lesmethodes

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 293

lesmethodes

Ik heb echt een hekel aan bepaalde dingen van huidige lesmethodes:

1.

antwoorden staan er niet in. zelfs niet bij een klein testje ofzo...

Die dingen zou ik toch wel wenselijk vinden als ik wat ga leren...en overpennen uit een antwoordenboek is ook niet alles.

2.

er staan weinig complexe opgaven in... toch zou dit erg handig zijn als je wilt oefenen.

3.

er staan teveel bij-dingetjes in (sommige methodes worden hierdoor een soort Kijk)...dit leidt alleen maar af. En populair wetenschappelijke dingetjes daar hebben we sowieso teveel van op school..

Ik zou liever zien dat ze dit soort dingen in een lange opgave oid stopten dan in tekst die je eerder leest dan de echt nuttige tekst.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: lesmethodes

timwaagh schreef:Ik heb echt een hekel aan bepaalde dingen van huidige lesmethodes:

1.

antwoorden staan er niet in. zelfs niet bij een klein testje ofzo...

Die dingen zou ik toch wel wenselijk vinden als ik wat ga leren...en overpennen uit een antwoordenboek is ook niet alles.

2.  

er staan weinig complexe opgaven in... toch zou dit erg handig zijn als je wilt oefenen.  

3.

er staan teveel bij-dingetjes in (sommige methodes worden hierdoor een soort Kijk)...dit leidt alleen maar af. En populair wetenschappelijke dingetjes daar hebben we sowieso teveel van op school..

Ik zou liever zien dat ze dit soort dingen in een lange opgave oid stopten dan in tekst die je eerder leest dan de echt nuttige tekst.
Het lijkt me niet opportuun om de vergelijking te maken 'wat ik vind, vinden alle leerlingen'. Ik denk dat de meeste lesmethoden en handboeken voor leerlingen zijn geschreven met de gedachte dat intelligentie zie normaal normeert. En niet bedoeld is voor de hogerbegaafden. Ik kan je frustratie begrijpen maar misschien kan je zelf die zaken bestuderen (autodidactisch te werk gaan)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 104

Re: lesmethodes

Tegenwoordig is het de bedoeling dat de betere wiskundestudent de mindere helpt. Door geen oplossingen in het handboek te zetten, worden de leerlingen verplicht om onderling te overleggen en antwoorden uit te wisselen.

Complexere opgaven zijn overal te vinden.

Populair wetenschappelijke dingetjes zijn meestal om een reden populair die later zal blijken. Iets op het eerste zicht onnuttig kan later de basis vormen van hetgeen je in werkelijkheid nodig hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: lesmethodes

Het lijkt me niet opportuun om de vergelijking te maken 'wat ik vind, vinden alle leerlingen'. Ik denk dat de meeste lesmethoden en handboeken voor leerlingen zijn geschreven met de gedachte dat intelligentie zie normaal normeert. En niet bedoeld is voor de hogerbegaafden. Ik kan je frustratie begrijpen maar misschien kan je zelf die zaken bestuderen (autodidactisch te werk gaan)
Heb ik die vergelijking gemaakt? (maar dat ga ik hieronder overigens wel doen...) heb jij mijn post gelezen?

Ik heb nergens gezegd dat ik dingen autodidactisch wil bestuderen en mijn vraag om complexe opgaven (van het soort dat je in een toets nog wel eens aantreft...), of antwoorden bij de opgaven (een hoop leerlingen kopen daarom ook antwoordenboekjes, in mijn klas dacht ik toch wel 3), hebben weinig te maken met autodidactiek of slim zijn.

In mijn klas leren bijna alle leerlingen graag samenvattingen van de stof (ikzelf overigens alleen als die samenvatting door een leraa gemaakt is, want dan is hij foutloos) en ik vermoed omdat er in het boek teveel onzin bij staat. Je raakt namelijk best wel snel afgeleid als je aan het leren bent en je elke keer weer met je oog over onzin (popu-wetenschappelijke stukjes vaak, of anekdotes), want het wil namelijk dat die onzin veel leuker is om te lezen dan de stof...

Volgens mij ben ik dan ook echt niet de enige met deze klachten.

Volgens mij worden de boeken namelijk niet met de leerling op het oog gemaakt, maar met de docent die ze moet kopen. En die vind het natuurlijk leuk als het boek enthousiast is over het vak en vind daarom die popu-wetenschappelijke stukjes en anekdotes wel leuk om leerlingen "geboeid te houden". En hij vind het ook niet erg als er geen antwoorden in staan... Hij vind de behandeling in de les belangrijker dan het oefenen thuis en teveel antwoorden zou voor hem ook niet goed zijn want dan kan er misbruik van gemaakt worden.
zaghtak schreef:Tegenwoordig is het de bedoeling dat de betere wiskundestudent de mindere helpt. Door geen oplossingen in het handboek te zetten, worden de leerlingen verplicht om onderling te overleggen en antwoorden uit te wisselen.

Complexere opgaven zijn overal te vinden.

Populair wetenschappelijke dingetjes zijn meestal om een reden populair die later zal blijken. Iets op het eerste zicht onnuttig kan later de basis vormen van hetgeen je in werkelijkheid nodig hebt.
voor de duidelijkheid..ik zit in 5 vwo (en studeer dus geen wiskunde)

En dat de betere leerling de mindere moet helpen, dat is ons ook bekend (in de praktijk komt er weinig van terecht doordat de lessen te kort zijn, de opgaven met teveel en iedereen ergens anders is). Maar ook goede leerlingen maken fouten (en niet zo'n klein beetje ook..met wiskunde gaat het dan nog wel, maar met andere vakken als biologie.(zei ik, die zich wel een goede leerling mag noemen)), dus het laten helpen door een goede leerling is niet waterdicht.

ik ben nog ook nooit complexere opgaven tegengekomen op het internet (als je dat bedoeld met "overal").

populair wetenschappelijke dingetjes als...verhaaltjes over "wetenschap is nieuwsgierigheid" "we weten helemaalniet wat energie is" "Het monster van Loch ness is een beschermde diersoort" of beroepskuzeverhaaltjes als "een bruggenmaker gebruikt gonio" "een procestechnoloog doet die" "biomedische techniek is een studie met veel scheikunde" zijn nuttig? Nuja het hindert wel enorm bij het leren dus misschien kunnen ze die verhaaltjes beter in een apart vak stoppen (nuttige verhaaltjes oid).

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: lesmethodes

Heb ik die vergelijking gemaakt?


Nee; ik zeg niet dat JIJ die vergelijking maakt, ik zeg dat het niet opportuun is voor de makers van het boek om vanuit een egocentrisch standpunt te handelen.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Reageer