft me weer een beetje hoop!

De tweede heb ik als volgt opgelost:

2) We verwarmen bij constant volume een gas van 0 graden celsius met een druk van 150Kpa. De druk neemt daardoor met 23,1Kpa toe. Bereken de temeratuurstijging van het gas.

Maar dit is een beetje raar; ik laat dus de V weg en ga over op P1:T1=P2:T2 maar als ik dat invul, kom ik op 150:0 = 173,1:T2 en kom ik dus uit op een T2 van 0 ? Als ik graden kelvin neem, kom ik uit op een temperatuurstijging van 42,15 graden......maar wat doe ik dan fout? Het zou toch niet uit moeten maken of ik nu kelvin of celsius neem? Als ik dat dan maar aan beide kanten van het = teken doe?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

maar wat doe ik dan fout? Het zou toch niet uit moeten maken of ik nu kelvin of celsius neem? Als ik dat dan maar aan beide kanten van het = teken doe?
Dat laatste geldt als er tussen je eenheden een rechtevenredig verband is.

Bijvoorbeeld volume: liters of m³, beiden hetzelfde nulpunt, alleen y m³ altijd 1000 x zoveel als y L. 0 m³ = 0 L = 0 pints = 0 dram = 0 ...(vul maar in)

Beide zijden met 1000 (of wat ook) vermenigvuldigen maakt dan niks uit.

Of druk: pascal of psi of bar , alledrie hetzelfde nulpunt, alleen bar een factor 101 300 x zo groot als Pa, en een factor (±)15 x zo groot als psi. Beide zijden met 101 300 of met 15 vermenigvuldigen maakt niks uit.

Maar graden celsius en kelvin hebben NIET HETZELFDE NULPUNT. Kelvin en celsius zijn niet rechtevenredig. °C kunnen zelfs negatief worden, dan zou je op den duur ook negatieve volumes of negatieve drukken moeten krijgen, en dat kan nooit. Dat is ook de reden dat die kelvin ALTIJD gebruikt moet worden in natuurkundeberekeningen. 20°C is 2 x zoveel als 10°C, maar 293 K is NIET 2x zoveel als 283 K. Je zou eventueel aan beide zijden wél millikelvin of zo mogen gebruiken

Alleen bij temperatuurVERSCHILLEN maakt dat helemaal niks meer uit, omdat de kelvin precies een even grote eenheid is als de °C.

300 K -279 K = 21 K , maar ook 27°C - 6°C = 21 °C.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Leermoment: de ideale gaswet eist dat de temperatuur in Kelvin, niet in graden Celsius, wordt gemeten! Zie ook hier.

Merk op dat 150/0 niet gedefinieerd is, immers delen door 0 is flauwekul. Ik vraag me dan ook af hoe je van 150:0 = 173,1:T2 op T2=0 komt? Het is belangrijk dat je deze fout inziet.

\\edit: Jan was me voor wat betreft Celcius <-> Kelvin.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 41

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Okee, maar ik nam aan dat je wel celcius kunt gebruiken (zo stond het in de som) als je die maar aan beide kanten van het = teken doet dan.......

Het moet dus kelvin zijn; duidelijk.

Hoe ik erbij kom dat T2 in celcius 0 zou zijn? Nou; 150 delen door 0 is toch 0? Door 1 delen is 150......of hou ik er nou een hele kromme beredenering op na?

Maar klopte mijn antwoord van 42,15 graden Kelvin trouwens? Dan weet ik dat ik op de goede weg ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] wet van boyle - gay-lussac

Okee, maar ik nam aan dat je wel celcius kunt gebruiken (zo stond het in de som)
In de opgave staat alleen een temperatuur in Celsius genoemd. Er staat nergens dat je ook Celsius moet gebruiken in de gaswet (gelukkig maar). Het is op de middelbare school bijna altijd de bedoeling dat je de gegeven waarden eerst omrekent naar SI-eenheden (Kelvin is een SI-eenheid, Celsius niet), en vervolgens de formules toepast.
Hoe ik erbij kom dat T2 in celcius 0 zou zijn? Nou; 150 delen door 0 is toch 0? Door 1 delen is 150......of hou ik er nou een hele kromme beredenering op na?
;)

150 delen door 0 is 0? Dus 0 maal 0 is 150?

Zoals ik net zei, delen door nul is flauwekul.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer