[biologie] uitgeschakeld gen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 149

[biologie] uitgeschakeld gen

hallo,

mijn vraag is:

Hoe worden genen in en uit geschakeld in een cel?

alvast bedankt

henk

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] uitgeschakeld gen

Bedoel je methylering en acetylering? Of meer in de richting van transcriptiefactoren?

Op welk niveau verwacht je een antwoord?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 149

Re: [biologie] uitgeschakeld gen

in mijn boek staat dat een molecuul van een bepaalde stof zich bind aan het DNA en zo het DNA blokkeert en als het molecuul wordt afgebroken zo het DNA weer vrij komt en het gen wordt ingeschakeld.

dus even mijn vraag wat duidelijker stellen :P

betekent dit dat als een gen niet ingeschakeld is dat het komt doordat een molecuul van een bepaalde stof

het DNA blokkeert, over het algemeen?

hopelijk ben ik hiermee wat duidelijker in mijn vraag ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] uitgeschakeld gen

Ah, juist.

Een bekend voorbeeld hiervan is het Lac operon in de E. coli bacterie. Zie hier voor meer uitleg.

In het kort:

Een repressor bindt aan het DNA, vlak bij de promotor zodat het gen inactief is. StofjeX bindt aan de repressor zodat die los laat en het polymerase kan zijn werk doen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] uitgeschakeld gen

Zoals eerder al gehint door Mrtn is dit niet het enige systeem waardoor genen geactiveerd/gedeactiveerd kunnen worden. Hiervoor is een grote variatie aan systemen mogelijk, methylatie, acetylatie, histonen en transcriptie factoren zijn het bekendst. Hierover zal ook genoeg op wikipedia te vinden zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: [biologie] uitgeschakeld gen

Ik heb een vraag over de  (positieve) functie van DNA-methylering. Volgens mij wordt DNA-methylering geassocieerd met vele kankersoorten, maar aan de andere kant is het voor muizen lethaal wanneer methyltransferase niet aanwezig is. Wat zijn de positieve effecten van DNA-methylering?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [biologie] uitgeschakeld gen

Silencing van transposons is een heel belangrijke, maar methylatie is ook betrokken bij X-inactivatie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 772

Re: [biologie] uitgeschakeld gen

De methylering van DNA hoeft niet persé negatief te zijn. Denk bijvoorbeeld aan bacteriën die hun eigen bacterieel DNA kunnen beschermen tegen het knippen van  aanwezige DNA sequenties in het bacteriële genoom, door hun eigen restrictie-enzymen.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: [biologie] uitgeschakeld gen

Klopt het dat methylering ook zorgt voor het maken van heterochromatine? Naamate je ouder wordt, vindt er immers hypomethylering plaats, waardoor het junk-DNA steeds actiever wordt. Volgens mij heeft dit ermee te maken dat er minder gemethyleerde CpG-sequenties in het DNA aanwezig zijn. 

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [biologie] uitgeschakeld gen

Methyleering is inderdaad gelinkt aan heterochromatine.
 
Tsja, junk-DNA... dat is zo'n term met een negatieve connotatie. Wat is junk-DNA? Meestal zijn dat zaken waarvan we de functie niet kennen. Maar tegenwoordig leren we meer en meer dat die stukken DNA daar niet voor niets zitten en wel degelijk een (regulatorische) functie hebben.
 
Wat wel waar is is dat de dynamiek van het epigenoom sterk afneemt naarmate we ouder worden. Zo zal je stoppen met roken op je 50ste niet snel meer wissen uit je epigenoom.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: [biologie] uitgeschakeld gen

Ik begrijp wat u bedoelt dat je voorzichtig moet zijn met de term 'junk'. Is er dan een andere (neutrale) benaming voor dat 'overige' DNA?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: [biologie] uitgeschakeld gen

In mijn boek (Biology of Microorganisms, Brock, 14e editie) wordt de negatieve en positieve controle tijdens de transcriptie toegelicht. De paragraaf begint als volgt:
 
'We begin with the processes of repression and induction, simple forms of regulation that govern gene expression at the level of transcription. Here we deal with negative control of transcription, control that prevents transcription.'
 
Dezelfde paragraaf eindigt als volgt:
 

'All regulatory systems employing repressors have the same underlying mechanism: prevention of mRNA synthesis by the activity of specific repressor proteins that are themselves under the control of specific small effector molecules. And, as previously noted, because the repressor’s role is to stop transcription, regulation by repressors is called negative control.'

 
De bijgevoegde afbeelding is kennelijk toch een voorbeeld van negatieve controle. Kan iemand mij dat uitleggen? Kennelijk is het niet het geval dat negatieve controle per definitie betekent dat de transcriptie stopt en positieve controle dat de transcriptie doorgaat / gestart wordt. 
 
Figure 7.8.PNG
Figure 7.8.PNG (79.44 KiB) 632 keer bekeken

Reageer