[excel] itereren van niet om te vormen formule

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

[excel] itereren van niet om te vormen formule

Hallo allemaal ik heb in excel het volgende probleem. Ik wil vanuit het volume van een horizontale cilinder de vloeistofhoogte berekenen vanuit het gevulde volume. Het enige punt is dat deze funtie wel als V(h) kan maar niet als h(V).

Hier mijn formule:

L = C5 --> (zelf invoeren)

r = C6 --> (zelf invoeren)

h = C7

V = C10 --> =IF(C7<=2*C6;C5*((C6^2*ACOS((C6-C7)/C6))-((C6-C7)*SQRT(2*C6*C7-C7^2)));"Fout")

Ik heb dus een V en wil hieruit dus de h halen. Dit kan naar mijns inziens alleen door middel van itereren. Ik heb alleen even geen idee hoe ik dat moet doen. Wie kan me hierbij helpen?

PS: Ik weet wel dat excel op itereren moet staan en dat heb ik al gedaan ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [excel] itereren van niet om te vormen formule

Je kan dat met de Oplosser of de Doelzoeker. Je kijkt best eens in excel handleiding.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: [excel] itereren van niet om te vormen formule

iedere formule is toch om te zetten, om de andere waarde te weten te komen .

Ook deze formule is vast wel om te zetten zodat je aan de hand van het vollume de hoogte kunt bepalen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cirkelsegment

daar staat een formule, waar ze helaas niet de betekenis van de letters bij gezet hebben.

Als bekend is wat waarvoor is, denk ik zelfs dat het mij wel lukt.

En dan kun je het hele iteren verder vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [excel] itereren van niet om te vormen formule

jadatis schreef:iedere formule is toch om te zetten, om de andere waarde te weten te komen .

Ook deze formule is vast wel om te zetten zodat je aan de hand van het vollume de hoogte kunt bepalen.

..........

Als bekend is wat waarvoor is, denk ik zelfs dat het mij wel lukt.

En dan kun je het hele iteren verder vergeten.
Dit is de formule van Richardkim06 symbolisch geschreven.
Richarkim06A.png
Richarkim06A.png (2.64 KiB) 909 keer bekeken
Het is onjuist dat je elke formule kunt oplossen voor elk van de variabelen zonder iteratie.

In deze situatie dient te formule opgelost te worden voor h. Ik zie echt niet hoe dit zou kunnen. Als jij dit kan jadatis, nodig ik je zeer graag uit om de oplossing hier te zetten.

Je kan het zeker doen zoals jhnbk hier voorstelde. Dit betekent wel manuele manipulatie per (her)berekening.

Het doen zoals Richarkim06 voorstelde met de iteratiemogelijkheden van Excel zag ik ook niet.

Ik heb hier een Excel functie voor gemaakt (werkt goed): Dit zijn tests in een experiment file (met uitleg via comments in file)
Richarkim06B.png
Richarkim06B.png (7.94 KiB) 904 keer bekeken
Dit is de Excel .xla (macro) en .xls (testfile):

[attachment=3458:XL_Vloei...eFunctie.rar]

Als je geen ervaring hebt met het activeren van een .xla vraag het dan even.

In theorie vanaf je deze file opent staat hij ter beschikking. Oplossingen zijn via Excel xlstart, gewoon openen of via de Add-In manager. Hou er rekening dat je een .xla op geen enkele wijze kan zien als die file open is. Die is er gewoon, onzichtbaar op de achtergrond.

Als Excel lelijk begint te doen over virussen, gewoon uitvoering toelaten. Excel reageert standaard zo vanaf er macros in een file zitten (per definitie zo in een .xla), en checked die op geen enkele ernstige manier op veiligheid of virussen.

PS: Deze file en macro staat in geen enkele relatie met de berichtjes uit de Tabel macro topic. Ik was hier (met deze) mee bezig voor ik mijn 1ste berichtje in dat topic poste.

Ik heb zeker 1000% respect voor al het werk van jhnbk
Bijlagen
XL_VloeistofHoogteFunctie.rar
(21.06 KiB) 202 keer gedownload
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: [excel] itereren van niet om te vormen formule

tankvullingnivo.xls
(29.5 KiB) 261 keer gedownload
Hier heb ik een voorbeeld om je nivo te bepalen zonder handmatig gedoe.

Hoewel ik er van overtuigd ben dat er wel wiskunde-ridders zijn, die op zoek kunnen gaan naar de (inte)graal. Voor mij is het toch te ingewikkeld om om te zetten, geef ik toe.

Of was je er al uit met het iteren?

Hier heb ik de tankvulling in 10 parten verdeeld, maar zelf kun je ook 1000 stappen nemen.

Ook heb ik een fictieve formule ingevuld , daarvoor in de plaats moet je dan je eigen formule zetten.

Ook moet je zelf het deel nivo-hoogte nog omrekenen naar h in cm of mm, maar dat is een kleinigheidje.

Staat op slot om overschrijving te voorkomen, maar zit geen wachtwoord op.

De lange lijst kun je verbergen.

Hoop dat je hier iets aan hebt, laat dat dan hier even weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [excel] itereren van niet om te vormen formule

Kan je die integraal exact uitschrijven hier? Dan kan ik daar eens naar kijken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: [excel] itereren van niet om te vormen formule

Mijn overtuiging is dat dit met integreren op te lossen is maar zelf heb ik daar geen kaas van gegeten.

Dus die vermeende integraal kan ik dan ook niet voor je uitschrijven.

zie hiervoor de formule hierboven die volgens E.Desart niet om te zetten is zodat vanuit het vollume de nivo-hoogte direct te berekenen is.

Zelf denk ik dat je eerst alles naar hoeken moet omzetten en dan met sinus en cosinus van die hoek moet gaan rekenen. Heb je dan een formule met alleen hoeken en cosinus ,sinus daarvan dan is die mogelijk wel de hoek en daarmee de h uit oppervlaktedeel van de cirkel te halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [excel] itereren van niet om te vormen formule

Die vergelijking oplossen is inderdaad niet mogelijk. Iteratief is de juiste methode. Ik zie echter niet wat een integraal met dit probleem te maken heeft. (De verkregen formule komt uiteraard wel uit een integraal)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer