[wiskunde] fotolijst + randen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[wiskunde] fotolijst + randen

Hallo,

Ik moet een model opstellen voor de volgende situatie:

Op vellen papier van 1m^2 worden foto's afgedrukt. Om de foto blijft een rand wit: aan de onderkant is de strook 15cm breed, aan de andere drie randen zijn de stroken 10cm breed.

Geef een formule van de oppervlakte als x = de breedte.

Heb eigenlijk niet echt een idee, ik wou eerst (x+25)(x+20) = 1000 doen, maar dan moet de breedte = lengte zijn. Het is geen vierkant dus dat is niet zo.

Kan iemand me een zetje in de goede richting geven ?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [wiskunde] fotolijst + randen

De oppervlakte is 1m2, dus als de breedte =x, dan is de lengte 1/x.

Moet je wel alle afmetingen in m opschrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [wiskunde] fotolijst + randen

Ik stel voor dat je een tekening maakt van de situatie. Als de foto x breed is, weet je dat je papier x+20 breed is. Je weet ook dat (x + 20) * (y + 25) = 1. Zo kun je y in x uitdrukken.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 33

Re: [wiskunde] fotolijst + randen

Moet ik niet (x+20) * (y+25) = 1000 gebruiken in plaats van (x+20) * (y + 25) = 1 , anders haal je toch meters en cm's door elkaar revelation?

Als ik (x+20) * (y+25) = 1000 gebruik.

Dan wordt y = (1000/(x+20)) -25

Alleen waar moet ik dat invullen?

Ik dacht eerst in de formule O = x * y.

(x * (1000/(x+20)) - 25) maar toen kwam er een raar antwoord uit (8.28).

Het lijkt me sterk dat een lijstje maar 8.28cm lang is met randen van 10cm aan 3 kanten.

Maar ik begrijp niet waarom het niet klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [wiskunde] fotolijst + randen

Revelations "1" is inderdaad incorrect, maar ook jouw "1000" klopt niet. Hoeveel vierkante centimeter zit er in een vierkante meter?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 33

Re: [wiskunde] fotolijst + randen

10.000 als ik het mij goed herriner.



(x * (10000/(x+20)) - 25).

Dan maximum berekenen, komt daar x = 70 uit.

x = 70 kan je dan weer invullen in de y = (10000/(x+20)-25) en daar komt 86.111 uit

Zou dit moeten kloppen? Als ik dit invul in (x+20) (y+25) komt er wel 9999.9999 --> dus 10000 weer uit. Maar weet niet of dit de maximale waarde is.

Twijfel vooral omdat het antwoordenboekje een formule 107 -3x - (200/x) heeft, en het antwoord x = 8.16decimeter is.

Hun rekenen blijkbaar in decimeters, maar dat zou toch niet moeten betekenen dat de uitkomst anders is?

x = 70cm --> 7dm, bij hun is het x = 8.16dm

Wat gaat er nog fout?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] fotolijst + randen

Om de foto blijft een rand wit: aan de onderkant is de strook 15cm breed, aan de andere drie randen zijn de stroken 10cm breed. Dit is een extra gegeven waar je ook nog gebruik van moet maken. Maak maar eens een schets van de situatie, en kijk maar eens of je er zo wel uit komt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 56

Re: [wiskunde] fotolijst + randen

chocomell schreef:Hallo,

Ik moet een model opstellen voor de volgende situatie:

Op vellen papier van 1m^2 worden foto's afgedrukt. Om de foto blijft een rand wit: aan de onderkant is de strook 15cm breed, aan de andere drie randen zijn de stroken 10cm breed.

Geef een formule van de oppervlakte als x = de breedte.

Heb eigenlijk niet echt een idee, ik wou eerst (x+25)(x+20) = 1000 doen, maar dan moet de breedte = lengte zijn. Het is geen vierkant dus dat is niet zo.

Kan iemand me een zetje in de goede richting geven ?

Alvast bedankt!
Opp.=100-(2x10)x100-(10+15)

Opp.=100-(20)x100-(25)

Opp.=80x75

Opp.=6000 cm2

Ik probeer maar wat.

Reageer