[scheikunde] spectrometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] spectrometrie

Ik ben nu bezig met een aantal sommen voor mijn huiswerk, maar begrijp er helemaal niets van!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen =D>

Het gedeelte (NO2) in afvalwater kan worden bepaald met een colorimeter. Hiertoe wordt aan de nitrietbevattende oplossing een reagens toegevoegd, waardoor een roodkleurige verbinding ontstaat. De extinctie die is gemeten bij een golflengte van 525 nm is dan een maat voor het nitrietgehalte. Bij gebruik van een colorimeter wordt een groen filter toegepast.

Voor het maken van een ijklijn gaat men uit van een standaardoplossing, die 0,5- mg NO2 – per liter bevat.

Hieruit worden zes oplossingen bereid met een volume van 10mL elk, waarvan de concentraties NO2- achtereenvolgens 0,05; 0,10; 0,15; 0,20; 0,25 en 0,30 mg per liter bedragen.

A Hoe zou men te werk moeten gaan om deze ijkserie te bereiden? Ga uit van 1,0 mL reagensoplossing per 10 mL oplossing.

B Welke samenstelling zal de ‘blanco’ oplossing moeten hebben?

C Geef aan op welke wijze een ijkgrafiek kan worden opgesteld. Beschrijf (of schets) het verloop van deze grafiek.

Vervolgens wordt 50 ml van het afval water gemeten

Er wordt 10 mL reagens oplossing aan toegevoegd en aangevuld tot 100mL. Van de verdunde oplossing wordt de extinctie bepaald waarna het nitrietgehalte wordt afgelezen uit de ijkgrafiek.

D Geef aan hoe dit aflezen in zijn werk gaat en leg tevens uit hoe het nitrietgehalte in het oorspronkelijke afvalwater kan worden bepaald.

Als het afvalwater een eigen kleur heeft waardoor het ook zonder reagens bij 525nm absorbeert, moet hiervoor een correctie worden aangebracht.

E Beschrijf nauwkeurig hoe men hierbij te werk zal moeten gaan.

De ijkgrafiek is opgenomen bij een golflengte van 252 nm. De extinctie is eveneens bepaald bij deze golflengte.

F Zou het nitriet gehalte van het watermonster ook uit deze ijkgrafiek kunnen worden afgelezen als men de extinctie van dit monster had bepaald met een andere golflengte?

Hopelijk kunnen jullie me helpen,,

Xx Eline

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] spectrometrie

Dag Elineee-09, Welkom =D> op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt?? Het kán niet dat je helemaal niks van spectrometrie weet, want dan gaven ze je deze opgaven niet.

Begin eens bij A en B.

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [scheikunde] spectrometrie

Okee,,

A. Ik denk dat je het moet gaan verdunnen. Door 1mL te pipeteren van die 0,50mg per L, en die aan te vullen tot 10 mL heb je dus 0,050 mL.

Alleen ik weet dan niet of je om 0,10 te krijgen dan twee mililiter mag pipteren en dan weer aanvullen van 8 ml om zo 0,10 mg per Liter te krijgen?

B. Alles behalve nitriet.

C. Je moet waarschijnlijk de ijkgrafiek gaan tekenen, en dan iets tegen de concentratie. maar wat? Want je hebt toch alleen de concentratie? En hoe verloopt deze? Af of oplopend?

D. Eerst de verdunning uitrekenen. ( hoe doe je dit? ) En daarna aflezen in de ijkgrafiek die je hierboven hebt getekend.

E. Mischien toevoegen van een andere stof zodat het afvalwater niet meer absorbeert bij 525?

F. Ja want er wordt nog wel geabsorbeerd alleen een andere hoeveelheid. Het ligt aan de extinctiecoëfficient, want die hangt af van de stof en de golflengte. Dus wanneer de golflengte verandert, verandert extinctiecoëfficient ook. En aangezien die ook in de formule voorkomt om de extinctie te berekenen, kan het dus gewoon worden afgelezen.

Kunnen jullie mij helpen?

Xx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] spectrometrie

Elineee-09 schreef:A. Ik denk dat je het moet gaan verdunnen. Door 1mL te pipeteren van die 0,50mg per L, en die aan te vullen tot 10 mL heb je dus 0,050 mL.

Alleen ik weet dan niet of je om 0,10 te krijgen dan twee mililiter mag pipteren en dan weer aanvullen van 8 ml om zo 0,10 mg per Liter te krijgen?
ik denk dat je je reagens vergeet.
B. Alles behalve nitriet.
dwz, water en reagens
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [scheikunde] spectrometrie

Maar er wordt niet vermeld hoeveel reagens erbij zit. En er wordt vanuit gegaan dat het een standaardoplossing is van 0.50mg/L. Dus ik denk dat deze eral bij zit.

Xx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] spectrometrie

Maar er wordt niet vermeld hoeveel reagens erbij zit. En er wordt vanuit gegaan dat het een standaardoplossing is van 0.50mg/L. Dus ik denk dat deze eral bij zit.
Ga uit van 1,0 mL reagensoplossing per 10 mL oplossing.
Dus ik denk dat deze overal bij moet, inclusief je onbekende nitriet-oplossing, en wel in dezelfde concentratie overal:
Vervolgens wordt 50 ml van het afval water gemeten

Er wordt 10 mL reagens oplossing aan toegevoegd en aangevuld tot 100mL. Van de verdunde oplossing wordt de extinctie bepaald waarna het nitrietgehalte wordt afgelezen uit de ijkgrafiek.
Dus hoe en wanneer zou je het aan je ijkoplossingen moeten toevoegen denk je?
C. Je moet waarschijnlijk de ijkgrafiek gaan tekenen, en dan iets tegen de concentratie. maar wat? Want je hebt toch alleen de concentratie?
Je kunt van die ijkoplossingen toch de extinctie meten? Dan heb je een grafiek met de extinctie tegen de concentratie. Dan kun je de extrinctie van ej te onderzoeken oplossing meten, en via je ijkgrafiek achter de nitrietconcentratie ervan komen?
En hoe verloopt deze? Af of oplopend?
Wat denk je? Hoe hoger de concentratie, hoe ..... de extinctie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer