[wiskunde] vermoedens bewijzen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[wiskunde] vermoedens bewijzen

Hallo,

Bij wiskunde B (5VWO) hebben we het nu over vermoedens bewijzen.

Een voorbeeldvraag is:

"Bewijs dat in een ruit de diagonalen elkaar loodrecht snijden"

of "Bewijs dat het snijpunt van de bissectrices van een driehoek het middelpunt is van de ingeschreven cirkel van de driehoek"

We gebruiken op school het boek getal en ruimte en we zijn nu bij hoofdstuk 8, de vragen gaan vooral over ruiten en driehoeken. Ik heb echt ontzettende moeite met bewijzen van vermoedens, ik zou niet weten hoe ik een bewijs op moet bouwen (en dus ook niet waar ik moet beginnen). Heeft iemand tips of een soort stappenplan voor het bewijzen van vermoedens?

Alvast heel erg bedankt

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] vermoedens bewijzen

"Bewijs dat in een ruit de diagonalen elkaar loodrecht snijden"
Wat moet er gelden als twee rechten loodrecht op elkaar staan?
"Bewijs dat het snijpunt van de bissectrices van een driehoek het middelpunt is van de ingeschreven cirkel van de driehoek"
Wat weetje van een punt op een bissectrice?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [wiskunde] vermoedens bewijzen

Wat mij altijd geholpen heeft, is het echt goed kennen van alle stellingen en definities. Als je dan een vraag tegenkomt, kun je eerst inventariseren wat je weet.

Daarna kun je gaan kijken naar wat je wilt bewijzen. Probeer zo veel mogelijk gegevens in het plaatje te verwerken. Mocht je dan toch niet verder komen, kun je gaan proberen uitspraken van andere stellingen toe te passen op je plaatje.

Bijvoorbeeld:
"Bewijs dat in een ruit de diagonalen elkaar loodrecht snijden"
Eerst zoek je de definitie van een ruit op. Een ruit is een vierhoek waarvan alle zijden dezelfde lengte hebben. Dan teken je de ruit met de twee diagonalen erin. Nu zie je dat je een aantal gelijkbenige driehoeken hebt. Als het goed is, weet je daar de eigenschappen ook van en kun je een uitspraak over de hoeken doen. Op deze manier kun je het bewijzen voltooien.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Reageer