[wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 149

[wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

hallo,

ik heb dus een grafische rekenmachine, en ik vraag me af of

het sin(60) = 0,866025404 meteen om kan zetten in 1/2√3

ik ben namelijk op school bezig met het exact uitrekenen van hoeken en oppervlakte

en het zou dan zeer handig zijn bij het uitrekenen ;)

alvast bedankt,

Henk

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

Dat ligt waarschijnlijk aan je type GR, sommige kunnen symbolisch rekenen en geven ook exacte oplossingen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 149

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

ik heb de TI 83 plus van texas instruments, mischien dat het het niet kan nee...... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

Dat lijkt me een standaardmodel (Ti-89 kan bijvoorbeeld symbolisch, dacht ik) maar misschien is de Ti83 ook al wat geëvolueerd... Daarvoor moet iemand met meer kennis van GR's maar even iets laten weten, of je kan je handleiding eens bekijken (of de website ervan misschien).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

plop0-1 schreef:hallo,

ik heb dus een grafische rekenmachine, en ik vraag me af of

het sin(60) = 0,866025404 meteen om kan zetten in 1/2√3

ik ben namelijk op school bezig met het exact uitrekenen van hoeken en oppervlakte

en het zou dan zeer handig zijn bij het uitrekenen ;)

alvast bedankt,

Henk
Maak anders een tabel van al die waarden en dan kan je vergelijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 149

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

:P ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

Mijn oude GR kon wel symbolisch rekenen (dus als je
\(\sqrt{3}\)
ingaf, was het antwoord ook
\(\sqrt{3}\)
en niet 1.73205081), maar gaf als uitkomst van sin(pi/3) wel een antwoord in decimalen.

Dus het symbolsich kunnen rekenen is wel een nodige, maar geen voldoende voorwaarde ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

Ik ben in het bezit van een TI-84 Plus en die kan alleszins geen exacte wortelwaarden als uitkomsten geven (of ik ken mijn rekenmachine niet goed genoeg).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

Ti-83 en Ti-84 geven enkel numerieke berekeningen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

Ik heb het vermoeden dat geen enkele GR dit kan. Oplossing: leer de waarden van bekende hoeken gewoon uit je hoofd ;) (of weet hoe je ze ter plekke kunt afleiden)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 149

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

Iemand enig idee hoe je 1,73205808 meteen af kunt leiden in ;) 3 ?

tan 60

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

kwadrateren en zien dat dat 3,000003... oplevert? ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

Even een paar hints: teken een gelijkbenige rechthoekige driehoek, noem de rechthoekszijde x, leid vervolgens met de stelling van Pythagoras de lengte van de schuine zijde af, uitgedrukt in x, en pas nu de definitie van de sinus, de cosinus en de tangens toe om de exacte waarden van sin 45°, cos 45° en tan 45° te vinden. Teken vervolgens een gelijkzijdige driehoek, noem de zijde 2x, maak gebruik van het feit dat de hoogtelijn uit de top deze driehoek verdeelt in 2 symmetrische rechthoekige driehoeken met hoeken van 30° en 60°, waarbij de kleinste rechthoekszijde de waarde x en de schuine zijde de waarde 2x heeft, leid vervolgens met de stelling van Pythagoras de lengte van de grootste rechthoekszijde af, uitgedrukt in x, en pas nu de definitie van de sinus, de cosinus en de tangens toe om de exacte waarden van sin 30° en sin 60°, cos 30° en cos 60° en tan 30° en tan 60° te vinden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 5

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

Even een paar hints: teken een gelijkbenige rechthoekige driehoek, noem de rechthoekszijde x, leid vervolgens met de stelling van Pythagoras de lengte van de schuine zijde af, uitgedrukt in x, en pas nu de definitie van de sinus, de cosinus en de tangens toe om de exacte waarden van sin 45°, cos 45° en tan 45° te vinden. Teken vervolgens een gelijkzijdige driehoek, noem de zijde 2x, maak gebruik van het feit dat de hoogtelijn uit de top deze driehoek verdeelt in 2 symmetrische rechthoekige driehoeken met hoeken van 30° en 60°, waarbij de kleinste rechthoekszijde de waarde x en de schuine zijde de waarde 2x heeft, leid vervolgens met de stelling van Pythagoras de lengte van de grootste rechthoekszijde af, uitgedrukt in x, en pas nu de definitie van de sinus, de cosinus en de tangens toe om de exacte waarden van sin 30° en sin 60°, cos 30° en cos 60° en tan 30° en tan 60° te vinden.
Dit snap ik, is er ook een manier om andere hoeken zo om te zetten,

zonder rekenmachine natuurlijk

bv: tg(3pi/10)=?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] rekenmachine vraag (gr)

Bijvoorbeeld: met drievoudsformules geraak je tot aan pi/10, halveringsformule tot aan pi/5 en zo met vijfvoudsformules tot aan een standaardhoek.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer