Stamcelonderzoek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Stamcelonderzoek

Ik denk dat iedereen wel weet wat dit is, en anders ga ik Wikipedia even citeren.
Stamceltherapie kan gezien worden als een nieuwe tak in de medische therapeutische benadering van ziekten en traumata waarbij het basisidee bestaat uit de transplantatie van - al dan niet gedifferentieerde - stamcellen ter vervanging van afwezige of defecte cellen, weefsels of organen.

De stamceltherapie is benaderbaar vanuit vele gezichtspunten, zowel wat herkomst als wat bestemming van de stamcellen betreft. Onder stamcellen verstaan we zelfhernieuwende pluripotente cellen.

Deze cellen kunnen ook genetisch identiek gemaakt worden aan de cellen van de patiënt, door nucleaire transfer, men spreekt dan van therapeutisch klonen.
De voormalige president George W. Bush (iedereen kent hem ongetwijfeld nog ;) ) hield het stamcelonderzoek tegen. Sinds 9 maart dit jaar werd er groen licht gegeven voor stamcelonderzoek (in de VS) door de Democraat Barack Obama.

Groen licht

Een Brits meisje van 2 kan weer zien door deze stamceltherapie, dit gebeurde ergens begin maart dit jaar. De ouders betaalde wel een prijsje hoor... (30.000 Britse pond (zo'n 33.750 euro)).

Kijk

Zelf ben ik altijd al voor geweest, het kan mensenlevens beter maken, waarom dus niet? Ben jij voor/tegen? Waarom wel? Waarom niet? Voilà.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Stamcelonderzoek

Ik neem aan dat je post gaat over gebruik van humane stamcellen?

Wat mij betreft beginnen we met het maken van onderscheid tussen onderzoek waarbij men gebruik maakt van cellijnen vs. stamcellen die direct verkregen zijn uit een foetus. Dat scheelt nogal..

Je zegt dat je altijd voor bent geweest, maar waarom dan precies?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Stamcelonderzoek

Ik heb misschien geen sterk argument (alhoewel dat relatief is). Ik ben gewoon voor omdat het mensenlevens beter kan maken. Een blinde weer kunnen doen zien. Een dove die weer vaag begint te horen (daar vond ik geen link van terug), maar het is wel gebeurt. Dit zijn toch geweldige dingen? En ik ben ook zeer grote voorstander van "Het doel heiligt de middelen", het enige probleem dat ik ermee heb is dat het vasthangt aan een serieus prijskaartje, maar naarmate er meer bekend is (want Stamcelonderzoek staat eigenlijk nog in zijn kinderschoentjes) en meer mensen het gaan aanvaarden zal dat prijskaartje hopelijk fors verminderen.

Ik heb ook nog een post gevonden van een zekere Dalton die een lijst maakte van de voor-, nadelen en de alternatieven.
"Dalton" schreef:Voordeel:

Stamcellen kunnen uitgroeien tot alle mogelijke organen.

Hierdoor kunnen tal van ziektes genezen worden die op bijna geen andere manier te genezen zijn.

Denk aan nieuwe nieren, lever, alvleesklier (diabetes type I).

Tekort aan transplantatie organen wordt dan een probleem van het verleden.

Als stamcellen van dezelfde patient gebruikt worden om de organen te groeien dan is de kans op afstoting bijna verwaarloosbaar, dus niet om de paar jaar nieuwe nieren.

Nadeel:

Nadelen zijn er eigenlijk niet meer.

Stamcellen kwamen uit embryo's. Veel mensen zien dit als kindermoord (net als abortus).

Dus zaten er veel etische bezwaren aan dit onderzoek.

Onlangs is ondekt dat je door 4 genen aan te zetten pluripotente cellen kan maken van alle cellen.

Dit is een hele grote stap in de richting van stamcellen maken met behulp van een beetje wangslijmvlies.

Weinig mensen zullen etische bezwaren hebben tegen het kweken van wangslijmvlies.

Toekomst:

Spuug in een potje, stuur naar het lab en na een paar maandjes hebben ze een nieuwe lever voor je.

Alternatieven:

Orgaan transplantaties.

Er is een groot tekort aan organen die hiervoor geschikt zijn en veel wordt er afgestoten.

Machines die lichaamsfuncties overnemen zoals nierdialyse of pacemaker.

Met nierdialyse moet je een paar uur per week naar het ziekenhuis en naast een machine zitten.

Pacemakers zijn gevaarlijk in de buurt van magneten.
Wat vinden jullie hier allemaal van?

Berichten: 8.614

Re: Stamcelonderzoek

Primo lijkt me dit eerder thuis te horen in het ethische subforum dan hier. Secundo zijn er al een groot aantal ethische discussies over dit onderwerp gepasseerd (doorzoek het forum maar eens met "stamcelonderzoek") en lijkt het me dus beter om daar verder te gaan. Tertio ben ik het helemaal met je eens.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4

Re: Stamcelonderzoek

Ikzelf ben zeer geinteresseerd in dit gebeuren maar ken niet alle termen enzo.

Waarom? Ik heb een dwarslaesie op Th12 (Thoracaal 12) opgelopen in 1997.

Nu heb ik contact gehad met het bedrijf Geron (http://www.geron.com/) die dus bezig hiermee zijn.
Dear ,



Thank you for your interest in Geron and our human embryonic stem cell program.



Geron plans to initiate a Phase I multi-center trial that is designed to assess the safety and tolerability of GRNOPC1 in patients with "complete" American Spinal Injury Association (ASIA) grade A subacute thoracic spinal cord injuries. Patients eligible for the Phase I trial must have documented evidence of functionally complete spinal cord injury with a neurological level of T3 to T10 spinal segments and agree to have GRNOPC1 injected into the lesion sites between seven and 14 days after injury.



A pdf file with information about human embryonic stem cells, GRNOPC1, and the clinical program for spinal cord injury is attached to this email for your reference. Additional information, including videos showing an animation illustrating GRNOPC1 in an animal model of spinal cord injury and footage of the manufacturing of GRNOPC1, can be found on our website at http://www.geron.com/grnopc1clearance/.



We are receiving a large number of inquiries following our announcement and therefore we thank you for your patience in waiting for this response.



Sincerely,
Wat dan helaas jammer is is dat je in de eerste 14 dagen na de beschadiging zou behandelt moeten worden (voor oudere patienten bedoel ik dat natuurlijk ;) ) en het is niet op mijn hoogte (Th12)

Maar ik heb mij ooit laten vertellen dat als er een cel zou worden geplaatst deze niet goed zou kunnen communiceren met de zenuwen. Deze zouden zeggen dat de cel niet dezelfde code draagt als die van hun en wordt dus afgestoten. Maar als deze cel voor een lever of iets (wat natuurlijk ook een goede zaak is) word gebruikt dan werkt deze wel.

En daar raak ik het spoor kwijt. Hoe kan dat? Hebben zenuwen een compleet andere/aparte code dan de rest van het lichaam?

RMC01

Reageer