Botsingen in de ruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 56

Botsingen in de ruimte

Bij het uitwerken van een tamelijk revolutionaire hypothese, in een totaal ander vakgebied, kwam bij mij een gedachte op die een variabele kan zijn met grote betekenis voor het hele onderzoek.

Mijn vraag is daarom voor mij belangrijk en ik zou die als volgt willen omschrijven:

Stel, het is x miljard jaar geleden. De aarde draait gestaag haar rondjes om de zon.

In en bij de baan van de aarde bevinden zich nog een aantal restanten van de ‘onderdelen’ waaruit het stelsel is gevormd waarvan wij nu nog deel uitmaken. Gedurende een (lange) periode veegt de aarde als een stofzuiger in haar baan en zuigt alles op wat ze tegenkomt en zich in de buurt van haar aantrekkingskracht bevindt. Tot zover lijkt mij dit een mogelijk scenario. De grote vraag is nu echter: kan het zo zijn dat de aarde zich zo inderdaad heeft gedragen, misschien nu zelfs nog zo gedraagt, en is het dan tevens mogelijk of theoretisch denkbaar dat de snelheid waarmee ‘ruimtepuin’ ‘opgezogen’ wordt zeer laag was/is.

Ik denk dat het dan ook mogelijk is/was dat de snelheid van een object in de aardbaan door de toenemende aantrekkingskracht van de langzaam inhalende aarde tot gevolg had dat het snelheidsverschil op het moment van de ‘mid-air collision’ soms nog slechts enkele honderden of misschien maar een paar duizend kmh was.

Ik meen mij te herinneren dat ooit iemand beweerde dat onze maan op die manier bij ons in de buurt is gekomen, maar dat is heel lang geleden en ik heb geen flauw idee meer wie dat was of wanneer, maar in ieder geval was het voor oktober 1957.

Wat denken de lezers? Ik ben ‘in’ voor alle antwoorden, te beginnen met “idioot” enz. als er dan maar een controleerbare onderbouwing bij staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Botsingen in de ruimte

Zoals ik het ooit heb gelezen is de Aarde in het begin stadium in botsing gekomen met een andere, kleinere planeet. Hierdoor is de Aarde volledig gesmolten en heeft het een ijzeren kern gekregen met een sterke magnetisch veld welke ons beschermd tegen o.a. zonnewind. Deze botsing verklaard ook het feit dat de Aarde "schuin" draait zodat we seizoenen hebben. De maan zou zijn ontstaan uit de materie die na de botsing de ruimte in is geslingerd. De maan beweegd zich ook langzaam maar zeker verder van de Aarde af.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Reageer