Springen naar inhoud

Dna-kit

• Log in om te kunnen reageren

peterlauriks

peterlauriks

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2009 - 21:17

Ook getest op mensen is een populair wetenshappelijk programma op één (vrt)
bekijk dit filmpje hier is de link dna-kit
In dit filmpje wordt beweerd dat men een dna-streng kan zien met het blote oog wat volgens mij onmogelijk is.
Let vooral op de passage van het labo van de Ku-Leuven waarin men zegt juist voor het dna oplost in water ziet men een sliertje dna. wat volgens mij onmogelijk is want een dna-streng kan men niet zien met het bote oog omdat het van de grootte orde is van 30 nanometer (bron wikipedia) of anders gezegd 30 miljardste meter 30/1000000000meter
is dit wetenschapelijke voorlichting of wetenschappelijk bedrog? oordeel zelf.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2009 - 23:49

Eén streng DNA kun je inderdaad niet zien, maar een flinke klont DNA-strengen wel. Zonder het filmpje gezien te hebben neem ik aan dat ze dat bedoelen. Je zou het een 'DNA-sliert' of '-draad' kunnen noemen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

peterlauriks

peterlauriks

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2009 - 07:13

Eén streng DNA kun je inderdaad niet zien, maar een flinke klont DNA-strengen wel. Zonder het filmpje gezien te hebben neem ik aan dat ze dat bedoelen. Je zou het een 'DNA-sliert' of '-draad' kunnen noemen.

heb je zelf ooit al dna in het echt uit een cel geextraeerd en bekeken? (ik niet )of is je visie gebaseerd in blind geloof in "wetenschappelijke" voorstellingen in documentaires en boeken en wetenschappelijke tijdschriften.
een deel van de wetenschappelijke tijdschriften is ook een vorm van propaganda in welke zin dan ook. er staan in weteschappelijke tijdschriften juiste denkbeelden maar een deel is ook onbetrouwbaar zoals mischien wel vele "wetenschappelijke" voorstellingen op tv.Ik zeg nog altijd als men 23dna of zelfs 46 dna strengen te samen heeft kan men die volgens mij nog niet met het blote oog zien daar voor zijn die veel te klein denk ik toch.
en als dna in water oplost zoals men in datzelfde filmpje van de KU-leuven zegt waarom valt dem mens dan niet uiteen is als hij water drinkt?

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2009 - 19:07

Ze zeggen in het filmpje
"we kunnen het DNA (van de persoon) even zien als een wit sliertje ... voordat het verder oplost"

* Al het DNA (van vele cellen, en meerdere chromosomen per cel tezamen) is zichtbaar. Dus niet een enkel 1 chromosoom.
* Het is zichtbaar als een kloddertje (weet ik).

In principe is het een wateroplosbaar molecuul. Maar er zijn allerlei eiwitten die het in vorm houden (ook de inhoud van een cel is water met allerlei opgeloste stoffen)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2009 - 21:42

DNA is te visualiseren echter is niet normaal gesproken te zien, tenzij je een grote hoeveelheid bij elkaar brengt. Dan is dit (bijvoorbeeld na een plasmide isolatie) na een ethanol precipitatie als een wit pellet waar te nemen. Verder zijn hoge concentraties DNA oplossingen relatief visceus.

(en ja dit heb ik ook vaak genoeg zelf gedaan)

Hoe kom je er trouwens bij dat wetenschappelijke tijdschriften propaganda zijn? Welke tijdschriften bedoel je dan, doel je hiermee op de vereenvoudigde weergave van principes in populair wetenschappelijke tijdschriften (quest etc.) of doel je op de serieus wetenschappelijke tijdschriften zoals nature, EMBO journal en PNAS?
"Meep meep meep." Beaker

peterlauriks

peterlauriks

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2009 - 07:51

Ze zeggen in het filmpje
"we kunnen het DNA (van de persoon) even zien als een wit sliertje ... voordat het verder oplost"

* Al het DNA (van vele cellen, en meerdere chromosomen per cel tezamen) is zichtbaar. Dus niet een enkel 1 chromosoom.
* Het is zichtbaar als een kloddertje (weet ik).

In principe is het een wateroplosbaar molecuul. Maar er zijn allerlei eiwitten die het in vorm houden (ook de inhoud van een cel is water met allerlei opgeloste stoffen)

Als het over dna van verschillende celkernen gaat dan kan ik begrijpen dat het kan zichbaar worden maar hoe gaat dat in werkelijkheid dna van verschillende celkernen extraëren? kan je me dat eens uitleggen
op het eerste gezicht kan iets van wetenschap onmogelijk lijken maar als men dat dna oplost in water hoe kan men dan nog de dna code lezen?kan je dit verklaren.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2009 - 20:39

maar hoe gaat dat in werkelijkheid dna van verschillende celkernen extraëren?

Er zijn allerlei DNA-extractie-protocollen. Ongeveer:
- cellen concentreren (door centrifuge) en kapot maken,
- eiwitten afbreken (door enzymen)
- zuiveren
- op gewenste concentratie brengen.
Je begint met vele cellen, en eindigt dus met het DNA van vele cellen.

als men dat dna oplost in water hoe kan men dan nog de dna code lezen?

De code wordt 'gelezen' mbv biochemische reacties (die in waterige oplossing plaatsvinden). Een beschrijving van sequentie-analyse en van restrictie-enzymen en van DNA-profiling

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 april 2009 - 01:40

Deze week ga ik een maxi-prep doen: plasmide DNA uit 100ml E.coli cultuur (bacterie). Daaruit kan je een opbrengst tussen 100 en 500 microgram DNA verwachten, wat natuurlijk enorm veel is als je bekijkt wat er in één cel zit. Je gebruikt dan ook verschrikkelijk veel bacteriën (miljarden) voor zo'n isolatie.

Dat een cel zelf een waterige oplossing is, wil niet zeggen dat je er niets mee kan of dat er geen reacties mogelijk zijn. Je proeft keukenzout in water toch ook? En zelfs bloed is een oplossing van allerlei stoffen in water.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Alkartus

Alkartus

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2009 - 21:00

Even een vraagje, maar ik kon het nergens vinden. Ik weet dat we al DNA materiaal van verschillende levende wezen bij elkaar hebben ingespoten enz. Hier bij pakken we gewoon een beetje DNA, maar is het ook al gelukt om DNA te maken? Dus niet kweken ofzo, maar echt suiker, stikstofbase, fosfaat enz. zelf maken en die in elkaar zetten. (de nanotechnologie is al aardig ver, dus wie weet.)

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2009 - 09:13

Ja hoor, je kan gewoon stukjes DNA bestellen bij verschillende firma's (bijvoorbeeld primers voor een PCR) ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures