Getal van nusselt gelijk aan twee, wanneer?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2.589

Getal van nusselt gelijk aan twee, wanneer?

Wanneer wordt het getal van nusselt gelijk aan twee? Ik dacht dat het was als je een sfeer had met straal oneindig maar omdat ik niet meer begrijp waarom twijfel ik daar aan. Verder heb ik daar ook nog één of andere berekening over maar die kan ik niet meer volgen en het lukt me niet die op internet terug te vinden.

Iemand enige idee waar ik het eventueel kan vinden? (of eventueel een aantal referentie boeken waar dat in staat?)

Groeten.

Berichten: 8.614

Re: Getal van nusselt gelijk aan twee, wanneer?

Het is niet mijn domein, maar heb je al eens proberen googelen met Nusselt number "approaches 2"?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Getal van nusselt gelijk aan twee, wanneer?

Wanneer wordt het getal van nusselt gelijk aan twee? Ik dacht dat het was als je een sfeer had met straal oneindig ......
Bij een bol in natuurlijke convectie met minimaal temperatuursverschil en/of enorme diameter.

Zie vergelijkingen 8.33 en 8.34 in het MIT handboek: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=423872
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2.589

Re: Getal van nusselt gelijk aan twee, wanneer?

Het is niet mijn domein, maar heb je al eens proberen googelen met Nusselt number "approaches 2"?
Ik heb geprobeerd met Nu=2 zonder veel succes.

Bedankt voor het referentie werk.

In de nota’s die ik nog heb staat (en die onvolledig zijn) dat Nu twee is als je werkt in een oneindig midden wat bedoelen ze daarmee? Blijkbaar blijft de warmte convectie eindig zelfs al is je bol oneindig groot of niet? Ook moet Nusselt gebaseerd zijn op de diameter waarom?

Waarom bestaat er geen equivalent resultaat voor cilinders en vlakke platen in de twee gevallen is de opp toch gewoon oneindig?

Groeten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Getal van nusselt gelijk aan twee, wanneer?

Bij een bol in natuurlijke convectie met minimaal temperatuursverschil en/of enorme diameter.
Foutje van mij, niet bij enorme diameter maar juist bij heel kleine diameter. Beter gezegd: bij een minimale waarde van het Ra getal.

Het gaat dus niet om oneindig oppervlak maar juist minimaal oppervlak.

Over wat in je notas staat heb ik geen mening. Het beste is om het hele hoofdstuk uit het MIT boek te lezen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2.589

Re: Getal van nusselt gelijk aan twee, wanneer?

Wat bedoel je met Ra?

Wat betekent Nu=2 eigenlijk fysisch? Groeten.

Berichten: 8.614

Re: Getal van nusselt gelijk aan twee, wanneer?

Wat bedoel je met Ra?
Getal van Rayleigh.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Getal van nusselt gelijk aan twee, wanneer?

Wat betekent Nu=2 eigenlijk fysisch?
Je zult het hele hoofdstuk vanaf het begin moeten lezen en dan kom je vanzelf bij vergelijking 8.32
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 771

Re: Getal van nusselt gelijk aan twee, wanneer?

Bert F schreef:Ook moet Nusselt gebaseerd zijn op de diameter waarom?

Waarom bestaat er geen equivalent resultaat voor cilinders en vlakke platen in de twee gevallen is de opp toch gewoon oneindig?
Nusselt moet gebaseerd zijn op diameter, zodanig dat je 2 zou uitkomen

stel dat je het baseert op straal dan kom je gewoon 1 uit, het is een afspraak dat je maakt

Maar de reden waarom ik deze post omhoog haal: ik ben erg geïnteresseerd in een antwoord op die tweede vraag, na wat googlen kon ik niks vinden

Weet iemand de reden waarom je dit niet kan berekenen voor een vlakke plaat of cilinder?

Berichten: 771

Re: Getal van nusselt gelijk aan twee, wanneer?

Ok, na veel opzoeken en nadenken is dit mijn hypothese:

De voorwaarden dat het Nusselt getal gelijk is aan 2 (kleine diameter etc) zorgen ervoor dat het Rayleigh getal naar 0 gaat

Omdat in een bol een minimaal oppervlak is voor een maximaal volume kunnen we zeggen dat de conductie groter is dan de convectie, en dit laat toe dat Rayleigh naar 0 gaat

In cilinders en platen daarentegen hebben we dit laatste niet, waardoor Rayleigh niet naar 0 kan gaan, en we dus hiervoor niet zomaar iets van de vorm Nu= constant kunnen krijgen

Is dit juist wat ik beweer?

Reageer