[biologie] gif meerval

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 281

[biologie] gif meerval

Hey iedereen!

Heb laatste een presentatie gegeven over meervallen of catfishen. Daarin zei ik dat sommige giftig waren doordat ze gifklieren hebben en gif konden spuiten dmv hun vinstralen.

Nu stelde mn prof een bijvraag: welke gifmoleculen gebruiken de meervallen?, en, Is er enige convergentie met het vergif in slangen?

Heb me rotgezocht op internet. Heeft iemand tips waar ik mogelijk een antwoord kan vinden op een van de 2 vragen?

Alvast bedankt!!

Liekeu

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [biologie] gif meerval

Dag Liekeu, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [biologie] gif meerval

Ik denk dat ik precies heb wat je zoekt:

VENKAIAH, Y. en LAKSHMIPATHI, V., Biochemical Composition of Epidermal Secretions and Poisonous Spine of Two Freshwater Catfishes, Asian Fisheries Science, vol. 13, blz. 183-189 (2000).

www.asianfisheriessociety.org/modules/wfdownloads/visit.php?cid=16&lid=421

De tabel op blz. 185 geeft je alle informatie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: [biologie] gif meerval

EDIT: Het loont ook zeker de moeite om de referenties te bekijken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [biologie] gif meerval

De tabel op blz. 185 geeft je alle informatie.
Ik vrees van niet: er staat niet om wélke stoffen het precies gaat.

Ik snap niet zo goed waarom de topicstarter niets heeft kunnen vinden. Google eens op 'catfish venom' (uit je eigen titel dus) en het eerste zoekscherm geeft al meteen zeer bruikbare hits.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 281

Re: [biologie] gif meerval

Aan Jan: Spijt me vreselijk! Zal het zeker niet meer vergeten nu!

Aan Klintersaas: kan ik inderdaa dniet veel mee doen.. ik moet echt specifieke namen van moleculen hebben. Dus niet of het gaat om KWS of proteïnen.. ik moet weten wélke proteïnen precies.

Aan Bas: die eerste site heb ik al bezocht. Maar ik kan er geen substanties in terugvinden. Enkel diegene die gebruikt worden tegen bacteriële infecties. Tenzij mijn engels zo slecht is of ik er echt over kijk ;) :P .

Het is geen makkelijke zoekopdracht. Heb vanalles geprobeerd: Nederlandse terme, Engelse en zelfs de Latijnse naam van meervallen heb ik geprobeerd (Siluriformes). Er zijn hits, maar die bevatten enkel het woord 'venom' in de hele tekst of ze geven substanties die je kan gebruike tégen het gif. ;)

Aan allen: alvast bedankt om me te willen helpen!

Liekeu

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [biologie] gif meerval

De precieze stoffen die aanwezig zijn in het gif zijn inderdaad niet makkelijk te achterhalen, maar ik vraag me af of dat echt nodig is. Deze zin is al veelzeggend denk ik: "The catfish venom is a combination of hemolytic, dermonecrotic, inflammatory, and vasoconstrictive factors." Slangengif heeft dergelijke effecten immers ook vaak. Verder kun je op zoek gaan naar deze publicatie (in de universiteitsbibliotheek bijvoorbeeld): "Toxicon. 1975 Dec;13(6):399-403: Catfish (Ictalurus catus) fin venom."

Bekijk ook eens deze link.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 281

Re: [biologie] gif meerval

Bas schreef:De precieze stoffen die aanwezig zijn in het gif zijn inderdaad niet makkelijk te achterhalen, maar ik vraag me af of dat echt nodig is. Deze zin is al veelzeggend denk ik: "The catfish venom is a combination of hemolytic, dermonecrotic, inflammatory, and vasoconstrictive factors." Slangengif heeft dergelijke effecten immers ook vaak. Verder kun je op zoek gaan naar deze publicatie (in de universiteitsbibliotheek bijvoorbeeld): "Toxicon. 1975 Dec;13(6):399-403: Catfish (Ictalurus catus) fin venom."

Bekijk ook eens deze link.
De prof heeft de gevraagd de moleculen te geven, dus ik zoek maar gewoon. Als ik niets vind zal ik gewoon geven wat ik vind ;) .

Bedankt voor het boek. Kzal er eens op zoeken in de bibliotheek ;) en voor de link ook trouwens!

Als er iemand nog tips heeft.. steeds welkom!

Liekeu

Reageer