Springen naar inhoud

[chemie] uv/vis

• Log in om te kunnen reageren

DRW89

DRW89

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2009 - 21:03

Hallo allemaal, misschien een beetje kortdag maar ik heb morgen een zeer belangrijk tentamen over UV/VIS e.d.
Het betreft een oefententamenvraag. Namelijk:

In water vormt Fe2+met ferrozine een complex dat absorbeert bij 562 nm. M.b.v. FeCl2-standaardoplosingen in een overmaat ferrozine is bij 562 nm een externe calibratie uitgevoerd in een cuvet met een lengte van 1,00 cm. Daarbij werd de volgende vergelijking van de ijklijn verkregen:

LaTeX

waarin A de voor de blanco gecorrigeerde extinctie is.
Van een monster met Fe2+ werd 10,00 ml gepipetteerd in een maatkolf van 50,00 ml. Vervolgens werd aangevuld tot de maatstreep met een oplossing van ferrozine, water en eventuele andere hulpstoffen. In de 1,00 cm cuvet was de transmissie (T)van deze oplossing gelijk aan 0,763. De transmissie van de blanco in dezelfde cuvet bedroeg 0,963.

Mijn denkwijze is als volgt:
Monster:
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX (Want het monster is 5 keer verdund)LaTeX

Blanco:
LaTeX

Correctie: LaTeX

Dit is niet het correcte antwoord, dat moet namelijk LaTeX zijn.

Kan iemand mij hier aub mee helpen, alvast bedankt.

DRW

Veranderd door DRW89, 13 april 2009 - 21:05

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 april 2009 - 21:18

Geen verstand van de scheikunde van deze materie, maar mij lijkt dat je de blanco (5,52·10-7) moet aftrekken van je oorspronkelijke extinctie (4,23·10-6) en dán pas met 5 moet vermenigvuldigen.
Ik kom dan uit op 1,84·10-5 M.

Het kleine verschil kan liggen aan je tussentijdse afrondingen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

DRW89

DRW89

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2009 - 21:46

Geweldig Jan, bedankt!
Ik had voor het gemak alles afgerond zodat het bericht overzichtelijk bleef, maar onafgerond kom ik nu goed uit.

Ik baal er wel van dat ik dit niet zelf heb kunnen bedenken, aangezien we hier uitgebreid uitleg over hebben gehad.

Maar goed, eind goed, al goed ;).

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures