[scheikunde]diverse redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde]diverse redoxreacties

Ik heb voor het vak scheikunde een aantal opdrachten die ik morgen moet inleveren. Door drukte (op school, werk & familie) is het er echter niet van gekomen deze op tijd te maken. Het is ongetwijfeld een hele rare vraag, maar misschien zijn er op dit forum mensen die deze opdrachten voor mij zouden willen doen. Het zijn geen grote of moeilijke opdrachten, maar door omstandigheden krijg ik ze onmogelijk op tijd af.

De opdrachten heb ik overgetypt:

1. Onderstaande reacties zijn zuur/base- of redoxreacties. Geef steeds de reactievergelijking. Bij redoxreacties geef je eerst de twee halfreacties en dan de totale reactie. Geef steeds aan met behulp van een berekening of van een redenering of er sprake is van een aflopende reactie of van een evenwichtsreactie.

a) Verpoederd chroom wordt toegevoegd aan een methaanzuur (HCOOH) oplosing

b) Ammoniak wordt geleid door een diwaterstofchromaat (formule: H2CrO4) oplossing.

c) Fosforzuur reageert met een overmaat natriumhydroxideoplossing.

d) Verdunde salpeterzuur reageert met oxaalzuur onder vorming van twee kleurloze gassen.

e) Zoutzuur wordt in overmaat toegevoegd aan een natriumsulfide oplossing.

f) De elektrolyse van een aluminiumnitraatoplossing met behulp van koolstofelektroden.

Bij voorbaat dank.

Berichten: 3

Re: [scheikunde]diverse redoxreacties

Overigens, ik weet dat dit forum geen huiswerkmachine is. Toch hoop ik dat er mensen zijn die mijn dringende vraag begrijpen en mij kunnen helpen. Een paar minuutjes van uw tijd kunnen mij al enorm helpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde]diverse redoxreacties

Dag Wanhopig, welkom =D> op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene
Overigens, ik weet dat dit forum geen huiswerkmachine is.
Dat je dat wéét is nog geen reden om het tóch maar als zodanig te gebruiken. Je kunt vast wel ergens beginnen.
Quote[td] [color="#808080"][u][b]EEN PROBLEEM PER TOPIC[/b][/u] [i]Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.[/i][/color] [/td]


We hebben het voorlopig even gereduceerd tot één vraag. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak)

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [scheikunde]diverse redoxreacties

Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen waar ik vastloop. Ik zit hier met verschillende volgekladde A4'tjes, maar concrete antwoorden krijg ik niet. Door toetsen voor andere vakken is scheikunde er eigenlijk bij ingeschoten, dom eigenlijk. Wat ik moet inleveren bestaat uit meerdere onderdelen, zoals onder andere het berekenen van de pH en molberekeningen. Dit gedeelte met redox-reacties snap ik weinig van helaas, en aangezien ik hem morgen moet inleveren heb ik geen tijd meer om de leraar of enkele van mijn vrienden om hulp te vragen.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde]diverse redoxreacties

Begin alvast eens met het opstellen van de reactievergelijkingen. Bepaal vervolgens van alle elementen de oxidatietrappen, zodat je tenminste al weet welke de redoxreacties zijn.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [scheikunde]diverse redoxreacties

Hallo,

ik heb eveneens een opdracht chemie, waar ik me geen man op zie. Ik vraag niet om ze voor me op te lossen, maar mss kan iemand me wel op weg helpen?

MnO4-+ Br- -> MnO2+BrO 3- (Reactie in waterig milieu)

De algemene oplossingsmethode voor redoxreacties is

1. coëfficiënten aanvullen, dat heb ik reeds gedaan

3MnO4-+ 2Br- -> 3MnO2+2BrO 3-

2. oxidatie en reductie zoeken

Mijn probleem: Br-, heeft dat nu OG = -1 of gelijk aan 0 ?

Mijn probleem: Hoe komt het dat de totale lading niet 0 is in de opgave?

Mn is oxidator, want ze ondergaat de reductie (+ VII -> +IV)

Br is reductor, want ze ondergaat de oxidatie (0 of -I, dat weet ik niet -> +V)

3. Elektronenbalans

4. Ladingsbalans

5. Atomenbalans


Aangezien ik vas zit bij 2, lukken 3/4/5 niet echt ;) Als iemand me een aanwijzing zou kunnen geven, zou ik erg veel geholpen zijn!

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [scheikunde]diverse redoxreacties

MnO4-+ Br- -> MnO2+BrO 3- (Reactie in waterig milieu)
Wij hebben het zonder echt oxidatietrappen te gebruiken gezien. Je kan de redoxhalfreacties opschrijven en uitbalanceren en dan kan je die 'lid aan lid optellen' zodat je de volledige vergelijking uitkomt.

MnO4- -> MnO2

Balanceer dit weer uit, doe hetzelfde voor de andere stof en tel beide leden op (je zal moeten vermenigvuldigen zodat de elektronen tegen elkaar kunnen wegvallen). Ik heb helaas niet veel tijd en kan je niet echt een voorbeeld geven.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde]diverse redoxreacties

Mijn probleem: Br-, heeft dat nu OG = -1 of gelijk aan 0 ?
Br heeft hier oxidatietrap -I. Het verbaast me dat je dat niet zelf vond, omdat de andere oxidatietrappen blijkbaar wel lukten. In Br2 bijvoorbeeld, daar heeft Br oxidatietrap 0, omdat dit een neutrale, enkelvoudige stof is. In Br- heeft het broomion echter oxidatietrap -I.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [scheikunde]diverse redoxreacties

OK, dat begrijp ik, waarvoor dank.

Bij redoxreacties heb ik toch nog een vraag:

eens je de reductie en de oxidatie hebt bepaald, schrijf je bij de bruggen bij hoeveel elektronen opgenomen/afgegeven zijn. Soms moet je echter de stoffen eerst splitsen, soms ook niet.

WEL

zuren/zouten/metaaloxiden

NIET

niet-metaaloxiden/organisch covalente stoffen

Is dit overzicht volledig? Of zijn er nog stoffen die gesplitst moeten worden?

vb.

Cu + HNO3 -> Cu2+ + NO (gas)

Als je niet splitst, zou je denken dat bij de oxidatie van Cu 2 elektronen afgegeven worden en bij de reductie van N 3 worden opgenomen. Immers +V -> +II

Dmv de elektronenbalans vinden we

Cu + NO3 --> Cu2+ + NO (gas)

Deze hele redenering is logisch, maar nu luidt mijn vraag: waarom moeten we de H afsplitsen? Waar gaat die naar toe?Kan iemand me daarbij helpen?

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde]diverse redoxreacties

In fysics I trust schreef:vb.

Cu + HNO3 -> Cu2+ + NO (gas)

Als je niet splitst, zou je denken dat bij de oxidatie van Cu 2 elektronen afgegeven worden en bij de reductie van N 3 worden opgenomen. Immers +V -> +II

Dmv de elektronenbalans vinden we

Cu + NO3 --> Cu2+ + NO (gas)

Deze hele redenering is logisch, maar nu luidt mijn vraag: waarom moeten we de H afsplitsen? Waar gaat die naar toe?Kan iemand me daarbij helpen?

Bedankt!
Je kunt het beter zien als je het geheel uitbalanceert:

3x(Cu -> Cu2+ + 2e)

2NO3- + 6e +8H+-> 2NO + 4H2O

Dus de hele reactie is: 3Cu + 2HNO3 + 6H+ -> 3Cu2+ + 2NO + 4H2O

De protonen(H+) komen hier dan voornamelijk uit het gedissocieerde salpeterzuur. Salpeterzuur is immers een sterk zuur dat in water goed oplost tot nitraat en protonen. Deze reactie heeft deze protonen ook nodig: gewoon nitraat in water gaat niet zomaar koper oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [scheikunde]diverse redoxreacties

Bedankt!

De laatste stap zou erin bestaan om

3Cu + 2HNO3 + 6H+ -> 3Cu2+ + 2NO + 4H2O

aan te vullen.

In beide leden hangen we er nu het NO3- ion aan:

In het linkerlid worden de 6 protonen dan 6 atomen salpeterzuur en in het rechterlid worden de 3 koperionen 3 kopernitraat ionen (waarbij ere telkens 2 nitraten aan één koper hangen.

Ik zie wel dat je in beide leden hetzelfde toevoegt, maar komen deze nitraten vandaan?

Is dat ook uit de dissociatie van salpeterzuur?
Het lijkt alsof je meer nitraten gebruikt dan je had.


Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde]diverse redoxreacties

In fysics I trust schreef:Bedankt!

De laatste stap zou erin bestaan om

3Cu + 2HNO3 + 6H+ -> 3Cu2+ + 2NO + 4H2O

aan te vullen.

In beide leden hangen we er nu het NO3- ion aan:

In het linkerlid worden de 6 protonen dan 6 atomen salpeterzuur en in het rechterlid worden de 3 koperionen 3 kopernitraat ionen (waarbij ere telkens 2 nitraten aan één koper hangen.

Ik zie wel dat je in beide leden hetzelfde toevoegt, maar komen deze nitraten vandaan?

Is dat ook uit de dissociatie van salpeterzuur?
Het lijkt alsof je meer nitraten gebruikt dan je had.


Alvast bedankt!
In zekere zin gebruik je dan gewoon acht (al dan niet gedissocieerde) salpeterzuurmolecules per 3 koper. Dit hoeft echter niet per se, je zou ook een nitraatzout kunnen aanzuren met bijvoorbeeld HCl om zo koper op te lossen. In dat geval krijg je koper(II)chloride als resultaat. De reactie vereist alleszins nitraat en een zuur milieu om door te gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [scheikunde]diverse redoxreacties

De aard van het milieu speelt me parten: of het nu zuur is of basisch weet ik bijna nooit, ik weet enkel het volgende:

Gebruikt een reactie zuur, of produceert hij hydroxide, dan loopt hij beter in zuur milieu.

Gebruikt een reactie base, of produceert hij zuur, dan loopt hij beter in basisch milieu.

Gebruikt een reactie geen zuur, noch base, en produceert hij ook geen van beide, dan doet de pH er niet toe.

Maar concreet stel ik me toch vaak de vraag:

vb. reactie tussen kaliumsulfiet en kaliumdichromaat leidt tot chroomtrihydroxide en kaliumsulfaat.

Hoe weet je bij dit vb. van welke aard het milieu is?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer