Excel add-in maken

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel add-in maken

Eric meldt zich. ;)

Ger dit klopt niet.

Ik weet haast zeker dat phpBB dit standaard aanvaardt.

Probleem was dat ik overtuigd was dat ook WSF dit aanvaardde.

Kijk hier: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=365670

Het probleem was dat ik niet meer wist (vergat) dat dit browser afhankelijk is (niet forumsoftware).

Ik ging nu van de foute veronderstelling uit dat ergens iets gewijzigd was bijn WSF omdat ik met Firefox werk.

Ik heb nu terug getest met Internet Explorer, en merk dat het hier ook nog werkt (even zien/afwachten wat er gebeurt na ik dit bericht gepost heb).

Test: Ik scheid 2 woordjes Test hier met 50 karakters. De eerste lijn met 50 Alt+0160, de tweede met 50 gewone spaties

Test                                                 Test (50 karakters Alt+160 = non-breaking spaces)

Test Test (50 karakters Alt+032 = gewone spaties)

Het probleem lijkt eerder te liggen in het kunnen enteren van het karakter in het invoervenster, dan in het herkennen en kunnen gebruiken van het karakter Alt+0160 (non-breaking space) door de forum software.

Bij latere edit blijkt het mogelijk terug verloren te gaan.

Het heeft zeker een voordeel om deze non-breaking space stabieler te krijgen (ze is er dus de forum software kent ze). Deze reageert dan gewoon als een spatie in Word waardoor je evenvoudige oplijningen kan mogelijk maken zelfs zonder tabel.

jhnbk, ik kan voorlopig geen antwoord geven op je vraag (heeft niets met onwil te maken).

Het gaat mij hier helemaal niet om een oplossing van een tabellen invoer probleem, maar om in te spelen op jhnbk initiatief, :P waar Jan me op zijn eigen manier, in verdediging van jhnbk (Jan is een toffe kerel en loyale vriend), mij haast op mijn plaats zette wanneer ik nog maar de suggestie van een eigen macro opperde.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Excel add-in maken

Bon. Samengevat: de macro is nog zeer sterk uit te breiden maar een oplossing van het xla probleem is er nog niet. Ik blijf zoeken!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Excel add-in maken

..//.. waar Jan me op zijn eigen manier, in verdediging van jhnbk (Jan is een toffe kerel en loyale vriend), mij haast op mijn plaats zette wanneer ik nog maar de suggestie van een eigen macro opperde.
Ik had helemaal niet eens door dat je een eigen macro suggereerde. Ik had de indruk dat je je op een verkeerd probleem concentreerde, en daardoor meer werk aan het verzetten was dan nodig.

Als ik even als "opdrachtgever" ( ;) ) mag spreken: ik zoek eerst en vooral een voor leken werkbaar geheel. Achtergrondidee: ik maak een tabelletje in excel, selecteer die, druk op een knop en heb een kopieerbare bb-code voor hier op het forum. Kind kan de was doen.

Als dát eenmaal werkt kan er nog eens over gedacht worden om te gaan verfraaien. Dan nog is het mogelijk oppassen: er is een microcursus (formules herschrijven) die nogal enthousiast gebruikt maakt van die tabelfunctie. Op een of andere manier gaat dat rap over de maximum postomvang heen, zodanig dat we de cursus in twee berichten moesten splitsen.

Dus verfraaien houdt ook risio's in.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Excel add-in maken

E.Desart schreef:Ik weet haast zeker dat phpBB dit standaard aanvaardt.

Probleem was dat ik overtuigd was dat ook WSF dit aanvaardde.

Kijk hier: Bij latere edit blijkt het mogelijk terug verloren te gaan.
Inderdaad, dat is een onhandigheidje. Een nuk van de software die alles in een keer omzet naar HTML en dat opslaat en vervolgens terug converteert als je edit. PhpBB slaat het ingevoerde direct op en zet het om bij het opvragen van het bericht. Invision gaat voor versie 3 van haar forumsoftware ook (weer) op die manier werken. T.z.t. zal WSF dat dus ook weer krijgen als het goed is.
Het heeft zeker een voordeel om deze non-breaking space stabieler te krijgen (ze is er dus de forum software kent ze). Deze reageert dan gewoon als een spatie in Word waardoor je evenvoudige oplijningen kan mogelijk maken zelfs zonder tabel.
Klopt, al vind ik dat persoonlijk een heel omslachtige manier om een tabel te krijgen.

Dat alles terzijde, het lijkt me het best om het hier weer terug te gaan hebben over de Excel add-in, en daar ben ik geen ster in. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel add-in maken

Dat alles terzijde, het lijkt me het best om het hier weer terug te gaan hebben over de Excel add-in, .....
Ger al mijn vragen ter zake waren DIRECT gerelateerd aan die Add-In. Ik kan het ook niet helpen dat je eerder het belang in vraag stelt dan de potentiële mogelijkheden te onderkennen (breedtekontrole kolommen, tabellen naast elkaar invoeren, onder elkaar liggende tabellen oplijnen, enz.). Ik begin alleen over zoiets in een dergelijke topic als het ter zake doet.

En het is niet mijn bedoeling om tabellen zo op te bouwen als een forum hier functies voor heeft.

Maar Alt+0160 is voor mij evenzeer afgesloten nu. Mijn vraag was of dit stabieler gebruikt kon worden, en niemand ziet hiervan enig belang in, dus dit wordt niet verder bekeken.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Excel add-in maken

Ik begrijp je wel enigszins maar de macro heeft enkel als doel om een simpele tabel (met eventueel wat opmaak) te kunnen overzetten. De tabelfunctie is voor een doorsnee gebruiker soms al moeilijk dus wil de excel vereenvoudiging niet moeilijker maken voor de gebruiker dan nodig.

EDIT: Dit zou zo ongeveer de bedoeling moeten zijn. Meer hoeft niet maar kan altijd. (Deze tabel liet ik genereren vanuit het csv bestand met een python script)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Excel add-in maken

Verder nog enig licht in de duisternis?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Excel add-in maken

Ik ga er aanstonds terug mee starten. Alle strubbelingen meld ik hier wel ;)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel add-in maken

Hoort eigenlijk bij: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=530079

Ik kon daar geen bijlages of figuren plaatsen.

Een aangepaste versie (ik dacht dat je tussentijds wel wat extra antwoorden gevonden had):

Het vroeger Add-In probleem omzeilt (ik weet ook nog niet waarom die macro uit de lijst verdwijnt).

Het is nu een Add-In, met Command Buttons in de Toolbar en als Menu Item in het Menu "Tools" (Engelse XL) en Menu "Extra" in Nederlandstalige Excel.

Deze button en Menu Item zijn alleen aanwezig bij het open/actief zijn van Macro en verdwijnen terug indien macro gesloten wordt.

Ik heb ook één ding toegevoegd: Indien de inhoud van een cel een getal is zal de macro deze die getallen automatisch rechts uitlijnen in de respectievelijke cellen
WSF_Tabel_Button.png
WSF_Tabel_Button.png (2.77 KiB) 604 keer bekeken
WSF_Tabel_Menu.gif
WSF_Tabel_Menu.gif (3.28 KiB) 601 keer bekeken
BBCode_WSF_Tabel.zip
(16.29 KiB) 91 keer gedownload
Het beste is de Add-In ergens op te slaan en die via de Add-In manager (Invoegtoepassingen) te activeren. Dan blijf je controle houden op de Add-In (Je kan hem sluiten of openen terwijl Excel open is).

Als hij altijd actief mag zijn kan je hem ook in de XLStart directory opslaan.

Ik laat de beslissing en beoordeling aan jhnbk. Deze Macro was zijn initiatief.



Dit heeft me ook enige moeite gekost omdat ik hoofdzakelijk (nog steeds) een Macro4 programmeur ben.

Als dit bruikbaar is zal jhnbk en Miels wel een en ander aanpassen in voorgaande (of niet, aan jullie de beslissing).

jhnbk, er is niets beveiligd. Je kan dus checken wat ik gedaan heb.

Het effect van deze rechtse uitlijning van getallen:


1Hanniball119
2brat200740
3Dikkosje7
4Dr.ICE5
5Stoosh4
6Tim_Msc3
7saatske2
8Hans_Nennie2
9Dinkydau2
10phonggie2
11Arperum1
12Berrius1
13Emveedee1
14Marijke_vN1
1Hanniball119
2brat200740
3Dikkosje7
4Dr.ICE5
5Stoosh4
6Tim_Msc3
7saatske2
8Hans_Nennie2
9Dinkydau2
10phonggie2
11Arperum1
12Berrius1
13Emveedee1
14Marijke_vN1
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel add-in maken

Voor zover het nuttig kan zijn:
WSF_Tabel_Button_2.png
WSF_Tabel_Button_2.png (6.79 KiB) 613 keer bekeken
Aan deze Toolbar knop en Menu zijn Tooltips gelinkt.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel add-in maken

jhnbk,

Ik ben nog een beetje aan je userform bezig geweest en heb hier een "Copy" knop bijgezet.

Bij iets grotere tabellen was het copieren van die BBCode een beetje een lastige bedoening om te selecteren.

Nu gebeurt het met een knop:

Automatisch wordt de ganse tabel gekopieerd zonder zichtbare selectie.
WSF_Tabel_Userform.png
WSF_Tabel_Userform.png (11.57 KiB) 609 keer bekeken
Aangepaste versie:

[attachment=3810:BBCode_W...Tabel_v2.zip]

Je mag die file geen andere naam geven, of het ding werkt niet meer. Die wordt geactiveerd op naam terwijl die file hidden blijft in Excel. Dit is nodig om dat WSF logo dat als figuur in die file zit te kunnen kopiëren naar die knop en Menu item.
Bijlagen
BBCode_WSF_Tabel_v2.zip
(17.01 KiB) 89 keer gedownload
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel add-in maken


1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Hanniball

brat2007

Dikkosje

Dr.ICE

Stoosh

Tim_Msc

saatske

Hans_Nennie

Dinkydau

phonggie

Arperum

Berrius

Emveedee

Marijke_vN

119

40

7

5

4

3

2

2

2

2

1

1

1

1


Sorry Ik was nog eens aan het testen en drukte "Plaats Bericht" i.p.v. "Voorbeeld bericht". Is vergissing van mij.

Berichtje mag weg.

Dit is STERK vereenvoudigde code.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel add-in maken

E.Desart schreef:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Hanniball

brat2007

Dikkosje

Dr.ICE

Stoosh

Tim_Msc

saatske

Hans_Nennie

Dinkydau

phonggie

Arperum

Berrius

Emveedee

Marijke_vN

119

40

7

5

4

3

2

2

2

2

1

1

1

1
Sorry Ik was nog eens aan het testen en drukte "Plaats Bericht" i.p.v. "Voorbeeld bericht". Is vergissing van mij.

Berichtje mag weg.

Dit is STERK vereenvoudigde code.
Enige statistieken:

Standaard methode (bestaande macros) voor zelfde tabel: 1130 karakters, waarvan 146 nuttige tekst = 984 karakters voor Tags

Deze methode: 272 karakters, waarvan 146 nuttige tekst = 126 karakters voor Tags. (slechts 12.8%) + veel overzichtelijker code.

PS: ben aan een sterk uitgebreide macro bezig die ook pictures kan maken van tabellen (selectie) rechtstreek vanuit excel zelf (zonder extern grafisch programma). Maar neem hier de tijd voor (dit deel werkt reeds).....
Eric

Reageer