Allergie voor elektromagnetische straling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

Allergie voor elektromagnetische straling

Hallo,

Ik werk in de vastgoedsector en gisteren deed zich bij een bezoek iets vreemds voor.

De man haalde uit een koffertje een toestel boven (dat wat leek op een Geigerteller zonder geluid) en hij verklaarde me dat dit een toestel was dat de hoeveelheid aan elektromagnetische straling meet en ze dit gebruikten omdat mevrouw blijkbaar een allergie aan deze straling had.

Eerst vond ik het wat grotesk (temeer omdat ik net ervoor een bezoek had gedaan met een mevrouw die de kust wou ontvluchten omdat ze schrik had dat het broeikaseffect ervoor zou zorgen dat haar appartement in zee zou komen te liggen, en die tegelijk een woning zocht met een stevige schuilkelder voor "een oorlog" die volgens haar weldra zou uitbreken...) maar toen ik erover nadacht leek me er toch een grond van waarheid in te kunnen zitten. (zichtbaar) Licht, een vorm van, is namelijk voor vele mensen ook de oorzaak van allergische huidreactie.

Dus weet iemand wat er nu van aan is, van die allergie of gevoeligheid voor elektromagnetische straling (en wat zijn de symptomen)?

Alvast bedankt!

Robin.

(bericht eveneens geplaatst op forum.skepp.be)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Allergie voor elektromagnetische straling

Ik denk dat je deze vraag beter kunt stellen in het geneeskunde forum, ik heb het daarom verplaatst.

Verder is dit al moeilijk te omschrijven door de reden die je zelf al zegt. Licht is ook electromagnetisch straling. Er is zoveel elektromagnetische straling om ons heen, dat is moeilijk uit te leggen, er zijn radiosignalen, zoals je weet verschillende frequenties voor radio, tv, gsm, internet en andere media. Daarnaast zijn er EM-stralen vanuit de ruimte. Laagfrequente EM-stralen van bijvoorbeeld lampen en de voedingsbron van je pc. Ook weersomstandigheden zoals bliksem veroorzaken EM-sralen. Er is zichtbaar licht, maar er is ook infrarood en ultraviolet, en ga zo maar door.

Het is begrijpelijk dat licht hiervan de grootste intensiteit heeft. Het vermogen van zonlicht dat de aarde bereikt is vele en vele malen groter dan alle andere EM stralen bij elkaar.

Verborgen inhoud
Bliksem is natuurlijk meer intens, maar dat gebeurt niet zo vaak op de zelfde plek


De vraag is dus, wat voor soort EM-stralen hebben we het hier over?

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Allergie voor elektromagnetische straling

De vraag is dus, wat voor soort EM-stralen hebben we het hier over?


Hmm, goede vraag. Zoals je zegt is er een heel spectrum van EM-straling. Ik _vermoed_ dat het waarschijnlijk voornamelijk om straling gaat van gsmnetwerken en dergelijke, maar ik herinner me wel dat de man ook tegen de grond zijn metingen deed en toen iets mompelde over bedrading/bekabeling of zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Allergie voor elektromagnetische straling

Dus weet iemand wat er nu van aan is, van die allergie of gevoeligheid voor elektromagnetische straling (en wat zijn de symptomen)?


Een allergie voor elektromagnetische straling bestaat niet. Er zijn mensen die wel overgevoelig reageren op licht cq zonlicht door bijvoorbeeld systeemziekten, medicijnen of soms zonder duidelijke oorzaak. Maar een overgevoeligheidsreactie op het hele spectrum van EM is onmogelijk; warmte is namelijk ook een vorm elektromagnetisme, net zoals radiogolven, rontgen etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Allergie voor elektromagnetische straling

anusthesist schreef:Een allergie voor elektromagnetische straling bestaat niet.

[...]

Maar een overgevoeligheidsreactie op het hele spectrum van EM is onmogelijk;
Ok, ik corrigeer me...
Dus weet iemand wat er nu van aan is, van die allergie of gevoeligheid voor sommige elektromagnetische straling (en wat zijn de symptomen)?
:-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Allergie voor elektromagnetische straling

Dus weet iemand wat er nu van aan is, van die allergie of gevoeligheid voor elektromagnetische straling (en wat zijn de symptomen)?
Er is een wikipediapagina over electroallergie, die het spectrum en de vermeende symptomen aanduidt: "Elektroallergie (EA) is een wetenschappelijk onbewezen overgevoeligheid voor elektrische en elektromagnetische velden die door elektrische apparatuur zoals o.a. PC-, TV-, UMTS- en GSM-zenders, digitale telefoons worden uitgezonden.... De symptomen variëren van jeuk, duizeligheid en hoofdpijn tot huiduitslag, vermoeidheid en slapeloosheid."

"Elektroallergie" op Wikipedia(nl)

Er was een paar jaar geleden ophef over een TNO studie met proefpersonen, die onduidelijke resultaten opleverde over de vraag of UMTS/GSM straling een negatief effect heeft op het 'welbevinden'. Een Zwitserse vervolgstudie met meer proefpersonen leidde tot de conclusie dat dat negatieve effect niet aantoonbaar is.

Berichten: 339

Re: Allergie voor elektromagnetische straling

Ik weet niet wat de waarheid is, maar dit is hoe het volgens mij zit:

Het grote verschil tussen electromagnetische straling van GSM-netwerken en zonlicht is:

zonlicht bevat UV-frequente straling, wat tot DNA- en eiwitveranderingen leidt (moleculen worden veranderd). Die veranderde moleculen kunnen kanker geven of allergie.

Andere straling wordt deels ook geabsorbeerd, maar leidt slechts tot opwarming. Zolang de warmte-ontwikkeling beperkt blijft (opwarming onder 42C), worden er geen moleculen veranderd. Telefoons leiden tot maar een heel klein beetje opwarming, anders zou het pijn gaan doen.

Overigens kan opwarming ook symptomen geven die aan allergie doen denken, want sommige mensen krijgen bijv. warmte-uitslag. De verklaring daarvoor is dat mestcellen (die bijv hooikoortsklachten veroorzaken) door de warmte hun stofjes vrijmaken. De oorzaak ligt dan dus in hyperactieve mestcellen, die reageren op een min-of-meer aspecifieke prikkel. Het lijkt me niet op voorhand uitgesloten dat GSM-straling dat bij enkele patienten zou kunnen geven. Echter de meeste mensen klagen over niet te objectiveren symptomen als duizeligheid, hoofdpijn, concentratieproblemen. Volgens de-deskundigen-die-ik-vertrouw zijn dergelijke klachten nog nooit placebo-gecontroleerd bewezen.

Ik ken 1 casusbeschrijving van een patient die een zichtbare huiduitslag kreeg van radiofrequente straling (verwijzing in pubmed) - bij deze patient is het mechanisme niet beschreven, alleen het symptoom. Als oorzaak ging het hier (meen ik) om de straling die gebruikt werd om een pacemaker te programmeren ofzo - dus niet direct te vergelijken met omgevingsstraling zoals een GSM- of UMTS-mast.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Allergie voor elektromagnetische straling

Echter de meeste mensen klagen over niet te objectiveren symptomen als duizeligheid, hoofdpijn, concentratieproblemen. Volgens de-deskundigen-die-ik-vertrouw zijn dergelijke klachten nog nooit placebo-gecontroleerd bewezen.
Zulke symptomen waren gewoon objectiveerbaar in de TNO-studie. Elke proefpersoon werd 4x een halfuur wel/niet blootgesteld aan de straling, en hij moest na elk halfuur op een vragenlijst invullen of hij in dat halfuur een gevoel van duizeligheid (etcetera) had gehad, zonder te weten of de stralingsbron ingeschakeld was geweest.

Als die vermeende deskundigen in dit verband een placebo verlangden, dan waren ze toch een beetje dom, want een kwestie zonder behandelmethode kent geen placebo's. Deskundigen kunnen in dit verband hooguit een dubbelblinde studie verlangen. De uitkomst van de (dubbelblinde) TNO-studie was dat het UMTS-signaal resulteerde in een afname van het welbevinden (maar ik heb dit ook alleen maar van horen zeggen, ik ken de TNO-studie eigenlijk niet goed).

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Allergie voor elektromagnetische straling

De TNO studie had te weinig proefpersonen om een significant verschil aan te tonen. De vervolgsstudie (zoals eerder al gezegd) gaf aan dat er geen significant verschil is.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Allergie voor elektromagnetische straling

Ik ken 1 casusbeschrijving van een patient die een zichtbare huiduitslag kreeg van radiofrequente straling (verwijzing in pubmed) - bij deze patient is het mechanisme niet beschreven, alleen het symptoom. Als oorzaak ging het hier (meen ik) om de straling die gebruikt werd om een pacemaker te programmeren ofzo - dus niet direct te vergelijken met omgevingsstraling zoals een GSM- of UMTS-mast.
Toch zou ik dan denken dat het hier een mechanisme betreft dat losstaat van radiofrequente straling.

Uiteraard is het wel mogelijk daar erythreem en dergelijke van te krijgen, maar dan gaat het toch over vermogens die aanzienlijk verder gaan dan een signaal om iets mee te programmeren... je moet eerder denken aan je hand houden vlak voor (of half in...) de waveguide van een marineradar of iets dergelijks wil dat gebeuren.
Victory through technology

Berichten: 1

Re: Allergie voor elektromagnetische straling

Dus weet iemand wat er nu van aan is, van die allergie of gevoeligheid voor elektromagnetische straling (en wat zijn de symptomen)?
Twee quotes:

1) "Onderzoek aan het Karolinska Instituut (in Zweden belast met de verlening van de Nobelprijs voor Medicijnen) heeft aangetoond dat mensen met EHS [Elektrohypersensitiviteit] in hun huid een toename van mastcellen vertonen (onder meer na 8 uur per dag achter een –ouderwets- computerscherm gezeten te hebben), een gevolg van stralingsschade. Hetzelfde verschijnsel is aangetoond bij ratten, psychosomatische effecten zijn derhalve uitgesloten; ratten lezen geen kranten! Mensen met EHS vertonen een overreactie van het immuunsysteem. "

Bron: stopUMTS.nl

2) Quotes uit het onderzoek staan op "jeuk door straling". Hierin staan ook symptomen genoemd (zoals huidproblemen) en er staat zelfs dat mensen gevoelig kunnen zijn voor gewoon licht.

Berichten: 12.262

Re: Allergie voor elektromagnetische straling

Let wel dat er bij CRT schermen wel een plausibel mechanisme is voor dergelijke irritatie: Iedereen zal wel gemerkt hebben dat het glas van de beeldbuis van menig CRT sterm behoorlijk geladen raakt het statische electriciteit. Dat heeft tot gevolg dat die schermen veel stof aantrekken, maar het kan ook wel eens gebeuren dat een deeltje wordt aangetrokken, vervolgens lading opneemt vanaf het scherm, en als gevolg daarvan opeens wordt afgestoten.

Als je dan vlak achter zon scherm zit, krijg je dat deeltje in je gezicht geslingerd, met de lading er nog op. Zo'n deeltje kan een allergeen zijn (huidschilfertje van de kat, whatever) met een reactie tot gevolg. Maar dat heeft niets met directe effecten van EM velden op de mens te maken.
Victory through technology

Reageer