Springen naar inhoud

Op temperatuur houden van een stoof

• Log in om te kunnen reageren

rendo

rendo

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2009 - 13:50

Hallo,

Ik ben bezig met het berekenen van stoom gebruikers in een fabriek alleen nu loop ik tegen een probleem aan.
Stel ik heb een stalen kast die op temperatuur wordt gehouden door een blower die lucht verwarmd door stoom in de kast blaast. Hoe bereken ik hoeveel energie ervoor nodig is om de kast op temperatuur te houden.
Ik had eerst Q=m.c.dT in gedachte maar volgens mij bereken je dan hoeveel energie er nodig is om de kast op te warmen vanaf de begintemperatuur. Volgens mij kost dat meer energie dan op temperatuur houden. Of maak ik een denkfout?

Ik hoop dat iemand mij een zetje in de goeie richting kan geven.

Gr Rendo

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 april 2009 - 17:51

Als de stalen kast een constante temperatuur heeft en er stroomt m kg/s warme lucht in met temperatuur T1 en er stroomt weer m kg/s lucht uit met een temperatuur T2 dan is de door de lucht aan de stalen kast afgegeven warmte gelijk aan:

Q = m.Cp.(T1-T2) kWatt

waarin Cp = soortelijke warmte lucht = ~ 1,0 kJ/kg.K

Het gaat dus om het massadebiet van de lucht (niet de massa van de stalen kast) en de soortelijke warmte van die lucht (niet die van de stalen kast).

En die Q is dan ook de warmte die de stalen kast aan de omgeving afgeeft want anders zou zijn temperatuur immers niet constant zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

rendo

rendo

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2009 - 10:31

Hallo Fred,

Bedankt voor je snelle reactie op mijn vraag. Dus als ik het goed begrijp geld dus de regel van Black wel voor dit soort situaties. Ik ga er weer mee aan de slag.

Gr Rendo

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures