[scheikunde] verbranding fijn geschaafd staal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] verbranding fijn geschaafd staal

Hey ik heb een hele domme vraag...

ik heb woensdag presentatie scheikunde. En ga dan uuhm omdat ik niks anders mag. een spijker boven de gasbrander houden een stuk koper, een stuk staal wol. en een stuk magnesium.

nou vroeg ik me af. als staalwol gewoon een fijngeschaven stuk staal is. zou een spijker dan ook branden als je m zou schaven ?. en waarom.

want ik meot wat uitleg geven bij deze metalen en waarom ze verbranden.

het kan zijn dat ik nu alles helemaal fout zeg maar daarom wil ik het dus ook vragen

alvast bedantk ^^

Berichten: 188

Re: [scheikunde] verbranding fijn geschaafd staal

ja in principe wel, maar zie het maar is zo fijn te krijgen dat het oppervlak van het ijzerschaafsel groot genoeg is. Indien dit niet het geval is kan je het ook niet onsteken en gebeurt er niks.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] verbranding fijn geschaafd staal

hey bedankt voor je snelle reactie.

maar geldt dit bijvoorbeeld ook bij koper. als dat zo fijn zou zijn zal het dan ook branden. en is het dan eigenlijk gewoon een snelle en dus heftige oxidatie. en bij magnesium is bij dat metaal gewoon omdat het zeer onedel is en snel reageert of hoe moet ik dit zien.

;)

Berichten: 188

Re: [scheikunde] verbranding fijn geschaafd staal

ja het is indedaad gewoon een oxidatie te beschouwen als een exotherme reactie, waarbij de reactie verloopt totdat het zuurstof of de stof op is.

magnesium is een uiterst reactief stofje ideaal om te verbranden. Het levert je ook mooi wit licht op. moet je overigens niet te veel doen want het is niet goed voor je ogen.

Je houdt als je ales hebt verbrand wit poeder over. magnesiumoxide.

suc6 ermee

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [scheikunde] verbranding fijn geschaafd staal

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: [scheikunde] verbranding fijn geschaafd staal

Het zal lijken op het verbranden van ijzerpoeder uit een potje, en op het branden van een vuurwerk sterretje (dat is ook ijzerpoeder).

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] verbranding fijn geschaafd staal

Pak je scheikundeboeken er eens bij en zoek eens een en ander op over "reactiesnelheid" en waar die onder andere van afhangt. Eén van die factoren is de verdeling van de stoffen.

Leuk proefje in dit verband: lepeltje koffiecreamer op een schoteltje aansteken, of uitschudden boven een vlammetje. Pas op, zet een veiligheidsbril op, doe wat wegwerpkleren aan, en zorg voor een oppervlak onder je proefje dat je makkelijk kunt schoonmaken (niet moeder's paastafelkleed bijvoorbeeld)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [scheikunde] verbranding fijn geschaafd staal

maar waarom moet je het staalwol eerst verwarmen "aansteken" want een spijker oxideert toch ook op normale temperatuur. en zal toch ook niet heviger gaan oxideren als je het verwarmt. en waarom verbrandt het en roest het niet gewoon spontaan. kijk ik weet het wel maar ik wil het ook gewoon snappen dus daarom als deze vragen. want ik verwacht van onze lerares echt veel vragen.

alvast bedankt .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] verbranding fijn geschaafd staal

maar waarom moet je het staalwol eerst verwarmen "aansteken" want een spijker oxideert toch ook op normale temperatuur.
Staalwol hoef je niet aan te steken, dat oxideert net als die spijker ook op normale temperatuur. En wel veel sneller, omdat het reactieoppervlak veel groter is, er kunnen veel meer moleculen gelijktijdig aan de reactie deelnemen.
en waarom roest het (staalwol) niet gewoon spontaan.
doet het heus wel hoor


en (spijker) zal toch ook niet heviger gaan oxideren als je het verwarmt.
De meeste reacties verlopen sneller bij hogere temperaturen. Ook die roestende spijker.

Zoek in je boek nog eens naar een schemaatje in een paragraaf over reactiesnelheid, en welke factoren dat allemaal beïnvloeden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer