Bepaling trekkrachten van bouten bij wandsteunen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Bepaling trekkrachten van bouten bij wandsteunen

Hallo forum,

Ik heb het volgende probleem.

Ik wil 3 wandsteunen aan een muur bevestigen middels elk 8 bouten welke in een gemetselde muur gemonteerd gaan worden.

Het moment die alle bouten (24 stuks) moeten opnemen is 5.000 Nm.

De bouten zelf zijn M12 bouten.

De bouten worden in twee kolommen (vertikaal) van ieder 4 bouten (horizontaal) gebruikt.

De kracht welke aan alle bouten hangt is 10.000 N.

Het frame dat aan deze wandsteun hangt maakt een hoek van 35 graden met de horizon.

De kracht van 10.000 N hangt aan dit frame.

Mijn vraag is nu hoe bereken ik de krachten welke in wandsteun en in iedere bout optreed?

Groet.

rammy

Berichten: 4.502

Re: Bepaling trekkrachten van bouten bij wandsteunen

Als je een kolom/wandsteun beschouwt met vier bouten moet je uitgaan van een draaipunt voor het optredende tegenmoment in deze boutgroep.

Voor het gemak ervan uitgaand dat de onderste bout het draaipunt is (ligt normaal lager,afh.plaatsing eerste bout en sterkte kolom,

dan kun je een krachtenschema tekenen in driehoeksvorm (en gelijke verticale hoh maat),waarbij de onderste bout geen momentkracht opneemt,de 2e erboven 33.3%,de 3e erboven 66.6% en de hoogste de 100% kracht.

Dan krijg je de verticale (afschuifbelasting),die is gelijk te verdelen over de bouten.

De optredende bovenste buig/trekkracht van 100% en de afschuifkracht in diezelfde bout moet je vervolgens berekenen in de bepaling van de ideele optredende spanning ( =(sigma2 +3*tau2)0.5 en dat bepaalt de boutdiameter (afh.boutkwaliteit).

PS.reactie door omstandigheden vertraagd! ;)

Berichten: 4.502

Re: Bepaling trekkrachten van bouten bij wandsteunen

Voorbeeld van een berekenings-mogelijkheid via een programma ,wel bij aanbrengen van bouten in muur zorgen voor voldoende diepte en verlijming ("chemische" bouten).

Hoekmoment in kNm: 5

Vert. oplegreactie (afschuifkracht) in kN : 10


Kernoppervlak tgv.Ide‰ele kracht in mm2: 11.73571

Id.kracht=(Tk^2+3*Sk^2)^.5

Kernoppervlak tgv.alleen moment in mm2: 9.950907

Kernoppervlak-aanwezig in mm2: 34

Ide‰ele kracht randbout (trek+afsch.)in kN : 4.084028

Ide‰ele spanning randbout in N/mm2: 110.5837

Proefspanning in N/mm2: 522

Veiligheidsfactor : 1.5

Toelaatbare spanning bouten in N/mm2: 348

Aantal bouten : 8 2 x 4 stuks!

Kerndiameter-vereist in mm : 3.865532

Kerndiameter-aanwezig in mm : 6.579517

Boutdiameter wordt dan : M8Geplande kopplaatdikte = flensdikte in mm : 6 (tax.van kolomflensdikte)

Lasplaat tegen bovenligger,hoogte in mm : 518

Afstand a vanaf bouthart tot profiel in mm : 61

Zijafstand minimaal en aanbevolen in mm : 13 16

Reageer