Regressie-analyse

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Regressie-analyse

Hallo,

in het kader van mijn thesis doe ik een regressie-analyse op mijn data.

Nu merk ik dat als ik de constane in het model weglaat (hoewel deze significant verschilt van nul) de R² enorm veel verhoogt. Nu is mijn vraag of dit zomaar mag en waarom ik eigenlijk een constante zou willen?

alvast bedankt!

Berichten: 339

Re: Regressie-analyse

Een beetje vreemd vind ik dit wel. Want bij lineaire regressie wordt een model berekend: ax+b. b kan ook nul zijn. Als de constante anders dan nul uit de berekening komt, past een b<>0 dus beter op de data. Dus zou r2 beter moeten zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Regressie-analyse

Heb je al een visuele check gedaan voor beide gevallen?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 2

Re: Regressie-analyse

Ik vind het eigenlijk ook maar vreemd. Ik werk in SPSS en zal hier kort een voorbeeld geven.

Mijn eerste regressiemodel heeft een heel lage R² van .33

In dit model staat een Constante met waarde 3,3 die op het .012 significant is (dus, verschillend van nul)

als ik daarna net hetzelfde regressiemodel laat lopen, maar ik vink de optie "include constant in equation" uit wordt mijn R² ineens .81, wat wel een mooi resultaat is...

Hoe komt dit dan? En is het verkeerd om de constante te laten vallen als die significant verschilt van nul?

@Bart: hoe kan ik dit visueel checken?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Regressie-analyse

Je orginele data en je regressiemodel in dezelfde grafiek plotten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer