Opbrengst gegevens van zonne-energie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Opbrengst gegevens van zonne-energie

voor mijn eindwerk moet ik de terugverdientijd van een zonneboiler zo goed mogelijk in kaart brengen. hiervoor heb ik de beschikbare energie van de zon nodig en dit ieder uur van de dag over min een heel jaar.

ik zou graag de beschikbare zonne-energie berekenen maar hiervoor heb ik volgende gegeven nodig; de instraling van de zon en de luchttemperatuur. Van beide gegevens zowel gemiddeld, maximum als minimum per half uur of uur. Dit van over een periode van min. 1 jaar en natuurlijk de bijhorende locatie van de metingen.

Indien mogelijk mag ook elke maand samengevat worden in één dag. Dus om het half uur of uur is de temperatuur en de instraling gemeten en voor elk zelfde uur in een maand is dan het gemiddelde, het maximum en het minimum gegeven.

ik veronderstel dat deze gegevens voldoende zijn om de beschikbare energie te berekenen per uur?

Kan iemand mij hiermee verder helpen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Opbrengst gegevens van zonne-energie

ik veronderstel dat deze gegevens voldoende zijn om de beschikbare energie te berekenen per uur?
Waarom zou je de beschikbare energie per uur willen berekenen?

Het KNMI geeft de totale ontvangen zonnestraling in Nederland: per jaar ongeveer 360000 Joule/cm2 = 3,6 GJ/m2. Dat is rekening houdend met de bewolking, seizoenen, dag en nacht, etcetera. Maar in feite weet je dan nog niet veel want: wat is het rendement van een zonneboiler, want niet alle op de zonneboiler vallende zonnewarmte komt in het water terecht.

Als je googled naar fabrikanten van zonneboilers vindt je de afmetingen van hun boilers en ook de opbrengst in GJ/jaar. Daar heb je heel wat meer aan dan al dat gereken per uur wat jij van plan bent. Schrik overigens niet van de verschillen per fabrikant en per type boiler wanneer je terugrekent wat de jaaropbrengst in GJ/m2 is. Nog een aanwijzing dat het eigenlijk niet mogelijk is er zelf aan te rekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Opbrengst gegevens van zonne-energie

Nog een aanwijzing dat het eigenlijk niet mogelijk is er zelf aan te rekenen.
Ben ik toch benieuwd wat mijn collega's dan de hele dag aan het doen zijn. Overigens heb je aan de jaarlijkste instraling niet goed. De boiler heeft namelijk een eindige capaciteit en dat speelt je in de zomer parten.

Het KNMI heeft voldoende data beschikbaar (afgelopen 40 jaar op minuut basis voor verschillende locaties), alleen daar moet je voor betalen. Misschien dat je via je school/universiteit aan deze data kunt komen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Opbrengst gegevens van zonne-energie

Overigens heb je aan de jaarlijkste instraling niet goed.
Ik had het over de (jaarlijkse) zonnestraling, niet over de energie die door de zonneboiler opgenomen wordt. De topicstarter vroeg ook om de zonnestraling, maar dan per uur.

De jaarlijkse opbrengst die ik in het verleden van verschillende fabrikanten en types zonneboilers gezien heb varieerden van minder dan 1 tot bijna 2 GJ/m2. Dan durf ik inderdaad te stellen dat het voor een student onbegonnen werk is zelf theoretisch, m.b.v. zonnestraling data per uur, uit te rekenen wat de opbrengst en terugverdientijd van een zonneboiler is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Opbrengst gegevens van zonne-energie

Ten eerste al bedankt voor jullie reacties. Ik heb contact genomen met de mensen van het KMI en de gegevens van instraling zijn betalend. Dit moet ik dan maar in overweging nemen.

Waarom de instraling per uur belangrijk is; omdat de zon op zen sterkst is in de middag en aangezien de vraag naar warmte normaal groter is tijdens de avond, is deze informatie wel belangrijk voor een juiste dimensionering.

Bedankt

Reageer