Protein folding in a living cell is generally assisted by special proteins called molecular chaperones

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Protein folding in a living cell is generally assisted by special proteins called molecular chaperones

Dag Lezers.

Ik ben Student Bio-medische wetenschappen aan de Uva en doe een onderzoek naar chaperones.

In Alberts Essential cell bioology staat een bewering: “Protein folding in a living cell is generally assisted by special proteins called molecular chaperones”

Deze bewering staat in het boek en wij nemen die bewering allemaal aan voor "waar". Ik moet onderzoeken "waarom" wij deze bewering aannemen voor waar en dit onderbouwen. Nu moet ik op zoek gaan naar de oorsprong van deze bewering om vanaf dat punt de (conformatie / poging tot falcificatie ) van de bewering op te zoeken. Helaas is dit mij tot nu toe niet gelukt. Graag zou ik daarbij jullie hulp gebruiken want zelf heb ik veel tijd geinvesteerd zonder veel resultaat. Alvast bedankt!

Nickalay.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Protein folding in a living cell is generally assisted by special proteins called molecular chaperones

Welke resultaten heb je dan al wel?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1

Re: Protein folding in a living cell is generally assisted by special proteins called molecular chaperones

Hey,

als je in vitro een (eukaryoot)eiwit laat opvouwen dan is dit meestal niet de conformatie van het eiwit die in levende cellen wordt terug gevonden, zelf al gebeurt dit in een buffer met fysiologische pH, zoutsterkte,...

Deze chaperones schermen tijdelijk zijgroepen v AZ-residuen af zodat een andere conformatie w bekomen.

Je kan om dit te bewijzen bv een in vitro translatie uitvoeren, dit laten vouwen en je invitro-eiwit en het fysiologische eiwit scheiden op gel (géén denaturerende) --> andere vorm = verschillende bandjes

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Protein folding in a living cell is generally assisted by special proteins called molecular chaperones

Los van het feit dat dit technisch niet het verschil tussen wel/geen chaparone eiwit aantoont, maar het verschil tussen in vitro/in vivo denk ik dat de TS hier al dusdanig lang niet meer is geweest dat hij er niet veel mee geholpen gaat zijn.

Als ik de TS was dan zou ik eerst in de literatuur kijken naar de eerste beschrijving van chaparone eiwitten, hun functie en hoe ze dit hebben aangetoond.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer