Plaats van het geheugen in de hersenen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Plaats van het geheugen in de hersenen

Hoi,

Ik studeer toegepaste psychologie, en mijn paper draait rond de volgende onderzoeksvraag:

- waar is het geheugen gelokaliseerd in de hersenen?

Ik heb massa's boeken en artikels hier liggen, maar buiten deze boeken en een voorkennis vanuit de les gedragsneurowetenschappen, heb ik geen idee waarover ik aan het spreken ben.

Ofja, toch wel. Maar geen duidelijk beeld om er een paper over te schrijven. Want na het lezen van al mijn Engelse artikels en boeken kan ik nog altijd geen georganiseerd beeld krijgen van het antwoord op mijn onderzoeksvraag.

Nu, ik verwacht hier niet dat mijn paper voor mij geschreven word, integendeel.

Als iemand mij nu om te beginnen al eens kon uitleggen wat het verschil is tussen het episodisch en het semantisch geheugen? En wat is de rol van het episodisch geheugen en het semantisch geheugen bij lange - en korte termijn geheugen? Hoe zit dat? Want ik kom hier dan ook nog eens de term deficiet geheugen tegen, en ik kan helemaal geen structuur meer vinden.

Gaarne had ik van jullie een antwoord gekregen op mijn vraag?

mvg, E. C.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Plaats van het geheugen in de hersenen

Als je dit helemaal doorleest kom je al een heel eind. 'Deficiet' geheugen heb ik niet van gehoord, bedoelen de auteurs gewoon niet een verminderd geheugen door allerlei aandoeningen?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Plaats van het geheugen in de hersenen

Als je dit helemaal doorleest kom je al een heel eind. 'Deficiet' geheugen heb ik niet van gehoord, bedoelen de auteurs gewoon niet een verminderd geheugen door allerlei aandoeningen?


Dankjewel voor je reactie! ;) Ik ga je bron nu eens doorlezen.

Ja ik dacht ook, een deficiet is toch een mankement, dus... ?

Ondertussen kom ik ook spatiaal geheugen (ruimtelijk geheugen) tegen.

Berichten: 3

Re: Plaats van het geheugen in de hersenen

Hoi, ik heb een structuur erin gevonden. Ik post ze hier, moest iemand er nog iets aan hebben.

Geheugen zoals bekeken in de ;)

* Lange termijn geheugen

-> Declaratief geheugen (=expliciet geheugen)

- episodisch geheugen

- semantisch geheugen

-> Niet Declaratief geheugen (= impliciet geheugen)

- habituatie en sensitisatie

- procedureel geheugen

- perceptuele priming

- klassieke conditionering

* Sensorisch geheugen (=zintuiglijk geheugen) -> in de vorm van audio (= echoïsch geheugen) en in de vorm van visualisatie (= iconisch geheugen)

*Korte termijn geheugen (=werkgeheugen)

Als er iets niet in klopt, verbeter me gerust. :P

Berichten: 39

Re: Plaats van het geheugen in de hersenen

Meen ik dat nou maar, of is het ook eigenlijk best wel een gekke onderzoeksvraag die ze jou stellen? (wellicht dat ze dat bewust doen hoor..)

Je geeft het zelf al aan, het geheugen bevindt zich in een groot deel van de hersenen. Eigenlijk kun je bijna niet spreken van 'het geheugen', zo gedifferentieerd is het.

Verder wel een interessant onderwerp. Misschien een idee om je paper hier (via download link ofzo) te plaatsen, nadat je deze hebt ingeleverd? Lijkt me wel leuk om eens te lezen / te zien wat je er van gemaakt hebt.

Reageer