Twisted pairs draden

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 47

Twisted pairs draden

Op mijn werk gebruikten we tot voor kort afgeschermde kabel met 2 of meer draden erin als het om aansluitingen ging voor datacommunicatie. Over de gehele lengte van de machines die we maken liggen er draden en kabels voor voeding van andere elementen die de goede werking van het dataverkeer zouden kunnen verstoren.

Maar nu begint een ander soort bedrading steeds meer zijn opmars te kennen. Het gaat namelijk over de zogeheten twisted pairs bedrading. Twee simpele (1 wit en 1 blauw) draden van 0,75mm² die rond elkaar getorst aangekocht worden en voor een bepaalde communicatie zorgen.

Mijn vraag nu : is mijn vermoeden juist dat de reden van het 'twisten' hier ook ligt bij het ontstoren? Zo ja, kan iemand mij eens uitleggen hoe dat werkt? Ik denk zelf in de richting van capacitieve combinatie van twee van elkaar geïsoleerde draden. Ik zal proberen een tekening bij te voegen van wat ik bedoel. Maar verdere uitleg kan ik niet geven.
twisted_pair_wires.jpg
twisted_pair_wires.jpg (5.73 KiB) 819 keer bekeken
Ben ik juist? Hoe werkt de feitelijke ontstoring dan?
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Berichten: 7.068

Re: Twisted pairs draden

Stel dat je een elektromagnetisch veld hebt. Als je hierin een geleidende lus legt dan vervoorzaakt het veld een stroom in deze lus. De richting van de stroom is afhankelijk van de richting van het veld. Leg nu twee lussen in het veld vlak bij elkaar. Er vanuitgaande dat het veld niet zeer locaal is, liggen deze twee lussen in hetzelfde veld en zal er dus door beide een zelfde stroom lopen in dezelfde richting.

Knip nu beide lussen door. We noemen bij beide lussen de kant waar daarnet de stroom naar toe stroomde 'A'. Het andere uiteinde, waar de stroom vandaan stroomde, noemen we 'B'. Stel nu dat je de A's en B's van de verschillende lussen aan elkaar maakt (dus de A van de eerste lus aan de B van de tweede lus, en de A van de tweede lus aan de B van de eerste lus). Hierbij verander je de orientatie van de lussen in het veld overigens niet. De opgewekte stroom in de eerste lus zal nu dus ook door de tweede lus moeten stromen om een rondje te maken. Dit geldt ook voor de opgewekte stroom in de tweede lus. Deze twee stromen zijn echter tegengesteld en gelijk in grootte. Ze zullen elkaar dus volledig uitdoven.

Een twisted pair is te zien als een lange reeks lusjes achter elkaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Twisted pairs draden

Indien er een elektromagnetisch veld van buitenaf zou inwerken op de draden, dan zou de inwerking op beide draden gelijk zijn.

Door het twisten zal de uiteindelijke (=sommatie van) inwerking geen verschil geven in de ene tegenover de andere draad.

En dus geen storingen of andere bijwerkingen creëren.

Althans, mijn visie hierover.

En: draden hebben niet alleen een capacitieve inwerking op elkaar, in jouw tekening zou in elke draad nog een weerstandje en een spoel in serie met de draad moeten staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Twisted pairs draden

En: draden hebben niet alleen een capacitieve inwerking op elkaar, in jouw tekening zou in elke draad nog een weerstandje en een spoel in serie met de draad moeten staan.
Je hebt gelijk King Nero, dan moet het zoiets worden zeker?[attachment=3455:twisted_...rs_wires.jpg]

Dat wil niet zeggen dat ik je beredenering volg. Als je uitleg juist is (pas op ik beweer niks anders hoor) waarom dan nog een afscherming voorzien in een kabel met pakweg 6 draden die rond elkaar liggen?

Cheops
Bijlagen
twisted_pairs_wires.jpg
twisted_pairs_wires.jpg (8.84 KiB) 798 keer bekeken
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Twisted pairs draden

Het toevoegen van een afscherming heeft te maken met het signaalniveau.

Een telefoonverbinding b.v. heeft een spanningsniveau in de orde van 1 volt. Daarbij is het voldoende om de aders te twisten.

Maar een microfoon heeft een signaalniveau van enkele millivolts. Dat ligt in dezelfde grootte als een eventueel stoorsignaal dat ondanks het twisten nog kan binnendringen in de verbinding. En om dat stoorsignaal buiten de lijn te houden voeg je dan nog een afscherming toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Twisted pairs draden

Twisted pairs zijn overigens al heel lang gemeengoed, wat nu meer zijn opmars begint te maken zijn twisted quad kabels (wordt al bijna zo goed als overal gebruikt door ISP's in verdeelkasten).

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Twisted pairs draden

ow, zit dat zo?

bedankt voor de uitleg
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Berichten: 35

Re: Twisted pairs draden

EvilBro schreef:Stel dat je een elektromagnetisch veld hebt. Als je hierin een geleidende lus legt dan vervoorzaakt het veld een stroom in deze lus. De richting van de stroom is afhankelijk van de richting van het veld. Leg nu twee lussen in het veld vlak bij elkaar. Er vanuitgaande dat het veld niet zeer locaal is, liggen deze twee lussen in hetzelfde veld en zal er dus door beide een zelfde stroom lopen in dezelfde richting.

Knip nu beide lussen door. We noemen bij beide lussen de kant waar daarnet de stroom naar toe stroomde 'A'. Het andere uiteinde, waar de stroom vandaan stroomde, noemen we 'B'. Stel nu dat je de A's en B's van de verschillende lussen aan elkaar maakt (dus de A van de eerste lus aan de B van de tweede lus, en de A van de tweede lus aan de B van de eerste lus). Hierbij verander je de orientatie van de lussen in het veld overigens niet. De opgewekte stroom in de eerste lus zal nu dus ook door de tweede lus moeten stromen om een rondje te maken. Dit geldt ook voor de opgewekte stroom in de tweede lus. Deze twee stromen zijn echter tegengesteld en gelijk in grootte. Ze zullen elkaar dus volledig uitdoven.

Een twisted pair is te zien als een lange reeks lusjes achter elkaar.
Ik begrijp toch nog enkele dingen niet zo goed.

1) Hoe is het veld georiënteerd t.o.v. de lus?

2) Welk effect zorgt ervoor dat er spontaan een stroom zal gaan lopen in een geleidende lus?

3) Het knip-en plakverhaal zie ik eigenlijk ook niet helemaal voor me.

Misschien zou het handig zijn als iemand een kleine schets zou kunnen maken? Dit zou me al heel wat op weg helpen denk ik.

Reageer