Bijdrage psychologisch onderzoek

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Bijdrage psychologisch onderzoek

Mensen zijn sociale wezens, daar is iedereen het waarschijnlijk wel mee eens. Dit blijkt ook uit de universele behoefte bij een groep te willen horen. Maar hoe zorg je dat je in een groep geaccepteerd wordt? En hoe blijf je geaccepteerd binnen een groep? Hier komen veel psychologische en sociale mechanismen bij kijken. Met dit onderzoek trachten we er een aantal van in kaart te brengen.

Ga naar de link http://www.uvt.nl/faculteiten/fsw/persoonlijkheidsonderzoek/ en doe mee met het onderzoek! De resultaten zullen op termijn o.a. via Psychologie Magazine bekend gemaakt worden.

OnderzoeksTeam Universiteit van Tilburg

Berichten: 39

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

Volgens mij is dat helemaal niet zo ingewikkeld. Je bent gewoon jezelf en hoort daardoor bij een bepaalde groep. Zo zorg je dus dat je in de groep opgenomen wordt. Vervolgens wanneer blijkt dat je niet meer in die groep past, ben je als mens waarschijnlijk veranderd en hoor je vanaf dat moment thuis in een andere groep. Gaat allemaal vanzelf zolang je gewoon jezelf blijft.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

Maar dat is persoonlijk en prescriptief. Wetenschappelijk onderzoek probeert algemene principes te beschrijven (descriptief) en op basis daarvan e.e.a. te voorspellen. Het zit ongetwijfeld allemaal een tikje ingewikkelder in mekaar: er worden heler boeken geschreven over groepsprocessen en persoonlijkheid en da's echt niet allemaal bladvulling =D>

@Onderzoeksteam: Kan er een link op het forum geplaatst worden naar een online-publicatie van de resultaten (of een korte samenvatting alhier)? (link: WSF-enquêtecode)

Berichten: 56

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

Onderzoeksteam schreef:Mensen zijn sociale wezens___De resultaten zullen op termijn o.a. via Psychologie Magazine bekend gemaakt worden.

OnderzoeksTeam Universiteit van Tilburg
Ik deed mee.

Het was niet moeilijk maar wel 199 vragen.

Het duurde iets langer dan ik dacht,maar het is goed te doen.

Ik email: <knip> wel eens om uit te vinden wat de resultaten zijn.

Ik vond het wel leuk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

Ik heb het e-mailadres uit je post gehaald, 't is geen goed idee om die ongecodeerd op een forum te plaatsen. Waar vond je dat adres, ik zie het nergens op de site?

Berichten: 56

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

Ik heb het e-mailadres uit je post gehaald, 't is geen goed idee om die ongecodeerd op een forum te plaatsen. Waar vond je dat adres, ik zie het nergens op de site?


Werd na de laatste vraag doorgegeven zo van: hier kunt u de resultaten tzt opvragen.

Om hier weer aan te komen wilde ik niet weer de hele vragenlijst doen dus zette ik het even bij de post.

Wacht,ik herrinner mij iets.

Ik heb toch nog even gekeken maar het staat rechtsonderaan de startpagina: E-mail mailto

Ik kopieërde de koppeling maar hij pakt hem niet naar mijn post toe.

Hij zal ingetoetst moeten worden.

Berichten: 264

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

Ik heb de test gemaakt maar twijfel heel erg aan de waarde van het onderzoek, net zoals ik mijn twijfels kreeg toen ik indertijd nog deelnemer van het CentERpanel was. Het gevoel dat er in de vraagstellingen teveel aannames verborgen zitten, teveel al tevoren wordt uitgegaan hoe de doelgroep in elkaar zit.

De kleuring van de vragen ondermijnen mijn vertrouwen in de wetenschappelijke waarde van sociologische onderzoeken. Maar... misschien is het dat ik (of mijn situatie) teveel buiten de doelgroep val(t).

Berichten: 56

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

Ik kreeg soms het idee dat 2e van links hetzelfde antwoord gaf als de 2e van rechts.

Barthol--Maar... misschien is het dat ik (of mijn situatie) teveel buiten de doelgroep val(t).---

Vooral de vragen over ouders vegen de doelgroep van 65-plussers vrijwel zeker weg, ;) kijk even in de spiegel.

