Maximale scheurwijdte

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Maximale scheurwijdte

Hallo,

Ik moet de maximale scheurwijdte controleren voor een balk, ik heb deze met volgende formule bepaald, klopt deze? Kom namelijk een enorme scheuropening uit.

Wmax=(1/8) * [diawap/(As/At)^2] * (fct/Es) * [1*alfa*(As/At)]

diawap= 6van20mm en 2van 16mm (heb enkel 20 gebruikt voor diawap in formule)

At=700mmx840mm

fct=3Mpa

Es=210000N/mm²

alfa=15

Berichten: 369

Re: Maximale scheurwijdte

Hai,

Kun je niet gewoon K=sigma*Y*wortel(pi*a) gebruiken.

K staat hier voor de spanningsintensiteitsfactor, sigma voor de spanning, Y is een materiaalconstante en a is de scheurlengte. Als je nu Kic gebruikt (dat wil zeggen de kritische spanningsintensiteitsfactor) en de formule omschrijft, dan krijg je de kritische scheurlengte eruit. Dat is dan je maximale scheurlengte, waarna het materiaal onmiddelijk bros breekt.

Met vriendelijke groet,

Bart
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Maximale scheurwijdte

Ik denk dat het hier over gewapend beton gaat.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 369

Re: Maximale scheurwijdte

Ik denk dat het hier over gewapend beton gaat.


In dat geval heb je inderdaad niks aan de formule die ik eerder gaf.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Maximale scheurwijdte

Ik kan niet direct een formule vinden. Ik kan je dus niet verder helpen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Maximale scheurwijdte

UitVis en Sagel eenv.betonberek.blz.88

De scheurwijdte bij gewapend beton is ,aangenomen dat er voldoende staal werd berekend, heeft een maximum van 0.50 mm in een droog en vochtig milieu en 0,40 mm in een agressief milieu en wordt berekend als volgt:

droog milieu: scheurwijdte = w =max.0.30*aanw.betondekking/vereiste betondekking en max. 0.50 mm

vochtig : w=max.0.25*.... en max.0.50 mm

agress. w=max.0.20*.... en max.0.40 mm

Berichten: 4.502

Re: Maximale scheurwijdte

Aanvullend hierop:

Om de scheurwijdte w te berekenen wordt er wel een behoorlijke kennis gevraagd van de betontechnologie en ik heb het idee,dat de vragenbeantwoorder daar niet over beschikt,ik zou me heel erg moeten vegissen.

Men berekent de gem.scheurwijdte w over een bepaalde afstand en schakelt de verlenging van de beton uit en gebruikt alleen de staalverlenging.

Vooraf moet de gem.scheurafstand worden bepaald en die is afh. van de staalopp.(geprof,al dan niet).

Er rolt dan een formule uit: w=0.8*optredende staalspanning bij volbelasting * gem.scheurafstand*10-5.

Al met al wat gecompliceerd voor de vraagbeantwoorder!

Reageer