Hoe diep is de diepste zee?

Moderators: jkien, Xilvo

Hoe diep is de diepste zee?

Ok, wellicht geen uitdaging voor sommigen maar ik zit er mee. Had vorige week een discussie over de diepste zee ter wereld, en je volet hem al aankomen, hoe diep is die zee. Kan iemand mij helpen met het vinden van het antwoord? Dancht zelf aan zo'n 13 km (waarop ik dat baseer weet ik niet, vondt het wel redelijk diep)

Dus, laat het me weten

Michael :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Hoe diep is de diepste zee?

er is een verschil tussen zee en oceaan. onze noordzee is bv nog geen 100 meter diep, ter wij de atlantische oceaan zo'n 4 km diep is.

een zee is eigenlijk het stuk continentale plaat onder het zeeniveau. meestal is de overgang tussen zee en oceaan ook vrij plots.

de diepste trog die men kent is de marianentrog nabij japan en die was als ik mij niet vergis rond de 11 km diep en deze bevindt zich in de grote oceaan.

Re: Hoe diep is de diepste zee?

Ik bedoelde inderdaad het diepste punt in welke oveaan dan ook, en dacht inderdaad dat de marianentrog het diepst was. Maar nu dus, hoe diep? 11km?

Michael

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Hoe diep is de diepste zee?

staat in heel wat atlassen de juiste diepte, en ze wordt nog steeds dieper.

Ik heb hier: 11035. Maar dat getal kan varieren naargelang welke atlas je vastneemt. Maar veel zal het niet verschillen, dus die 11 km van jou is best wel goed gegokt :shock:

Re: Hoe diep is de diepste zee?

Dacht dat het inderdaad de marianentrog is, met dus een diepte van zo'n 11 km. Een tijdje geleden zijn ze er met een duikboot geweest.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe diep is de diepste zee?

Dacht dat het inderdaad de marianentrog is, met dus een diepte van zo'n 11 km. Een tijdje geleden zijn ze er met een duikboot geweest.


een tijdje geleden??? was dat niet al een hele tijd (dacht 30 jaar of zo) geleden of is er al weer een nieuwe expeditie geweest.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Hoe diep is de diepste zee?

Als je écht het diepste punt wil, de Filippijnse trog klopt deze nog eens, met 11524km diep.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Hoe diep is de diepste zee?

Als je écht het diepste punt wil, de Filippijnse trog klopt deze nog eens, met 11524km diep.


Dat zal wel meter zijn :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Hoe diep is de diepste zee?

lol dat zou een trog zijn die bijna tot de andere kant van de wereld gaat. Kwestie van snelle verbinding: het zou wel handig zijn :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Hoe diep is de diepste zee?

Handig zo'n directe verbinding?

Of zou de oceaan dan leeglopen naar dat andere werelddeel....tuurlijk wordt het allemaal aangetrokken door de kern van de aarde, maar als de verbinding nou geheel gevuld zou zijn met water (of een theoretische verbinding zonder inhoud)...zou er dan water naar de andere kant van de wereld stromen????

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Hoe diep is de diepste zee?

ED schreef:Handig zo'n directe verbinding?

Of zou de oceaan dan leeglopen naar dat andere werelddeel....tuurlijk wordt het allemaal aangetrokken door de kern van de aarde, maar als de verbinding nou geheel gevuld zou zijn met water (of een theoretische verbinding zonder inhoud)...zou er dan water naar de andere kant van de wereld stromen????
het is niet echt. die troggen zijn zo'n 11 km.

denk niet dat we een stabiele aarde zouden hebben mocht het wel zo zijn + je zit met een aantal practische problemen zoals een vl kern die je door moet met niet echt aangename temeraturen
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Hoe diep is de diepste zee?

Nee tuurlijk is 11 km daar te weinig voor...en ja, zou het water niet eens door zo'n gloeiend hete kern heen gaan...maar het ging me gewoon om de zwaartekracht in combinatie met de kracht van 11 km waterkolom en aan de andere kant geen waterkolom....

Re: Hoe diep is de diepste zee?

Iemand beweert dat er al een onderzeeër naar de Marianentrog is geweest (helemaal beneden). Is dat echt zo? het lijkt me sterk. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Hoe diep is de diepste zee?

Met een bemande onderzeeër ? Dat lijkt me heel sterk, de druk is te hoog voor onderzeeërs, laat staan een onderzeeër met zuurstof en mensen erin.
Het is allemaal zo prachtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Hoe diep is de diepste zee?

Er is wel degelijk iemand op de bodem van de Marianentrog geweest! In 1960 gingen Jacques Piccard en Donald Walsh in de onderzeeer Trieste naar de bodem.

http://www.marianatrench.com/

Reageer