Berichten: 264

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

esmaralda schreef:Ik kreeg soms het idee dat 2e van links hetzelfde antwoord gaf als de 2e van rechts.

Barthol--Maar... misschien is het dat ik (of mijn situatie) teveel buiten de doelgroep val(t).---

Vooral de vragen over ouders vegen de doelgroep van 65-plussers vrijwel zeker weg, ;) kijk even in de spiegel.
Nee ik ben nog geen 65 plusser, maar wel een 55 plusser. En mijn hoogbejaarde ouders hebben inmiddels mijn zorg en hulp nodig om nog zelfstandig te kunnen wonen. Zo'n test gaat er te vanzelfsprekend vanuit dat de beantwoorder nog jong is. Ook dat zorgen hebben iets van de persoonlijkheid is in plaats van een terechte zorg over de gezondheid van anderen voor wie je verantwoordelijkheid draagt. Dan was er nog een heel stuk over verwachtingen. Als je wat ouder bent projecteer je niet meer zo je verwachtingen op anderen. Ook een heel stuk over geheimen hebben waar ik ook al niet zo veel mee kon. Ja soms kan je niet alles zeggen omdat je een rol hebt als hulpgever, en het zeker niet de bedoeling is om de hulpvrager te worden.

Al met al lijkt die test meer geschreven voor jonge mensen die nog met allerlei onzekerheden kampen.

Berichten: 56

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

Vind ik ook.

Vooral die laatste vraag leek mij meer te vertellen over de onderzoeker dan over het onderzoek.

Een hulpgever is in feite ook een hulpvrager alleen het moment waarop een hulpgever hulp vraagd moet maar al te vaak zorgvuldig gekozen zijn...én degenen die geholpen worden niet meer belasten dan nodig is.

Dat kan op gezette momenten zwaarder zijn dan verwacht. ;)

Gelukkig zijn er in Nederland voldoende thuiszorg hulpmogelijkheden.Vraag deze op tijd aan als je leven eigenlijk wat meer vrijheid moet hebben,de kosten zijn zo minimaal mogelijk en goed draagbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

Volgens mij is dat helemaal niet zo ingewikkeld. Je bent gewoon jezelf en hoort daardoor bij een bepaalde groep. Zo zorg je dus dat je in de groep opgenomen wordt. Vervolgens wanneer blijkt dat je niet meer in die groep past, ben je als mens waarschijnlijk veranderd en hoor je vanaf dat moment thuis in een andere groep. Gaat allemaal vanzelf zolang je gewoon jezelf blijft.


Persoonlijk denk ik dat het niet zo 'simpel' is als u het zonet voorlegde...

Daarbij vind ik het betwistbaar in hoeverre een mens nu eigenlijk veranderd en of hij zichzelf wel is in een groep of zich juist drastisch gaat aanpassen om in de groep te passen...

Berichten: 56

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

euprecupera schreef:Persoonlijk denk ik dat het niet zo 'simpel' is als u het zonet voorlegde...

Daarbij vind ik het betwistbaar in hoeverre een mens nu eigenlijk veranderd en of hij zichzelf wel is in een groep of zich juist drastisch gaat aanpassen om in de groep te passen...
Hoe belangrijk vind jij het om bij een bepaalde groep te horen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

Hoe belangrijk vind jij het om bij een bepaalde groep te horen?


Een 'bepaalde' groep, toch vrij belangrijk... In een groep kan je jezelf ook deels identificeren

Berichten: 264

Re: Bijdrage psychologisch onderzoek

Ik denk dat er ook genoeg (vooral oudere) mensen zijn die het niet zo nodig hebben om deel uit te maken van een bepaalde groep. Die wel in brede zin sociaal functioneren, open staan voor anderen, maar zich niet 'nestelen' in de ene of de andere groep waarmee zij zich identificeren of waaraan zij zich spiegelen.

En misschien zijn er ook mensen die van jongs af aan gewend zijn hun eigen weg te volgen, een eigen weg die deels overeen kan komen met anderen maar ook heel verschillend van richting kan zijn.

Voor een identiteit heb je niet per se een overeenkomst met anderen nodig, en verschillen in levenswijze en overtuiging sluiten onderlinge sociale contacten niet bij voorbaat uit.

Reageer