Springen naar inhoud

[wiskunde] hogeremachtswortels

• Log in om te kunnen reageren

Niveos

Niveos

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2009 - 16:19

Mensen, middels zelfstudie probeer ik mij op het moment enkele basisvaardigheden wiskunde aan te leren. Je zult begrijpen dat dit zonder docent best lastig kan zijn. Op het HBO (Informatica - Software Engineering) hebben we zo goed als geen wiskunde gehad en nu ik na een jaar werken toch écht universitaire ambities heb ontwikkeld, moet ik hier hard aan gaan werken (gelukkig vind ik het een vrij boeiend vak).

Goed, de basis is natuurlijk heel belangrijk en daarom ben ik bezig met de standaard algebraïsche vaardigheden. Ook hier blijk ik al een deel niet goed machtig te zijn, namelijk de hogeremachtswortels.

De meeste rekenkundige basisbewerkingen op wortels en de rekenregels begrijp ik inmiddels.
Wortels herleiden en in de standaardvorm schrijven levert geen probleem op, denk aan opgaven als ;) 72 = 6 :P 2. Verder snap ik ook wel dat 3[wortel]8 = 2, want 2 3 = 8. Ook zie ik dat uit 5 :P a11b12, 5 ;) a10b10 * 5 :P ab2 volgt waarna je a2b2 5:P ab2 overhoudt.

Maar het volgende voorbeeld zie ik écht niet:

5 -2 1/3 = 5 -3 x 52/3 = 1/125 3 :P 125

Hoe komt men bij de tweede (dikgedrukte) stap?

Ik begrijp dat het voor jullie misschien niet zo leuk is zulke eenvoudige vragen te krijgen, maar júist dit soort dingen maken het zo lastig als zelfstudie onderwerp. Net dat ene dingetje waardoor je aan jezelf gaat twijfelen en dan ga je toch externe hulp proberen in te schakelen :-s

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2009 - 16:22

Maar het volgende voorbeeld zie ik écht niet:

5 -2 1/3 = 5 -3 x 52/3 = 1/125 3 ;) 125

Hoe komt men bij de tweede (dikgedrukte) stap?

Ik begrijp je notatie links niet, wat betekent "-2 1/3" in de exponent, het product van -2 met 1/3?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Niveos

Niveos

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2009 - 16:25

Min twee-één-derde, of -7/3

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 08 april 2009 - 16:26

Ik denk dat er bedoeld wordt: LaTeX , en aangezien -2-1/3 gelijk is aan -3+2/3, mag je ook zeggen:

LaTeX
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2009 - 16:28

Min twee-één-derde, of -7/3

Ok, dan kan je -7/3 schrijven als -9/3+2/3 = -3+2/3 en deze eigenschap toepassen: xa+b = xa.xb.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Niveos

Niveos

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2009 - 16:43

Aah, natuurlijk, zo eenvoudig.
Bedankt ;)

Niveos

Niveos

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 april 2009 - 19:28

Ik heb helaas nog enkele vragen die bij het oefenen van vraagstukjes over zijn gebleven:

0,0012/3 wordt: (3[wortel]0,001)2, maar de verdere uitwerking is me tot dusver een raadsel...
4-5/2 evenzo...

Volgens mij kan ik beter wat lessen hier en daar nemen voor vragen, want ik merk nu al dat dit ook geen werkbare oplossing zal zijn.

Kunnen jullie over logaritmen, (hogeremachts) wortels en (negatieve) exponenten niet eens een mini cursus schrijven ;)
Een andere duidelijke bron zou ook niet verkeerd zijn, de uitleg in m'n boek is ietwat summier, Engels, Duits, Frans, Spaans of Nederlands maakt me niet zoveel uit, als het maar een beetje goed onderbouwde uitleg bevat...

Veranderd door Niveos, 08 april 2009 - 19:41

Lapzwans

Lapzwans

• >100 berichten
  • 145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2009 - 19:58

http://inf.elo.rgomi...siswiskunde.pdf

Dit boek behandelt volgens mij wel de stof die jij zoekt als ik er zo doorheen blader.

Veranderd door Lapzwans, 08 april 2009 - 19:58

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2009 - 20:17

Merk op dat LaTeX . Omdat LaTeX vind je: LaTeX en LaTeX .
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures