Springen naar inhoud

[Astrologie] Invloed planeten op de mens

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 22 januari 2004 - 11:12

Hallo, ik moet een werkstuk maken voor school over de waarheid van horoscopen, kan iemand mij antwoord geven op te volgende vraag :
Wat is volgens de astroloog de invloed van de verschillende planeten
de zon en de maan op de mens?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2004 - 12:24

ook voor deze vraag zit je op het verkeerde soort forum. er is namelijk een ZEER groot verschil tussen astronomie en astrologie.

astronomie is een wetenschap die de sterren en alle andere hemellichamen "wetenschappelijk" bestudeert: hoe ze werken, hun toekomst, hun ontstaan.

astronomen kijken naar het verleden en niet naar de toekomst zoals astrologen.

astrologie is een leer dat zich bezighoud met het verband tussen de stand van bepaalde planeten en karakters, hoe je dag is enzovoort.

Ik geloof daar absoluut niet in. In mijn ogen is er helemaal geen verband tussen de stand van bv jupiter en mijn karakter.

Via google zou ik eens proberen astroLogie intypen in combinatie met forum ofzo. Misschien kom je dan op een fourm waar mensen je wel een antwoord kunnen geven op je vraag!

Veel succes!

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2004 - 12:48

Je zou eens kunnen zoeken bij Google met de namen :

Hemelsfeer
syllabus
hoepelsfeer

Er is ook een uitgave van 1985 van de Stichting Werkgemeenschap van Astrologen.
Met de titel:

Syllabus Astro - Techniek door de schrijvers; J.C. Bakker, J. Bankert, mw. P.Schreurs.

Hoop dat je hierwat aan hebt.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.
(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2004 - 09:33

zoek een horoscoop op en kijk naar je eigen sterrenbeeld en probeer na te gaan of deze (grotendeels) voor jou klopt. kijk de dag daarna naar een andere horoscoop en controleer nu of jou dag (grotendeels) overeenkomt met een willekeurig ander sterrenbeeld. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit grotendeels overeenkomen. raar? nee helemaal niet. alle horoscopen bevatten allemaal hetzelfde onzinnige en vage gebazel. door eerst je horoscoop te lezen en die bewuste dag er ook op te letten, zal deze in vervulling gaan door heel kleine onbenullige dingen. dus wat dat betreft zit er wel een kern van waarheid in.

als ik zeg dat je morgen ademt of iets dergelijks, dan heb ik dat goed voorspeld, omdat het heel erg algemeen gehouden is. dat is nou de kracht van de horoscopen, grom. (en niet van de postbank :wink: )
"Meep meep meep." Beaker

bibi

bibi

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2004 - 13:40

Voor zover het gaat om die stomme tekstjes die je wekelijks of maandelijks of soms wel dagelijks in boekjes vindt, dan geef ik Wouter gelijk... Alles wat daarin staat is zo algemeen, dat het gerust toe te passen is op iedereen van gelijk wel sterrenbeeld.

Maar de kern van de astrologie gaat er om je persoonlijkheid te verklaren aan de hand van de planeten. Ik geloofde daar vroeger ook niet in, maar vond het wel interessant, dus ben ik mij er in gaan verdiepen. Momenteel ben ik bezig een horoscoop aan het trekken van mijn neefje, nu nog maar 3 jaar, stemt ongelooflijk goed overeen met hoe hij zich gedraagt. Toeval?

Mijn neefje is een stier van sterrenbeeld, en hij is momenteel de enige van wie ik een horoscoop heb getrokken... Maar als ik nieuwe mensen leer kennen, kan ik meestal de stieren wel uithalen.

'k Weet niet in hoeverre het op waarheid berust, maar ik denk dat we het niet zuiver als onzinnig kunnen beschouwen. Er zijn zoveel dingen waar mensen in geloven zonder bewijzen (kijk maar naar de godsdienst), waarom zouden we astrologie dan niet het voordeel van de twijfel kunnen geven?

Om nu antwoord te geven op jou vraag, Simone, volgens een astroloog heeft elke planeet een andere invloed. K kan da nu niet vanbuiten zeggen hoe en wat, maar je persoonlijkheid wordt volgens hen vastgelegd door de positie waarop de planeten staan ten opzichte van elkaar en de zodiac op het moment dat je geboren werd (exacte uur, plaats...)

Als ik me niet vergis heeft de zon een invloed op je ware persoonlijkheid, je doen en laten.
De maan representeert meer je wil, hou je zou willen leven, maar daarom niet per sť doet.
Venus heeft een invloed op het ervaren van gevoelens ed.
Als ik nog eens thuis ben, wil ik gerust de rest eens opzoeken hoor, maar mss kan je ook wel proberen via google, je zult ook wel veel terugvinden...

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2004 - 14:25

ik heb enkele jaren geleden ook eens een horoscoop laten trekken door iemand die dat al lang deed, om nu eens echt te kijken wat er van waar was, omdat je niet zoiets kan bekritiseren zonder er ervaring mee te hebben.

uitslag: gedeeltelijk juist, gedeeltelijk verre van juist. Mijn conclusie: met een beetje geluk teken je inderdaad iemand zijn juiste horoscoop. En er zaten echte grote fouten in, die echt niet bij mij paste. Het was dan ook door iemand gedaan die mij niet persoonlijk kende.

Ik dnek wel als je iemand persoonlijk kent dat het veel makkelijker is om een karaktertekening te maken, maar daar heb je de sterren niet voor nodig.

wat ik me wel afvraag: houden astrologen rekening met de precessiebeweging van de aarde?
zo ja: hoe doen ze dat dan precies met hun "berekeningen"

bibi

bibi

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2004 - 14:40

Eerst over het feit dat als je iemand kent dat het gemakkelijker is om die z'n geboortehoroscoop te trekken, dat is wel waar, maar uiteindelijk mag je daar geen rekening mee houden. Toen ik mijn neefjes geboortehoroscoop trok, was hij pas geboren, dus daar heb ik me wel niet door kunnen laten beinvloeden.

Maar wat bedoel je precies met:

wat ik me wel afvraag: houden astrologen rekening met de precessiebeweging van de aarde?

Er wordt bij zo'n trekking wel rekening gehouden met retrogade planeten, 'k weet nie ofdat 't hetzelfde is als de precessiebeweging?

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2004 - 14:50

Nog een grappige anekdote:

Was een tijd geleden een programma dat de Verleiding heette en die maakte ook voor iedereen een persoonlijke horoscoop. Tijdens de show vroeg Astrid Joosten wie het een goede horoscoop vond en iedereen kon zich er in vinden, wat een goede horoscoop!!

Toen zei ze geef je brief eens door aan je buurman en toen bleek dat iedereen dezelfde brief had gekregen!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2004 - 15:03

Eerst over het feit dat als je iemand kent dat het gemakkelijker is om die z'n geboortehoroscoop te trekken, dat is wel waar, maar uiteindelijk mag je daar geen rekening mee houden.  Toen ik mijn neefjes geboortehoroscoop trok, was hij pas geboren, dus daar heb ik me wel niet door kunnen laten beinvloeden.

Maar wat bedoel je precies met:  

Er wordt bij zo'n trekking wel rekening gehouden met retrogade planeten, 'k weet nie ofdat 't hetzelfde is als de precessiebeweging?

Ik vind wel dat je er rekening mee moet houden als je iemand persoonlijk kent. Je kent die zijn doen en laten reeds. Hoe beter je iemand kent, hoe makkelijker dus je zijn karakter kan optekenen. Tenzij je een psycholoog/psychiater bent, dan moet je het ook kunnen zonder :shock:
Alms ik bv een karaktertekening moet maken van mijn broer of iemand die toevallig passeert, gaat dat veel beter bij mijn broer, dan bij die vreemde. Bij die vreemde zou ik enkel kunnen uitgaan van zijn geboorteuur, plaats, datum en uiterlijk. Bij mijn broer komt daar nog eens persoonlijke ervaringen bij. zeer groot verschil voor mij :?:

De precessiebeweging is de tolbeweging van de aarde. hierdoor verandert de positie van de sterren, en dus ook van de sterrenbeelden. de kreeften van de dag van vandaag, zijn eigenlijk geen kreeften naar het schijnt.

Ik vraag mij dus af of astrologen deze fysische kennis wel weten en bezitten.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2004 - 09:27

Nog een grappige anekdote:

Was een tijd geleden een programma dat de Verleiding heette en die maakte ook voor iedereen een persoonlijke horoscoop. Tijdens de show vroeg Astrid Joosten wie het een goede horoscoop vond en iedereen kon zich er in vinden, wat een goede horoscoop!!

Toen zei ze geef je brief eens door aan je buurman en toen bleek dat iedereen dezelfde brief had gekregen!

dat had ik ook al ergens gehoord. zo goed kloppen horoscopen dus. zolang je het maar algemeen genoeg houd kan iedereen zich erin vinden.
"Meep meep meep." Beaker

markzweers

markzweers

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2004 - 15:55

Even de feiten op een rij:

gravitatiekracht tussen twee massa's (bijv. mens en planeet) neemt af met de afstand^3. Dus het theelepeltje bij je oma heeft meer aantrekkingskracht dan een willekeurige planeet.

astrologie wordt niet als wetenschap gezien omdat het zijn fouten weer verklaard met diezelfde theorie: het redeneren in cirkels.
er zijn ook nooit goeie experimenten gedaan

ONZIN

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2004 - 02:29

Toch moet mij van het hart dat het boekje:

van de Stichting Werkgemeenschap van Astrologen.
Met de titel:

"Syllabus Astro - Techniek" door de schrijvers; J.C. Bakker, J. Bankert, mw. P.Schreurs.

Wel goed wetenschappelijk onderbouwt is, zij suggereren dat de moderne astrologie veelal door mensen toegepast word die totaal geen rekenschap meer houden met de werkelijke wetenschappelijke benaderingen/berekeningen. Dit was ook de motivatie om deze brochure uit te geven. Dus ik weet het nog zo niet, elke goedwillend mens zou toch open moeten staan voor andere ideeŽn, mits ze maar wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden, ..................
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.
(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

• Gast

Geplaatst op 16 februari 2004 - 08:23

Als je kijkt naar wetenschappelijke publicaties hebben die wetenschappers titels die duiden op het "wetenschapper zijn." Dat ze dus volgens de algemeen geldende en geaccepteerde maatstaven in staat zijn geacht wetenschappelijk onderzoek te verrichten. Dit is bij astrologie nooit hegt geval. En dan wordt het zeker niet in een brochure uitgegeven.
Van het wetenschappelijke karakter van Catherine Kijl (?) Wondere wereld heb ik niet echt een hoge pet op....

• Gast

Geplaatst op 17 februari 2004 - 14:07

Aangezien astrologie een hersenspinsel is , is er geen wetenschappelijke benadering of onderbouw mogelijk (enkel pseudowetenschappelijk).

Dus voor je spreekbeurt: Probeer je medestudenten uit te leggen dat astrologie larie en apekool is, en dat astronomie eens zo intressant is

• Gast

Geplaatst op 29 februari 2004 - 23:13

Er zijn maar 12 maanden en 6,5 milliard mensen.Kun je die stoppen in 12 doosjes ? Je reinste oplichterij !Twee voetjes op de grond aub !

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures