Deeltjes

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 60

Deeltjes

Hebben deeltjes als bv elektronen allemaal precies even veel massa? Of wordt er uitgegaan een soort van gemiddelde?
WETEN IS VERGETEN

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Deeltjes

ja, alle elektronen wegen juist evenveel. Je kan dus nooit een onderscheid maken tussen 2 dezelfde deeltjes

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Deeltjes

ja, alle elektronen wegen juist evenveel.
Ik weet niet of je met opzet de woordkeus van TS niet hebt overgenomen, maar het lijkt me beter om van 'dezelfde massa' te spreken dan over 'hetzelfde gewicht', aangezien massa een intrinsieke eigenschap is.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Deeltjes

idd, verkeerde woordkeuze van mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Deeltjes

Geld het voor alle deeltjes die bekent zijn dat ze allemaal precies dezelfde massa hebben?
WETEN IS VERGETEN

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Deeltjes

Als dat niet zo zou zijn, dan zouden we ze niet 'hetzelfde deeltje' noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Deeltjes

Waarom niet?

Er zouden toch verschillen kunnen zijn van die kleine aard dat we ze niet kunnen meten. Misschien zouden die verschillen wel verantwoordelijk kunnen zijn voor het "probleem" van voorspellen in de kwantummechanica.

Dus dat alleen "de kans op" berekend kan worden.
WETEN IS VERGETEN

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Deeltjes

Waarom noemen we deeltjes met verschillende lading, verschillende spin, verschillende massa, verschillende kleur, ... niet allemaal hetzelfde deeltje? Het antwoord lijkt me nogal duidelijk toch: per definitie gedraagt 1 elementair deeltje zich steeds hetzelfde, anders spreken we over 2 soorten elementaire deeltjes.

Kan het zijn dat wat wij een elektron noemen in werkelijkheid een distributie heeft van verschillende massa's? Natuurlijk kan je dit beweren en een distributie onderstellen die niet in tegenspraak is met experimenten , maar het heeft weinig zin dat te doen. Je opmerking over 'probleem van voorspellen' slaat nergens op. In het 2-spleten experiment is het 1 deeltje dat met zichzelf interfereert.

edit: Ik ben zelfs niet zeker of het niet in tegenspraak is met experimenten. Moesten ze een verschillende massa hebben, dan zouden ze onderscheidbaar zijn, en dan zouden heel wat voorspellingen niet meer opgaan.

Berichten: 6

Re: Deeltjes

Als ze niet delfde massa hebben dan zou volgens mij de wereld maar heel labiel zijn. Een H atoom met de helft minder massa dan de anderen omdat de e- een andere massa hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Deeltjes

Ik heb het niet over de helft minder massa, maar over een verwaarloosbaar beetje. Ik heb het over de vraag of een deetje perfect en volmaakt is, of dat het gewoon voldoet aan de eisen voor het deeltje.

Een beetje zoals 2 tennisballen. Die zijn voor een leek identiek en voldoen aan de eis voor een tennisbal.

En mijn suggestie was, dat wij als mens misschien nog een leek zijn in de quantum-wereld dat wij bv 4 verschillende tennisballen niet van elkaar kunnen onderscheiden en daarom zien als 1 dezelfde. En dat daarom in de Quantum-mechanica alleen de "kans op" berekend kan worden, en niet de preciese uitkomst.
WETEN IS VERGETEN

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Deeltjes

En dat daarom in de Quantum-mechanica alleen de "kans op" berekend kan worden, en niet de preciese uitkomst.
Dat slaat nergens op, de effecten van zelfinterferentie die we gemeten hebben, hebben absoluut niets te maken met het onvoldoende nauwkeurig kennen van de massa.

Reageer