Plaats van het geheugen in de hersenen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Plaats van het geheugen in de hersenen

Hoi,

Ik studeer toegepaste psychologie, en mijn paper draait rond de volgende onderzoeksvraag:

- waar is het geheugen gelokaliseerd in de hersenen?

Ik heb massa's boeken en artikels hier liggen, maar buiten deze boeken en een voorkennis vanuit de les gedragsneurowetenschappen, heb ik geen idee waarover ik aan het spreken ben.

Ofja, toch wel. Maar geen duidelijk beeld om er een paper over te schrijven. Want na het lezen van al mijn Engelse artikels en boeken kan ik nog altijd geen georganiseerd beeld krijgen van het antwoord op mijn onderzoeksvraag.

Nu, ik verwacht hier niet dat mijn paper voor mij geschreven word, integendeel.

Als iemand mij nu om te beginnen al eens kon uitleggen wat het verschil is tussen het episodisch en het semantisch geheugen? En wat is de rol van het episodisch geheugen en het semantisch geheugen bij lange - en korte termijn geheugen? Hoe zit dat? Want ik kom hier dan ook nog eens de term deficiet geheugen tegen, en ik kan helemaal geen structuur meer vinden.

Gaarne had ik van jullie een antwoord gekregen op mijn vraag?

mvg, E. C.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Plaats van het geheugen in de hersenen

Als je dit helemaal doorleest kom je al een heel eind. 'Deficiet' geheugen heb ik niet van gehoord, bedoelen de auteurs gewoon niet een verminderd geheugen door allerlei aandoeningen?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Plaats van het geheugen in de hersenen

Als je dit helemaal doorleest kom je al een heel eind. 'Deficiet' geheugen heb ik niet van gehoord, bedoelen de auteurs gewoon niet een verminderd geheugen door allerlei aandoeningen?


Dankjewel voor je reactie! ;) Ik ga je bron nu eens doorlezen.

Ja ik dacht ook, een deficiet is toch een mankement, dus... ?

Ondertussen kom ik ook spatiaal geheugen (ruimtelijk geheugen) tegen.

Berichten: 3