Lupus erythematosus

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Lupus erythematosus

Hallo,

ik had enkele vraagjes ivm lupus erythematosus:

1)stel dat je moeder reumatoïde arthritis heeft, zijn er wetenschappelijke onderzoeken die bewijzen dat de kans dat jij lupus erythematosus hebt groter is(daar beide auto-immuunziekten zijn)

2)naar de behandeling van lupus erythematosus toe: net zoals bij reumatoïde artritis zal vb. Plaquenil 1 van de eerste keuze preparaten zijn... in welke gevallen wordt dan vb. corticosteroïden gebruikt? Stel nu dat je lupus hebt en zwanger bent(zwangerschap kan vaak aan het licht brengen dat dat je lupuspatiënt bent, daar de symptomen vaak dan pas duidelijk worden), welke behandeling is dan aan te raden. Ik vind geen contra-indicaties voor vb. een plaquenil, maar ik vraag me af of je lupus bij zwangerschap dan niet beter gewoon niet behandeld, of zal niet behandelen dan weer meer nadelige effecten hebben voor kind en moeder?

Weet er iemand antwoord op deze vragen?

Of iemand die nuttige wetenschappelijke sites heeft over lupus?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Lupus erythematosus

Beide ziektes zijn geassocieerd met het HLA-DR4 serotype. Als de moeder Reumatoide Artritis zou hebben op basis van dit serotype, zou je kunnen zeggen dat de kans groter is -in vergelijking met de gemiddelde populatie- dat het nageslacht een -met dit serotype geassocieerde- ziekte krijgt zoals Lupus.

Systemic glucocorticoids (1 to 2 mg/kg/day of prednisone or equivalent or as intermittent intravenous "pulses" of methylprednisolone) used alone or in combination with immunosuppressive agents are generally reserved for patients with significant organ involvement, particularly renal and central nervous system disease.

Lower doses of glucocorticoids (eg, ≤10 mg/day of prednisone) may be used for symptomatic relief of severe arthralgia, arthritis, or serositis while awaiting a therapeutic effect from other medications.

Bron: High dose methylprednisolone therapy for the treatment of severe systemic lupus erythematosus. Parker BJ; Bruce Lupus. 2007;16(6):387-93.

Daarnaast worden corticosteroiden toegepast bij zogenaamde exacerbaties: periodes dat de ziekte heel erg actief is.

Dit zie je ook bij andere auto-immuunziektes; bij Multipele Sclerose wordt als onderhoud Tysabri® gegeven, maar bij exacerbaties methylprednisolon.

Wat betreft zwangerschap en het gebruik van Plaquenil® zegt het farmacotherapeutisch kompas (zie ook de nuttige links): Hydroxychloroquine passeert de placenta. Uit waarnemingen bij de mens zijn bij langdurig dagelijks gebruik van hoge doseringen chloroquine sporadisch schadelijke effecten gezien (cochleovestibulaire en retina-afwijkingen). Hoewel deze effecten niet zijn beschreven voor hydroxychloroquine dient langdurig gebruik van hoge doses alleen op stricte indicatie te geschieden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer