[chemie] zwaveldioxidegehalte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[chemie] zwaveldioxidegehalte

Hallo mensen,

Hier het volgende.....

Ik heb doormiddel van een titratie met een 0,001M joodoplossing het zwaveldioxidegehalte bepaald in abrikozen. Uiteindelijk bleek dat ik veel minder joodoplossing hoefde toe te voegen als de zwaveldioxideoplossing was aangezuurd met zoutzuur (er vind dan veel sneller een kleuromslag plaats naar donker blauw...)

En nou vraag ik me af... Hoe is dit snellere verloop te verklaren?? Reageert het zoutzuur met het zwaveldioxide?? Zo ja? hoe ziet de reactievergelijking er uit...

Alvast bedankt

Gr

Berichten: 24

Re: [chemie] zwaveldioxidegehalte

Volgens mij gaat de volgende reactie plaatsvinden tussen zwaveldioxide en zoutzuur:
4HCl + SO2 --> SCl4 + H2O
Maar ik zou me wel eens kunnen vergissen. Kan iemand dit bevestigen/verbeteren?
Quod erat demonstrandum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [chemie] zwaveldioxidegehalte

Lijkt me sterk, al was het maar omdat HCl en SO2 in die oplossing helemaal niet voorkomen. Ten eerste: HCl is een sterk zuur en komt dus voor als H+ en Cl-, waarvan Cl- bijzonder onreactief is.

Maar belangrijker: SO2 lost op door de vorming van HSO3-, vergelijkbaar met de manier waarop CO2 oplost in water. Zo'n oplossing is zuur. Door toevoegen van zuur aan een oplossing van SO2 zal er minder SO2 willen oplossen, en dat is wat je bij de titratie terugziet.

p.s. Het gaat hier om een schoolopdracht, dit topic is daarom verplaatst naar Huiswerk & Practica.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer