[Nederlands] Literaire stromingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Nederlands] Literaire stromingen

Hey iedereen,

ik moet voor nederlands voor mijn mondeling examen een gedicht bespreken en er een stroming op plakken.

Weten jullie toevallig welke stroming dit gedicht is?:

[Gij staat zoo heel, heel stil] * (Herman Gorter)



Gij staat zoo heel, heel stil

met uwe handen, ik wil

u zeggen een zoo lief wat,

maar 'k weet niet wat.



Uw schoudertjes zijn zoo mooi,

om u is lichtgedooi,

warm, warm, warm - stil omhangen

van warmte, ik doe verlangen.



Uw oogen zijn zoo blauw

als klaar water - ik wou

dat ik eens even u kon zijn,

maar 't kan niet, ik blijf van mijn.



En ik weet niet wat 't is wat

ik u zeggen wil- 't was toch wat.

Ik denk mss aan neo-romantiek, maar ik ben niet zeker.

;)

Please help me, :?: mijn examen is de 17de juni.

Thanx op voorhand :shock:

Re: [Nederlands] Literaire stromingen

Over dit gedicht kon ik niets vinden, maar herman Gorter hoort bij 'De tachtigers'. Hopelijk heb je hier iets aan:
'De tachtigers' waren Nederlandse dichters en prozaschrijvers die ca. 1880 een vernieuwing van de Nederlandse literatuur tot stand brachten. Aanvankelijk werkten alle tachtigers mee aan het literaire tijdschrift 'De Nieuwe Gids'. 'De beweging van tachtig', kwam voort uit het letterkundig gezelschap Flanor. De inleiding van Willem Kloos   bij 'Gedichten' (1882) van Jacques Perk wordt beschouwd als het manifest van de Tachtigers.

Vooral de eerste jaargangen van De Nieuwe Gids bevatten veel interessante publicaties. De Kleine Johannes (F. van Eeden) werd in zijn geheel opgenomen, verder Kloos’ sonnettenreeks ‘Het Boek van Kind en God’, het eerste boek van Gorters Mei (februari 1889) en naturalistisch proza en essays over het naturalisme van Lodewijk van Deyssel. Vanaf 1886 nam Kloos ook geregeld gedichten op van Hélène Swarth.

De Nieuwe Gids nam dus een prominente plaats in. De naamgeving van deze spreekbuis van de 'beweging van tachtig' geeft al aan tegen welke verouderde denkbeelden de jonge aanstormende talenten zoals Willem Kloos, Herman Gorter, Lodewijk van Deyssel, Frederik van Eeden, Willem Paap en Albert Verwey zich verzetten. De gevestigde literaire elite, onder meer verenigd in 'De Gids' werd verguisd.

'De beweging van tachtig' bevorderde ook in de kritiek het aanleggen van zuiver esthetische maatstaven. Zij gaven nieuwe impulsen aan de poëzie onder invloed van de Engelse romantiek en aan het proza onder invloed van het Franse naturalisme.

AI spoedig kwamen er echter onenigheden over kwesties van artistieke, politieke en ethische aard. Vanaf 1893 ging Kloos als enige redacteur verder, waarna het blad sterk aan kwaliteit inboette.

In Vlaanderen vertoonde 'Van nu en straks' veel verwantschap met De Nieuwe Gids, vooral wat de venieuwingsdrift betrof.

Het laatste nummer van 'De Nieuwe Gids' verscheen in 1943.

Enkele opvattingen van 'de tachtigers' in een notendop:

-"Kunst is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie"

-"Niet een boodschap van stichtende aard is het allerhoogste dat de dichter kan bereiken, maar Schoonheid"

-"L'art pour l'art"

-"Schoonheid, o gij, wier naam geheiligd zij" (uit een sonnet van Perk)  

Bron

Reageer