Aardbeving schokt italië

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Aardbeving schokt itali

Een beving van 6,3 op de schaal van Richter heeft midden-Italië op zijn kop gezet. Honderdvijftig mensen zijn al dood aangetroffen en een veelvoud is gewond. De beving staat niet op zichzelf. De Afrikaanse en de Eurazische aardplaat botsen namelijk tegen elkaar en veroorzaken regelmatig aardbevingen. Zo ook de aardbeving van 6 april in het breuksysteem van de Apennijnen.


Lees meer ... Kennislink
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 79

Re: Aardbeving schokt itali

Misschien een beetje laat en niet helemaal de goede plaats, maar hoe zou deze tektonische activiteit verband kunnen hebben met een eventuele uitbarsting van de Vesuvius? Het epicentrum en de Vesuvius liggen allebei langs dezelfde breuklijn (die heel Italië doorkruist), dus ik vraag me af hoe aannemelijk het is dat zulke gebeurtenissen een causaal verband hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Aardbeving schokt itali

Ik meen mij een mij een onderzoek te herinneren wat inderdaad zij dat, als er een aardbeving is geweest in een vulkanisch gebied, er binnen enkele maanden een of meerdere vulkaan uitbarstingen zijn in hetzelfde gebied. Ik geloof dat er wat over dit onderzoek in het AD stond.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Reageer