zoute drop bio-examen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

zoute drop bio-examen

Hallo, ik heb een vraagje.

In het VWO-examen zat een vraag over een student die een zak zoute drop opeet. dan stijgt de bloeddruk en dergelijke... maaar... dat zou dan zijn omdat er zoveel zout in zit. me vader is huisarts en die zegt dat de bloeddruk stijgt omdat er een stofje in zit dat vergelijkbaar is met ADH... ik geloof dat het indolazijnzuur was ofzo... en dat daarom de bloeddruk stijgt.

is het nou door het zout of door dat hormoon?

Alvast bedankt,

groeten,

karel

Berichten: 209

Re: zoute drop bio-examen

Hallo,

Drop wordt gemaakt van het wortelsap van de zoethoutplant Glycyrrhiza glabra. Vaak bevat drop zout waardoor het eten van grote hoeveelheden drop een negatieve uitwerking heeft op de vochthuishouding in het menselijke lichaam waardoor hoge bloeddruk kan ontstaan. Een veel belangrijkere bijdrage hieraan komt echter van het glycyrrizine zuur dat in het zoethoutextract zit. Het is een belangrijk ingrediënt van het in Nederland veel geconsumeerde producten: zoals drop, hoesttabletten, kauwgom, mond- en keelpastilles, en verschillende dranken. Consumptie van glycyrrhizine kan ziekteverschijnselen veroorzaken, met name hoge bloeddruk en oedeem. Deze verschijnselen ontstaan doordat bij een verhoogde inname van glycyrrhizine het enzym beta-hydroxysteroïd dehydrogenase in het nierweefsel overmatig wordt geremd. Hierdoor wordt het RAA’s systeem gestimuleerd wat zorgt voor een verhoogde aldosteronafgifte. Dit betekent natrium-retentie en kalium depletie. Aangezien kalium waarschijnlijk een beschermende werking heeft tegen de bloeddrukverhogende werking van natrium wordt dit evenwicht op negatieve wijze verstoord Glycyrizinine zit in alle soorten drop (zoete, zoute, Engelse en laurierdrop).

Vriendelijke groeten Robjee.

Re: zoute drop bio-examen

Hoi!

hartstikke bedankt voor de heldere uitleg. ik weet nu een stuk meer dan wat mn biologie-lerares te zeggen had (bloeddruk toename komt door zout). Nou ga ik deze informatie even showen natuurlijk;)

De examenvraag was dus in ieder geval in principe wel correct... maar wel flauw dat ze vroegen wat het zout voor effect had, terwijl dat effect eigenlijk door iets anders kwam...

nogmaals bedankt in ieder geval!

groeten,

Karel

Berichten: 704

Re: zoute drop bio-examen

verhoogde zoutconcentratie zorgt natuurlijk ook voor een osmotisch effect.

Re: zoute drop bio-examen

ja dat snap ik...daarom zei ik ook dat de examenvraag wel correct was... maar toch vind ik et flauw=)

Berichten: 704

Re: zoute drop bio-examen

waarom is dat flauw --> het is gewoon wat er gebeurt : :shock:

Re: zoute drop bio-examen

waarom is dat flauw --> het is gewoon wat er gebeurt : :shock:


ja, maar voor hetzelfde geld had dat glycyrhizine de tegenovergestelde werking gehad en omdat de werking van zout hierbij te verwaarlozen is, was de bloeddruk dan lager geworden. ik wist dat er nog een ander stofje betrokken was in het verband drop-bloeddrukverandering. ik dacht: dit is vast een instinker, het moet vast andersom zijn. op het vwo hoef je met biologie niet te weten wat voor stofjes er in drop zitten en wat de werking daarvan is, maar je wordt blijkbaar aangemoedigd om ingewikkelde doch belangrijke factoren totaal te negeren en het verstand op nul te zetten. okee okee, dat andere stofje verhoogt de bloeddruk óók, maar ik werd wel in de war gebracht en daarom vind ik het flauw :wink:

Reageer