Springen naar inhoud

Paravaan verbeteren

• Log in om te kunnen reageren

christof_enigma

christof_enigma

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2009 - 10:30

Tijdens het zeilen gebruiken wij weleens een paravaan om te vissen.
Een paravaan is in ons geval een simpel rechthoekig plankje, dat aan de voorkant afgeschuind is onder 45░.
Doordat je de paravaan voorttrekt en de afschuining, duikt deze onder. Achteraan de paravaan hangt een lijntje visdraad met een haak en wat aas. Alles werkt prima, maar zodra de snelheid boven de+/- 12, km/h komt, schiet kome het plankje naar boven(wat normaal gezien enkel gebeurt wanneer er een vis aanhangt).
Waar ligt dat aan en hoe kan ik dit voorkomen? Zou een vinnetje op de paravaan plaatsen kunnen helpen?
op http://www.bluebayou...p?page=15&id=35 vind je enkele tekeningen en wat meer uitleg.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kaspace

Kaspace

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2009 - 21:55

Vooropgesteld: ik weet niets van vissen, heb dus nooit van een paravaan gehoord. Maar als ik het artikeltje goed begrijp trek je een soort vlieger door het water.
Stromingstechnisch werkt het volgens mij zo dat het plaatje (de vaan) onder ongeveer 45 graden door het water sleept. De verticale liftkracht is dan in evenwicht met de horizontale weerstand.
Als er een vis aan hangt zal de sleepweerstand hoger worden en gaat het plaatje vlakker staan, bijvoorbeeld onder 20 graden. In die situatie (bij hoeken vanaf 0 tot pakweg 20 graden) krijgt zo'n plankje een flinke opwaartse kracht in verhouding tot de horizontale sleepweerstand. En dus floept dat plankje naar de oppervlakte.
Zonder vis aan de lijn is er ook sleepweerstand en die neemt kwadratisch toe met de snelheid, waardoor hij bij te hoge vaarsnelheid zich gedraagt alsof er een vis aan hangt.
Om het gewenste effekt te bereiken moet je dus varen met de snelheid waarvoor hij ontworpen is.

In principe kan je een hogere vaarsnelheid aanhouden als je het aangrijppunt van de vislijn welke nu ongeveer op 1/4 van de hoogte ligt verplaatsen richting het midden van het plankje.
Je zou ook met een zwaarder plaatje met dezelfde afmetingen in bv staal een hogere vaarsnelheid kunnen aanhouden.

Er bestaan wel lift-weerstands metingen van vierkante platen. Als je die kennis toepast moet je de paravaan kunnen temmen.

Succes, en laat eens weten wat het resultaat is!

christof_enigma

christof_enigma

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2009 - 23:51

Zou je even kunnen uitleggen hoe het aangrijpingspunt van de sleeplijn de opwaartse kracht be´nvloedt, dit snap ik niet helemaal. Bestaat er ergens een soort van algemene formule, want als ik zoek op lift - weerstand vind ik eigenlijk niets praktisch:s. Zou het bijvoorbeeld kunnen helpen om de paravaan korter en breder te maken?

zoute droom

zoute droom

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2009 - 07:22

Hoi Cristof, ook hier ;)
Ik was even aan het googelen en voila, dit bericht stond bovenaan.
Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig.
Ter illustratie voor Kaspace, deze plugjes(zou noemen ze die nu eenmaal) werken met het zelfde principe, hoe platter het lipje hoe dieper hij duikt, wellicht heeft snelheid hier ook invloed op?
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

en zo zou je het zelf kunnen maken:
Geplaatste afbeelding

Ik hoop dat je ons kunt helpen :P

Veranderd door zoute droom, 13 juni 2009 - 07:25

christof_enigma

christof_enigma

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2009 - 20:35

Maar even een fotootje erbij hoe de onze eruit ziet(als ie in werking is):
Geplaatste afbeelding

En hier vind je de uitleg op basis van de welke wij de onze in elkaar geknutseld hebben:
http://www.bluebayou...p?page=15&id=35

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures