Springen naar inhoud

[wiskunde] statistiek/kansrekening

• Log in om te kunnen reageren

plijnkonijn

plijnkonijn

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2009 - 18:42

Hallo,

Voor wiskunde moet ik een praktische opdracht maken. De opdracht gaat over statistiek/kansrekening. En onderdeel hiervan snap ik niet. Dit is de vraag:

We nemen 20 eieren die we ieder in n kleur schilderen. Er zijn vier kleuren. Ze mogen allemaal dezelfde kleur hebben, maar er mogen ook eieren in ieder van de vier kleuren zijn, of slechts twee kleuren eieren enzovoorts. Het gaat er nu niet om hoeveel verschillende rijtjes er zijn, maar hoeveel eieren van elke kleur er zijn. Voorbeelden van verdelingen van de vier kleuren A, B, C, en D zijn:
Geplaatste afbeelding

Hoeveel verschillende mogelijkheden zijn er?

Weet iemand hoe ik dat moet berekenen? Dezelfde vraag moet ik ook beantwoorden voor 20 eieren en vier kleuren, maar dan worden de bovenkant en de onderkant van de eieren beschilderd in verschillende kleuren.

Alvast bedankt.

Veranderd door plijnkonijn, 13 april 2009 - 18:45

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Berrius

Berrius

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2009 - 19:01

Je eerste vraag is toch gewoon LaTeX ? Aangezien je per ei 4 keuzes hebt en je 20 eieren hebt.

Bij de 2de vraagt gaat het volgens mij hetzelfde, in plaats van 4 keuzes heb je er ... (dat moet je zelf maar even uitrekenen, anders kan ik net zo goed je hele PO maken) per ei. En dat weer tot de macht 20 dus LaTeX waarbij n dus het aantal mogelijke combinaties is waarmee je met 4 kleuren een ei van beneden en boven kunt beschilderen

Veranderd door Berrius, 13 april 2009 - 19:02

plijnkonijn

plijnkonijn

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2009 - 23:18

Je eerste vraag is toch gewoon LaTeX

? Aangezien je per ei 4 keuzes hebt en je 20 eieren hebt.

Bij de 2de vraagt gaat het volgens mij hetzelfde, in plaats van 4 keuzes heb je er ... (dat moet je zelf maar even uitrekenen, anders kan ik net zo goed je hele PO maken) per ei. En dat weer tot de macht 20 dus LaTeX waarbij n dus het aantal mogelijke combinaties is waarmee je met 4 kleuren een ei van beneden en boven kunt beschilderen

Ja volgensmij klopt LaTeX wel voor de eerste vraag nu ik erover nadenk. Voor de tweede vraag is n dan 4*4 lijkt me, 4 kleuren voor boven, en vier voor onder. Dan kan je wel twee keer dezelfde kleur krijgen (dus eigenlijk is het ei dan maar 1 kleur), dus 4*3 is misschien logischer. Trouwens, mn hele PO maken duurt toch wat langer dan 2 vraagjes =D>.

Berrius

Berrius

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2009 - 12:09

Trouwens, mn hele PO maken duurt toch wat langer dan 2 vraagjes ;).

Dat had je niet zo heel letterlijk op moeten vatten.. =D>

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures