Verbanden in woorden...

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Verbanden in woorden...

Wie heeft hier informatie over..

Ik ben er doormiddel van een proefje achter gekomen dat mensen verbanden zien in woorden... Als ik bijvoorbeeld allerlei woorden op noem die te maken hebben met het woord naald.. Maar naald niet zeg.. Dan denken ze alsnog om het woord naald op te schrijven...

Wie heeft hier informatie over hoe dit zou kunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Verbanden in woorden...

ikkuh! schreef:Wie heeft hier informatie over..  

Ik ben er doormiddel van een proefje achter gekomen dat mensen verbanden zien in woorden...  Als ik bijvoorbeeld allerlei woorden op noem die te maken hebben met het woord naald..  Maar naald niet zeg..  Dan denken ze alsnog om het woord naald op te schrijven...

Wie heeft hier informatie over hoe dit zou kunnen?
semantische priming.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 97

Re: Verbanden in woorden...

Ik snap niet wat je bedoelt met verbanden zien in woorden?

Leg uit, je hebt mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. ;) :shock:

Berichten: 33

Re: Verbanden in woorden...

Je zou hiervoor eens moeten kijken naar het programma Mirror Mission (alle afleveringen zijn terug te zien via bnn.nl); in dit programma deden ze dergelijke testen.

Een onderzoeker somde een hoop woorden op; de kandidaten moesten zoveel mogelijk woorden onthouden. Net zoals jouw voorbeeld bleek dat de kandidaten inderdaad heel andere woorden hadden onthouden dan de woorden die daadwerkelijk waren genoemd. En sterker nog, deze 'zelf bedachte woorden' werden door meerdere kandidaten genoemd !

Ik weet niet meer in welke aflevering van Mirror Mission deze test werd uitgevoerd, misschien weet iemand anders dat.

Berichten: 97

Re: Verbanden in woorden...

supervalentino schreef:Je zou hiervoor eens moeten kijken naar het programma Mirror Mission (alle afleveringen zijn terug te zien via bnn.nl); in dit programma deden ze dergelijke testen.

Een onderzoeker somde een hoop woorden op; de kandidaten moesten zoveel mogelijk woorden onthouden. Net zoals jouw voorbeeld bleek dat de kandidaten inderdaad heel andere woorden hadden onthouden dan de woorden die daadwerkelijk waren genoemd. En sterker nog, deze 'zelf bedachte woorden' werden door meerdere kandidaten genoemd !  

Ik weet niet meer in welke aflevering van Mirror Mission deze test werd uitgevoerd, misschien weet iemand anders dat.
Die werkt niet bij mij :s. Het programma start wel op maar toont niks.

Ik ga maar wat googelen , ik hoop dat ik er info. over vind. :shock:

Berichten: 226

Re: Verbanden in woorden...

ikkuh! schreef:Als ik bijvoorbeeld allerlei woorden op noem die te maken hebben met het woord naald..  Maar naald niet zeg..  Dan denken ze alsnog om het woord naald op te schrijven...

Wie heeft hier informatie over hoe dit zou kunnen?
Mensen associeren nu eenmaal veel.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Verbanden in woorden...

ikkuh! schreef:Wie heeft hier informatie over..  

Ik ben er doormiddel van een proefje achter gekomen dat mensen verbanden zien in woorden...  Als ik bijvoorbeeld allerlei woorden op noem die te maken hebben met het woord naald..  Maar naald niet zeg..  Dan denken ze alsnog om het woord naald op te schrijven...

Wie heeft hier informatie over hoe dit zou kunnen?
Het is dus semantische priming.

Ons semantisch geheugen bestaat uit een netwerk van knopen, de relaties tussen die knopen zijn relaties tussen betekenissen.

Maw: de woorden zijn aan elkaar gekoppeld qua betekenisstructuur.

Priming is niet meer dan het oplichten van zo'n knoop waardoor de kans verhoogt dat een nabijgelegen woord activeerd.

Hooi, naald.. etc
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 866

Re: Verbanden in woorden...

Er is zelfs een leuk programma dat zoiets doet:

http://www.20q.net/

Ik vind het verbazend wat het kan. Het is, geloof ik, een soort artificiële intelligentie Hoe meer het gespeeld wordt hoe slimmer het wordt

Reageer