[fysica] harmonische trillingen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 288

[fysica] harmonische trillingen

De vraag die ik me steld is of g enige invloed heeft op k.

kd=mg <=>k=mg/d, maar misschien heft de verandering in d bij andere g de invloed op k op?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] harmonische trillingen

De vraag die ik me steld is of g enige invloed heeft op k.
De veerconstante k is louter een eigenschap van de veer (materiaal, constructie), dus nee.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica] harmonische trillingen

kd=mg <=>k=mg/d
Wat je hier uitdrukt is een evenwichttoestand, deze 2 hoeven niet altijd aan elkaar gelijk te zijn...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] harmonische trillingen

Wat je hier uitdrukt is een evenwichttoestand, deze 2 hoeven niet altijd aan elkaar gelijk te zijn...
Hoezo? die veerconstante is toch de kracht nodig voor 1 m uitrekking? Dan zijn dit toch gewoon gelijkheden die hier staan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [fysica] harmonische trillingen

Hoezo? die veerconstante is toch de kracht nodig voor 1 m uitrekking? Dan zijn dit toch gewoon gelijkheden die hier staan?
Mja, ik heb mij wsl slecht uitgedrukt, maar toch enkel in evenwicht geldt: kd=mg? Als ik er extern aan ga trekken zal
\(kd \neq mg\)
, toch? ;)

EDIT: ik besef nu dat ik TS verkeerd begreep, denk ik...hij doelde erop dat je "k" anders zou zijn op mars als hier (om 2 plaatsen te kiezen), klopt? Zoja, dan hft mn opm geen enkele waarde :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] harmonische trillingen

Mja, ik heb mij wsl slecht uitgedrukt, maar toch enkel in evenwicht geldt: kd=mg? Als ik er extern aan ga trekken zal
\(kd \neq mg\)
, toch? ;)
Hier gebruik je het woord 'evenwicht' niet op de gebruikelijke manier. Als een veer 'in evenwicht' is, betekent dat dat hij in de evenwichtsstand verkeert, geen uitwijking (dus geen versnelling) heeft. Een veer waar enkel de zwaartekracht en de veerkracht op werkt kan dus prima 'uit evenwicht' zijn; het "extern eraan gaan trekken" doet er niet toe.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer