[biologie] netvlies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 183

[biologie] netvlies

Hallo allemaal,

Ik heb twee vragen over het netvlies, één heb ik zelf al kunnen beantwoorden maar wil ik toch nog even door anderen laten beoordelen:

Hoe heet de plaats aan de achterzijde waar het netvlies nog vastzit?

Hier kom ik niet uit? Misschien denk ik wel te moeilijk, maar ik heb het internet afgespeurd voor het antwoord..resultaat is niets.

Hoe heet de plaats aan de voorzijde waar het netvlies vastzit?

Dat is volgens mij het einde van het vaatvlies/begin van de iris.

Oh en trouwens weten jullie nog meer zichtbare verschillen tussen een varkensoog en mensenoog?

Ik heb al:

De pupil is groter bij een varken

De iris is niet gekleurd bij een varken, bij een mens wel

De iris is een stuk groter dan bij een mens

THX. NN! ;)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: [biologie] netvlies

De plaats aan de achterkant ligt voor de hand: de oogzenuw, want anders zou er geen verbinding zijn naar de hersenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] netvlies

De vragen zijn een beetje raar, omdat het netvlies overal vastzit, niet alleen achter en voor. Misschien worden

de begrenzingen bedoeld? Aan de voorzijde grenst het netvlies aan de iris in de achterste oogkamer. Aan de

achterzijde gaat -zoals hierboven vermeld- het netvlies over in de n. opticus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [biologie] netvlies

Ik vind de vragen ook een beetje gek gesteld. Ze zijn niet echt volledig. Maargoed ik moet het ermee doen! Thx voor de hulp iig!
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: [biologie] netvlies

anusthesist schreef:De vragen zijn een beetje raar, omdat het netvlies overal vastzit, niet alleen achter en voor. Misschien worden

de begrenzingen bedoeld? Aan de voorzijde grenst het netvlies aan de iris in de achterste oogkamer. Aan de

achterzijde gaat -zoals hierboven vermeld- het netvlies over in de n. opticus.
Ik dacht dat het netvlies over de ondergrond, het pigmentepitheel, ligt zonder echte hechting, en dat het netvlies zonder veel kracht losgepeld kan worden van de ondergrond, uitgaande van een scheurtje. Bij een netvliesloslating gebeurt hetzelfde, en operatief kan een oogchirurg de retinaflarden weer (zonder plaksel) aandrukken op de ondergrond.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] netvlies

Ik dacht dat het netvlies over de ondergrond, het pigmentepitheel, ligt zonder echte hechting
The retinal pigment epithelium (RPE) is the pigmented cell layer just outside the neurosensory retina that nourishes retinal visual cells, and is firmly attached to the underlying choroid and overlying retinal visual cells.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Retinal_pigment_epithelium

Maar Wiki is natuurlijk ook niet alles...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer