Tem

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 281

Tem

Hey iedereen!

Ben mijn cursus celbiologie aan het nakijken en stuitte even op een vervelend iets waar ik niet aan uitraak.. het gaat over de transmissie elektronen microscoop. Heb even een quote geplaatst vanuit het handboek.

'The TEM can also be used to study the surface of a specimen—and generally at a higher resolution than in the SEM—in such a way that individual macromolecules can be seen. As in scanning electron microscopy, a thin film of a heavy metal such as platinum is evaporated onto the dried specimen. The metal is sprayed from an oblique angle so as to deposit a coating that is thicker in some places than others—a process known as shadowing because a shadow effect is created that gives the image a three-dimensional appearance.

Some specimens coated in this way are thin enough or small enough for the electron beam to penetrate them directly. This is the case for individual molecules, viruses, and cell walls—all of which can be dried down, before shadowing, onto a flat supporting film made of a material that is relatively transparent to electrons, such as carbon or plastic. For thicker specimens, the organic material of the cell must be dissolved away after shadowing so that only the thin metal replica of the surface of the specimen is left. The replica is reinforced with a film of carbon so it can be placed on a grid and examined in the transmission electron microscope in the ordinary way.'

Ik kan de gekleurde zin moeilijk begrijpen. Ik dacht dat metalen elektronen weerkaatsen? Waarom spreken ze dan over penetratie?

En waarom gebruik ze een koolstoflaagje bovenop een metaallaagje bij het dikke specimen?

Alvast bedankt! ;)

Prettige avond verder,

Liekeu.

Berichten: 339

Re: Tem

(Ik ga vast hele domme dingen zeggen, want ik weet vrijwel niets van electronenmicroscopie).

Maar de beschrijving gaat over transmissie electronenmicroscopie, dus je uiteindelijke beeld wordt gevormd door electronen die door het preparaat heen zijn gegaan. In die techniek wordt een deel van de electronen geabsorbeerd of gereflecteerd door metaal - die electronen zie je dus niet op je uiteindelijke beeld.

De tekst beschrijft dat je ook het oppervlakte kunt bestuderen (ipv gebruikelijke dwarsdoorsnede).

- soms met het oorspronkelijke monster op een laagje koolstof of plastic.

- soms is dat te dik; dan wordt het oorspronkelijke monster opgelost > je houdt alleen de metalen afdruk over > over die metalen afdruk wordt een koolstof-laagje geplaatst (omdat het metaal alleen niet sterk genoeg is).

Volgens mij worden je 2 vragen daar toch min of meer mee beantwoord?

Berichten: 281

Re: Tem

Volgens mij worden je 2 vragen daar toch min of meer mee beantwoord?
Ik snap het al beter nu, bedankt!

Toch vind ik het nog altijd raar dat elektronen door een metaaloppervlak kunnen gaan. ;) Tenzij ze misschien lichtere metalen gebruiken met lage elektronendensiteit?

Bedankt voor je antwoord alleszinds!

Liekeu

Reageer